Jakie są kluczowe elementy kampanii?
Na początek dyskusji pojawiła się kwestia kampanii i można powiedzieć, że to właśnie kampania jest takim wspólnym elementem łączącym wszystkie aspekty działań w social mediach.
Jako najważniejsze elementy składające się na kampanię zostały wymienione:
- Cel
- Grupa docelowa
- Lokalizacja
- Budżet
- Kanały komunikacji
- Narzędzia
- Strategia
- Plan
- Wdrożenie
- Analiza efektów
Z marketingowego punktu widzenia można byłoby powiedzieć, że to takie podstawy podstaw. Jednak myśląc w ogóle o skutecznym działaniu w social mediach bez względu na to, czy myślimy o Tik Toku, czy czymkolwiek innym powinniśmy podejść do tego w ustrukturyzowany sposób.
W końcu trudno jest myśleć o skutecznym działaniu, gdy nie potrafimy jasno odpowiedzieć sobie na pytanie o to, jaki jest cel naszych działań. Czy chcemy pozyskać kandydatów? Może zależy nam przede wszystkim na budowaniu marki naszej organizacji w oczach młodych? A może angażujemy się w social media takie jak Tik Tok, bo usłyszeliśmy, że to popularne i wypada tam być?
Nie wpadajmy w pułapki trendów
W przypadku social mediów bardzo zdradliwe są trendy. Z jednej trony w naturalny sposób ciągnie nas, aby za nimi podążać. W końcu skoro coś zyskuje popularność, to może zakładać, że działanie w nurcie danego trendu pozwoli nam przygotowywać content, który wpisywał się będzie w gusta naszych odbiorców. Czy jednak aby na pewno takie podejście zawsze jest dobre?
No właśnie nie, łatwo jest się dać porwać tej euforii robienia czegoś zgodnie z panującą w social mediach w danym momencie modą. To, że coś jest popularne, wcale nie oznacza, że będzie uniwersalne i w każdej branży oraz na każdej grupie odbiorców zadziała tak samo. Ludzie mają różne gusta i różne oczekiwania, wobec treści, których oczekują od danych profili obserwowanych w social mediach.
Poznajmy więc najpierw oczekiwania naszych odbiorców, a potem dopiero zastanawiajmy się, czy trendy panujące w danym momencie się w to wpisują. To, że wszyscy coś robią, wcale nie znaczy, że my też musimy.
Fenomen Tik Toka
Tik Tok to serwis społecznościowy, który z jednej strony można określić jako swoisty fenomen, a jednocześnie też pewną zagadkę. Fenomenem jest on bez wątpienia, gdy spojrzy się na skalę jego popularności i oddziaływania społecznego. W końcu chcąc dotrzeć do młodych, to właśnie na Tik Toku należy ich szukać.
Warto też zwrócić uwagę na to, że w porównaniu z innymi social mediami Tik Tok działa w dość specyficzny sposób. Inne serwisy społecznościowe skupiają przede wszystkim na zamykaniu nas w kręgu naszych znajomych. Tik Tok z kolei chętnie podsuwa nam obce osoby i choć też zamyka nas w swoistej bańce, to w tym wypadku jest bańka naszych zainteresowań.
Mimo wszystko nie można przejść obojętnie obok kwestii tego, że Tik Tok jest również zagadką dla wielu marek, bowiem nie wiedzą one jak skutecznie wykorzystać ten serwis społecznościowy. Wyzwanie jest o tyle złożone, że nie tylko trzeba wpasować się w gusta młodych ludzi, co jak pokazuje praktyka, wcale nie jest takie proste.
Trzeba też umieć zatrzymać na dłużej uwagę użytkowników już w pierwszych sekundach opublikowanego materiału, ponieważ na Tik Toku ma się dosłownie sekundy na to, aby przykuć uwagę odbiorców.
Buduj na Tik Toku swoją markę
Myśląc o rozpoczęciu działań na Tik Toku, warto też sobie odpowiedzieć na pytanie, czy lepiej działać na koncie osobistym, czy na firmowym. Ten temat warto naprawdę dobrze przemyśleć, rozważając starannie wszystkie za i przeciw.
Z jednej strony bowiem naturalnym wyborem może się wydawać konto firmowe, w końcu myśląc o wykorzystaniu Tik Toka w rekrutacji chcielibyśmy budować wizerunek naszej firmy jako ciekawego miejsca pracy dla młodych. Jednak z drugiej strony konto osobiste może bardziej wzbudzać zaufanie młodych, którzy jednak mają tendencję do tego, aby ufać markom osobistym niż firmom.
Dodatkowo warto mieć na uwadze fakt, że konta biznesowe mają swoje ograniczenia wynikające z tego, że w ich wypadku Tik Tok chce skłonić do inwestowania w płatną reklamę.
Jakie social media wybrać?
Przy planowaniu efektywnego wykorzystania mediów społecznościowych w rekrutacji podstawowa kwestia to analiza działań, jakie realizujemy. Bez względu na to, czy w jakimś kanale działamy już od pewnego czasu czy też dopiero stawiamy pierwsze kroki na przykład na Tik Toku, musimy zbierać dane i nieustannie analizować jak sprawdzają się w praktyce nasze pomysły. Dzięki temu dowiemy się, jak efektywne są w naszym przypadku konkretne kanały i co w nich dobrze się sprawdza a co niekoniecznie.
Jednak poza opieraniem się na danych warto też sięgnąć po feedback bezpośrednio od kandydatów i pytać, z jakich social mediów przede wszystkim lubią korzystać i w jaki sposób. Odpowiedzi na to pytanie mogą nam dostarczyć ciekawego materiału do przemyśleń i podsunąć nowe pomysły na to jeszcze skuteczniej dotrzeć do najbardziej interesujących nas osób.
Liczba followersów nie świadczy o kompetencjach
Właśnie wspomnienie o mitycznej wręcz kwestii followersów idealnie domknęło klamrą całą rozmowę. Na samym początku poruszona była przecież kwestia tego, że planując działania w mediach społecznościowych, warto spojrzeć na to, jak na kampanię marketingową a tam podstawą jest określenie celu, jaki przyświeca naszym działaniom. Czy osiągnięcie jak największej liczby followersów może być takim celem?
Jeśli się uprzemy może i tak, ale pytanie, czy coś nam to da? Duża liczba followersów może i fajnie wygląda i można się przed nią zarządem pochwalić, ale pytanie, jak to się przekłada na realne korzyści w kontekście rekrutacji?
Relacje z prezentacji i dyskusji na ROCday Trójmiasto 2022
Warto zobaczyć również relacje z innych dyskusji i prezentacji odbywających się podczas ROCday Trójmiasto 2022.