Konferencja Meetbenefit 2025

By firma odniosła sukces, potrzebna jest nie tylko skuteczna strategia biznesowa, ale także troskliwe podejście do pracowników. W szczególności do ich motywacji. Bo przecież zmotywowany pracownik to klucz do zdrowego zespołu i udanego rozwoju firmy. I choć może się to wydawać oczywiste, według statystyk tylko 15% pracowników na całym świecie czuje się zaangażowanymi w życie firmy i odczuwa wsparcie i motywację. 

Dlatego, aby uniknąć poczucia niedocenienia, zatrzymać pracowników i stworzyć im dobre warunki do rozwoju, tak ważne jest inwestowanie w materialną i niematerialną motywację swoich pracowników. Według twórców Motivation Statistics: Numbers in 2023, zmotywowani pracownicy są o 87% mniej skłonni do odejścia z firmy. Oznacza to bardziej produktywną pracę i stabilniejszy zespół.  

Czym więc jest motywacja i jakie są jej rodzaje? I jak motywować pracowników poprzez szkolenia firmowe?  

My, LMS Collaborator, specjaliści w dziedzinie wdrażania e-learningu w międzynarodowych i ukraińskich firmach, postanowiliśmy podzielić się naszymi obserwacjami i doświadczeniem w zakresie motywacji pracowników.  

Czym jest motywacja i jakie są jej rodzaje?  

Dobrze wiadomo, że motywacja to zachęcanie do zrobienia czegoś. Jednak w zarządzaniu zasobami ludzkimi motywacja jest definiowana jako zachęcanie pracowników do efektywnego działania lub, innymi słowy, do lepszej pracy i nauki z korzyścią dla firmy.

Istnieje kilka rodzajów motywacji: bezpośrednia i pośrednia, zewnętrzna i wewnętrzna, materialna i niematerialna.

Najbardziej rozpowszechnione formy motywacji w świecie korporacyjnym to materialna i niematerialna (lub pieniężna i niepieniężna). Są to rodzaje motywacji, które działają najlepiej i przynoszą oczekiwane rezultaty. Porozmawiajmy więcej o motywacji niematerialnej.

Motywacja niematerialna 

Jest to niepieniężna forma podtrzymywania dobrego nastroju w zespole i tworzenia w nim pozytywnej atmosfery.

  • Bank idei 

Jak już wspomniano, motywacja to także zaangażowanie. Aby pracownicy chcieli lepiej pracować, trzeba dać im „głos”. Pomoże w tym stworzenie banku idei: niech każdy pracownik może zasugerować ulepszenie organizacji pracy, zorganizować święto lub wydarzenie, czy też wnieść swój wkład w program szkoleniowy firmy. Na przykład, jak pracownicy naszego klienta, Viyar. Gdzie, według przedstawicielki firmy:

„[…] regularnie włączają pracowników w proces rozwoju firmy. Pracownicy mogą przekazywać swoje rekomendacje, sugestie i pomysły dotyczące ulepszania procesów, usług i interakcji między działami. Każdy może wyrazić swoją opinię i otrzymać informację zwrotną na temat jej wdrożenia. […] Firma nagradza najbardziej aktywnych pracowników upominkami firmowymi…”

  • Odznaki i nagrody za szkolenia w LMS 

Zdrowa konkurencja odgrywa znaczącą rolę w budowaniu zespołu. Dlatego też można dodać element rywalizacji do szkoleń korporacyjnych. LMS Collaborator doskonale zdaje sobie sprawę z tej potrzeby, dlatego oferuje możliwość nagradzania pracowników gamifikowanymi odznakami za ich osiągnięcia podczas szkolenia. Są to kolorowe „nagrody” za ukończony „poziom” lub za pomyślnie zdany test.  Odznaki te są zapisywane w profilu pracownika i zachęcają innych do ” dorównania”.

Nagrody gamifikowane w LMS Collaborator
  • Dodatkowe szkolenia na koszt firmy 

Jeśli pracownik wykazuje predyspozycje do nauki, dodatkową metodą motywowania może być zachęcenie go do udziału w zewnętrznych kursach na koszt firmy. Może to być nauka języków obcych, zaawansowane szkolenia lub inne kursy wybrane przez pracownika. W tym przypadku w LMS Collaborator znajduje się funkcja ” zgłoszenia na szkolenia zewnętrzne”. Pracownik może złożyć taki wniosek, a firma go zatwierdzi i opłaci. Pozwoli to wesprzeć ducha uczenia się i pokazać zespołowi, że jest doceniany i że dba się o jego rozwój. 

Zgłoszenia na szkolenia zewnętrzne w LMS Collaborator — od strony użytkownika
  • Pochwała 

Nie tylko dzieci powinny być chwalone. Osoby pracujące również potrzebują słów pochwały i wsparcia dla swoich wysiłków. Motywuje to pracowników i pomaga im czuć się potrzebnymi. Można stworzyć „honorową tablicę” na firmowym forum, gdzie co miesiąc publikowane będą informacje o najbardziej produktywnych pracownikach lub ich osiągnięciach naukowych. Można również nagradzać najbardziej wydajnych pracowników zachętami finansowymi.

