Pokazuj otwarcie swoją codzienność
Dlaczego lubimy jeść w restauracjach, w których możemy zobaczyć kuchnię? Właśnie to pytanie pojawiło się już na początku prezentacji, którą przedstawiał nam Hung.
Odpowiedzią jest nasze zainteresowanie codziennością innych ludzi i podany przykład bardzo dobrze to obrazuje, bowiem możemy zobaczyć, że mechanizm ten działa w przypadku tak pozornie prozaicznych obszarów, jak jedzenie.
Wiele osób dbając o swój wizerunek i to jak są postrzegani, stara się pokazywać przede wszystkim od tej profesjonalnej strony. Zasadniczo nie ma w tym nic złego, bo chcemy być oceniani przede wszystkim przez pryzmat tego, czym się zajmujemy jako specjaliści i specjalistki w konkretnych dziedzinach.
Jednak bez względu na to, w jakiej dziedzinie się rozwijamy, jesteśmy też ludźmi, mierzącymi się z rzeczywistością, która zazwyczaj nie jest tak idealna, jak to, co chcielibyśmy przedstawiać innym. Dlatego Hung radzi, aby pokazywać ludziom swoją codzienność i poprzez takie działanie budować zaufanie.
Szybko jest znacznie lepiej niż wolno
Nie ulega wątpliwości, że świat zmienia się bardzo szybko i nie dziwi powtarzane stwierdzenie, że jedyną pewną jest zmiana. Dlatego właśnie skoro funkcjonujemy w tak dynamicznie zmieniającym się otoczeniu, musimy również umieć działać odpowiednio szybko, reagując na nadarzające się szanse.
Może się bowiem okazać, że zbytnie analizowanie i zastanawianie się sprawi, że bezpowrotnie stracimy okazję wymagającą od podjęcia właśnie szybkiej decyzje. Naturalne jest, że głównym blokerek dla sporej części z nas jest strach przed porażką.
Musimy jednak patrzeć na okazje, jakie przed nami stają nie tylko z perspektywy jednoznacznego sukcesu, jaki muszą nam przynieść. W końcu nawet porażka może nieść ze sobą wartość, jeśli umiemy z niej wyciągnąć właściwe wnioski. Hung zachęca nas, abyśmy odważniej działali, nie przejmując się tak ryzykiem porażki, bowiem to właśnie ten strach może paraliżować nasze działania.
Zawsze zadawaj pytania publicznie
Pracując nad czymś, często nie pokazujemy, co robimy, czekając na właściwy moment, by pokazać to światu. Problem jednak w tym, że nigdy nie wiadomo kiedy uznamy sami przed sobą, że ten odpowiedni moment właśnie nastąpił.
W ten sposób skutecznie odbieramy sobie szansę skonfrontowania naszych założeń i pomysłu z ludźmi, którzy mogą spojrzeć na to, co robimy z innej perspektywy. Nie mając feedbacku odnośnie tego, co robimy źle, na dobrą sprawę może się okazać, że działamy po omacku, poruszając się w sferze własnych wyobrażeń i założeń.
Od czasu do czasu ignoruj dane
W obecnych czasach bardzo dużo uwagi poświęcamy danym i analityce, jednak czy podchodzimy do tej kwestii we właściwy sposób? Musimy zdawać sobie sprawę, że dane, które widzimy tu i teraz są tak na dobrą sprawę historyczne, odnoszą się do jakiegoś okresu z przeszłości. Bez względu czy mówimy o danych z wczoraj, sprzed tygodnia czy sprzed miesiąca to mówimy o przeszłości.
Musimy brać na to poprawkę, zwłaszcza gdy na podstawie danych chcemy podejmować konkretne decyzje. Świat zmienia się zdecydowanie bardzo szybko i patrzenie wyłącznie w przeszłość nie zawsze da nam pełen obraz teraźniejszości. Musimy myśleć o tym, co jest tu i teraz i jak teraz podjęte decyzje wpłyną na przyszłość.
Zawsze ignoruj porady
Daj światu bana na rady, bo Ty sam najlepiej znasz kontekst wyborów, przed jakimi stajesz i podejmowanych decyzji. Słuchaj przede wszystkim siebie i nikogo innego. W końcu to Ty jesteś bohaterem lub bohaterką swojej własnej historii i Ty najlepiej znasz wszelkie niuanse tej opowieści mogące mieć istotny wpływ na najlepszą dla Ciebie decyzję.
Konwersacja jest ważniejsza niż treść
Rozmowa jest bardziej przekonująca niż treści i dlatego warto kreować przestrzeń do rozmowy i wymiany poglądów oraz doświadczeń. Typowa treść odzwierciedla punkt widzenia i doświadczenia tworzącej ją osoby a w toku konwersacji mamy szansę spojrzeć na dany temat z większej liczby perspektyw.
Wszystkie błędy techniczne są wybaczone
Musimy zdawać sobie sprawę z tego, że nie ma ludzi nieomylnych. Każdemu może zdarzyć się błąd, ale najważniejsze jest to, czy potrafimy się z nim zmierzyć. Wyślemy zbyt dużo maili do kogoś czy też wiadomość nie do tej osoby co trzeba? Ot błąd techniczny i nie jesteśmy pierwszymi ani ostatnimi, którzy go popełniają. Pytanie jednak jakie potrafimy z niego wyciągnąć wnioski?
Pielęgnujmy relacje
Gdy pracujemy w działach HR spoczywa na nas szczególna misja pielęgnowania ludzkich relacji. To relacje są nośnikiem wiedzy, doświadczeń i pozytywnej energii pomiędzy nami wszystkimi. Kluczową rolę w tym mogą odegrać konwersacje między ludźmi i dlatego tak ważne jest, aby kreować do nich przestrzeń, ucząc się przy okazji wsłuchiwać w to, co ludzie mają do przekazania.
Relacje z prezentacji i dyskusji na ROCday Trójmiasto 2022
Warto zobaczyć również relacje z innych prezentacji i dyskusji odbywających się podczas ROCday Trójmiasto.