Orientacja biznesowa to niby oczywistość, a jednak nie do końca
Oczywiście to czy rekruter będzie zorientowany biznesowo, w sporym stopniu zależy od niego samego i tego czy przejawia wolę zrozumienia biznesu, z którym przecież współpracuje i z którym walczy o wspólny cel, jakim jest pozyskiwanie do organizacji najlepszych ludzi. Jednak niekiedy to sam biznes zdaje się nie wykazywać woli traktowania rekruterów po partnersku, podchodząc do nich po prostu jako do osób, które mają wykonać swoje zadanie, rekrutując odpowiednich pracowników.
Spójrz z biznesowej perspektywy
Orientacja biznesowa pomaga ściągać ludzi i usprawniać procesy rekrutacyjne i nie jest to żadna wiedza tajemna a fakt, z którego wielu organizacjach już zdano sobie sprawę.
Jeśli jednak do tematu orientacji biznesowej w rekrutacji dopiero się podchodzi, to przede wszystkim powinno się zacząć od poznania takich elementów organizacji jak:
- Struktura
- Kultura
- Cele
- Potrzeby
- Wartości
- Perspektywa krótko i długoterminową
Część tych aspektów funkcjonowania firmy z pewnością może być już nam znana, gdy pracujemy w rekrutacji. Jednak kwestie takie jak realne potrzeby czy cele firmy postrzegane zarówno z perspektywy całej firmy, jak i biznesu mogą być już czymś, nad czym do tej pory się jakoś tak bardziej dogłębnie nie zastanawialiśmy.
Gdy przyjrzymy się takim kwestiom i spojrzymy z nieco innej perspektywy niż dotychczas, to pozwoli nam lepiej poznać firmę i zrozumień też kontekst działań biznesowych. Warto przy tym również pamiętać o budowaniu relacji wewnątrz firmy, gdyż one pomagają też lepiej zrozumieć kontekst biznesowy.
Dobrą inwestycją w swój rozwój będzie bez wątpienia czytanie treści biznesowych i marketingowych, bowiem w ten sposób zaczniemy lepiej rozumieć realia, w jakich działa biznes oraz wyzwania, przed jakimi staje.
Kluczowe pytanie, z jakim bez wątpienia przyjdzie nam się zmierzyć to: “gdzie jest tak naprawdę wartość w biznesie?”. To pytanie to kwestia fundamentalna, gdy chcemy lepiej zrozumieć biznes i to, czym są determinowane decyzje, jakie podejmuje.
Biznesowe spojrzenie na rekrutację
Gdy zaś mowa o samej rekrutacji to przede wszystkim warto odpowiedzieć na kilka pytań:
- Jakie potrzeby ma zaspokoić dane stanowisko?
- Jakie cele ma dane stanowisko?
- Jaką wartość wnosi kandydat?
- Co kandydat ma osiągnąć w pewnej perspektywie?
Spójrzmy na rekrutację w bardziej biznesowym ujęciu, starając się uchwycić szerszą perspektywę stanowiska, na które poszukujemy odpowiedniego pracownika. Rozumiejąc kontekst biznesowy, możemy lepiej spojrzeć na kandydata i jego umiejętności.
Warto też przy okazji zapytać Hiring Managera, jakie są jego metryki? W końcu, jeśli chcemy lepiej zrozumieć jego i pracę, jaką wykonuje, to warto mieć pełniejszy obraz tego, z czego jest rozliczany przez firmę i co w związku z tym jest dla niego kluczowe.
Nie bójmy się rozmawiać i zadawać pytań
Orientacja biznesowa rekrutera oznacza również odwagę do zadawania potencjalnie nawet trudnych pytań i do zniesienia ciszy, z jaką możemy się zderzyć. Rozmawiając z innymi, poruszajmy także kwestię celów, jakie przed nimi stawia firma, z jakich wskaźników są realnie rozliczani, jaki przychód muszą wygenerować?
Myślmy również o tym, jak my wyglądamy w kontekście biznesowym. Czy zastanawialiście się kiedyś, ile realnie kosztujecie pracodawcę, a ile w odniesieniu do tego przychodu wypracowaliście swoimi działaniami? Warto uświadomić sobie oraz innym, że fakt, że pytamy, może prowadzić do wzrostu efektywności naszych działań, a to oznacza realne korzyści dla firmy.
Nauczmy się rozmawiać z biznesem
Dzięki temu stopniowo nauczymy się jak rozmawiać z biznesem. Gdy już dowiemy się, jakie są jego oczekiwania i cele, będziemy w stanie rozmawiać po partnersku przez pryzmat kwestii kluczowych. Rozumiejąc to jak procesy rekrutacyjne, które prowadzimy, są osadzone w ramach kontekstu biznesowego, będziemy mogli prowadzić je skuteczniej. Zyskamy pełniejszy obraz realnych potrzeb organizacji, które docelowo poszukiwany w danej chwili pracownik ma zrealizować.
Jest to o tyle istotne, że mając już taką wiedzę, będziemy w stanie uświadamiać biznesowi pewne kwestie, które są istotne również z naszej perspektywy a na które być może wcześniej nie zwracano należytej uwagi. Prezentując konkretne wskaźniki i liczby, będziemy w stanie argumentować skuteczniej konieczność wprowadzania zmian w pewnych procesach i działaniach, pokazując, co przynosi pożądane rezultaty a co nie.
Rozumienie potrzeb biznesowych pomoże nam ściągać ludzi
Na samym początku dyskusji padło stwierdzenie, że rozumienie potrzeb biznesowych pomoże nam ściągać ludzi. Faktycznie, gdy będziemy już znali biznesowy kontekst, to z jednej strony możemy precyzyjniej określić, kto najlepiej wpisuje się w oczekiwania, jakie ma biznes i w cele jakie są do realizacji. Z drugiej zaś strony podczas samych rozmów z kandydatami będzie można im w dokładniejszy sposób przedstawić to, jak ich rola jest osadzona w ramach organizacji i jaki będą mogli mieć realnie wpływ na kierunek, w jakim firma podąża.
Oczywiście nie bez znaczenia jest również to, jak nasza orientacja biznesowa wpłynie na to, jak jesteśmy postrzegani w organizacji. Może tak być, że dla wielu, z którymi przyjdzie nam rozmawiać, będziemy pierwszymi osobami, które chcą tak naprawdę zrozumieć ich pracę i to jakie cele muszą realizować. To pomoże nam zdobyć szacunek wśród innych, co z kolei przełoży się na jeszcze skuteczniejsze budowanie i zacieśnianie relacji z osobami z różnych działów.