  • Team building 

Aby stworzyć dobrą firmę, trzeba zbudować przyjazny zespół. Pomoże w tym team building. Może to być wspólny wyjazd, jednodniowe warsztaty sportowe lub kulinarne, czy też wspólne spotkanie z psychologiem w celu zagrania w gry psychologiczne.

Motywacja niematerialna to nie tylko motywowanie. To tworzenie zdrowego i otwartego zespołu oraz budowanie marki firmy. 

Jak motywować pracowników poprzez korporacyjne szkolenia?

  • Wdrożyć odpowiednią platformę LMS 

Wdrożenie odpowiedniej platformy LMS w firmie to już połowa sukcesu, gdyż właściwe narzędzia pomogą zaangażować i zmotywować pracowników do nauki. Przede wszystkim warto określić, jakie zadania LMS powinien realizować w firmie: czy potrzebujemy zautomatyzowanego onboardingu, a może chcemy również przeprowadzać oceny pracowników? Nie zapominajmy też o funkcjonalności i możliwości nauki z dowolnego gadżetu, jak oferuje to LMS Collaborator. Ponieważ im łatwiej jest zdobywać wiedzę, tym więcej pracowników chce ją zdobywać.

  • Wykorzystanie maratonów certyfikacyjnych i ocen 

Aby skorygować wynagrodzenia lub zapewnić dodatkowe zachęty finansowe, warto oceniać pracowników. Mogą to być testy, ankiety i zbieranie informacji zwrotnych, oceny 360/180/90 stopni czy maratony certyfikacyjne. Te ostatnie są szczególnie przydatne w motywowaniu pracowników, ponieważ maraton składa się z serii testów, podczas których pracownicy mogą zdobywać punkty i odpadać z „wyścigu”. Zdrowa rywalizacja pomaga pracownikom odkrywać nowe talenty albo słabości.

Maraton certyfikacyjny w LMS Collaborator
  • Zaangażowanie pracowników w tworzenie programu szkoleniowego

Z pomocą LMS pracownicy mogą nie tylko uczyć się, ale także sugerować kierownictwu różne ulepszenia. Uczący się zawsze widzi słabe strony programu szkoleniowego. Dlatego warto posłuchać swojego zespołu, może warto wypełnić LMS materiałami wizualnymi, dodać audio lub wideo, lub stworzyć dodatkowe możliwości komunikacji pracowników. Niech bardziej doświadczeni pracownicy mają wpływ na tworzenie programu dla początkujących, dzieląc się w ten sposób swoim doświadczeniem.

  • Skonfigurowanie różnych sposobów komunikacji w LMS 

Ważne jest, aby stworzyć platformę komunikacyjną, która zawiera narzędzia do informowania (bloki informacyjne, ogłoszenia, aktualności itp.), narzędzia do otrzymywania informacji zwrotnych (opinie, podziękowania, informacje o wydarzeniach) oraz narzędzia do dialogu i komunikacji (czat, forum i komentarze). Wszystko to pomoże pracownikom pozostać zaangażowanymi w pracę i proces szkoleniowy, przyczynić się do budowania kultury korporacyjnej i śledzić życie firmy.

Powiedz dziękuję
  • Integracja elementów nauki opartych na grywalizacji 

LMS Collaborator oferuje szeroką bazę narzędzi do grywalizacji procesu uczenia się: maratony certyfikacyjne, odznaki, interaktywne zadania oraz zbieranie punktów i ocen. Wszystko to pomaga utrzymać zdrową rywalizację w zespole, która jest kluczem do zmotywowania pracowników. Grywalizacja to nie tylko trend, to świetna okazja, aby uczynić szkolenie bardziej interesującym, zamieniając je w ekscytującą grę, która pomoże pracownikom poczuć się bardziej zaangażowanymi i zainteresowanymi.

Wnioski 

  • Duża część pracowników na świecie nie czuje się zaangażowana i zmotywowana, dlatego poszukuje lepszej pracy; 
  • Aby zatrzymać pracowników, firmy muszą dbać o ich dobre samopoczucie i motywację; 
  • Motywacja niematerialna to najlepszy sposób na zbudowanie „zdrowego” zespołu. Może to być zarówno pochwała, jak i zaangażowanie pracowników w tworzenie procesów pracy/szkoleń, a także team building i szkolenia zewnętrzne;
  • Aby motywować pracowników poprzez szkolenia korporacyjne, należy wybrać odpowiednią platformę LMS;
  • Można korzystać z szerokiej gamy narzędzi. LMS Collaborator wdrożył różne możliwości w tym celu: maratony certyfikacyjne, odznaki, narzędzia komunikacyjne i elementy grywalizacji;
  • Zadowoleni i zmotywowani pracownicy są kluczem do sukcesu firmy.