Konferencja Meetbenefit 2025
1. Jak w kilku słowach opisałbyś, czym jest obszar Health Tech i jakie znaczenie ma dla organizacji, a przede wszystkim pracujących w nich ludzi? To pojęcie, które wielu osobom może wydawać się jeszcze obce.

Kajetan Młynarczyk, Chief Growth Officer w uPacjenta (KM): Health Tech to kierunek rozwoju opieki medycznej, który w dużej mierze sprowadza się do korzystania z usług medycznych poza klasycznym modelem – w szpitalach, przychodniach czy klinikach. Jest to szybko rozwijający się i zyskujący na popularności kierunek. W ramach Health Tech produkty i usługi są w coraz większym stopniu dostępne w sieci lub w domu bądź firmie. Health Tech to w uproszczeniu nowoczesne technologie, które wpływają na mobilność i sposób dostarczania usług medycznych oraz rozwój urządzeń weryfikujących i poprawiających nasze zdrowie.

2. Jaka była geneza powstania firmy oferującej tak wyjątkowy rodzaj benefitu, jakim jest możliwość zrobienia w zasadzie dowolnych badań bez konieczności wychodzenia z domu? Skąd pomysł?

KM: Pomysł na platformę zrodził się w Londynie, gdzie założyciel uPacjenta – Dominik – podczas studiów stawiał pierwsze kroki w biznesie. Wraz ze wspólnikiem, Konradem Kargolem, byli blisko związani z branżą medyczną i to znacząco ułatwiło im zidentyfikowanie nisz i problemów, z którymi borykają się Pacjenci. W naturalny sposób zaczęli więc myśleć o stworzeniu innowacyjnego rozwiązania w tej dziedzinie.

“Co ciekawe, na sam pomysł konsultacji medycznych online wpadłem w bibliotece UCL w Londynie. Można powiedzieć, że to właśnie tam narodził się startup uPacjenta” – tak o początkach firmy mówi Dominik.

3. Jak firmy reagowały na początku Waszej działalności i jak reagują teraz na pomysł wprowadzenia do oferty swoich benefitów badań profilaktycznych dla pracowników? Czy musicie nadal aktywnie zabiegać o zainteresowanie organizacji, czy jednak rosnąca świadomość w tym zakresie sprawia, że firmy zgłaszają się same, chcąc zadbać o ludzi?

KM: Na przestrzeni lat widać, że świadomość potrzeb w zakresie dbania o zdrowie pracowników zdecydowanie rośnie. Dodatkowo coraz więcej firm śledzi statystyki, które taką potrzebę potwierdzają. O jakich danych mowa? 44% Polaków oczekuje benefitów zdrowotnych od firm. 60% kosztów w firmach jest ponoszonych w związku z obniżoną efektywnością pracowników wynikającą z osłabionego zdrowia lub złego samopoczucia. Jednocześnie aż 81% zatrudnionych nie ma dostępu do pakietu opieki zdrowotnej lub – jeśli taki pakiet posiada – nie korzysta z niego w obszarze badań profilaktycznych. Ta ostatnia statystyka pochodzi z Narodowego Testu Zdrowia Polaków 2021, który realizowaliśmy wspólnie z MedOnet jako partner strategiczny.

W związku z powyższym firmy coraz częściej korzystają z organizowanych przez nas Akcji Zdrowia. Dodatkowo w uPacjenta aktywnie działamy i edukujemy, aby coraz więcej firm zwiększało swoją aktywność w obszarze profilaktyki.

4. Czy są badania mówiące o tym, jakie jest zainteresowanie tego rodzaju benefitem ze strony pracowników?

KM: Jesteśmy w trakcie przeprowadzania takich badań. Głównie są to badania ankietowe realizowane we współpracy z reprezentantami HR naszych klientów. Na wyniki trzeba będzie jeszcze poczekać, ponieważ zależy nam na zebraniu możliwie dużej ilości danych i utworzeniu na ich podstawie rozbudowanego raportu.

5. Czy zauważyliście, aby w wyniku pandemii zainteresowanie tego typu usługami, jakie oferujecie, zauważalnie się zwiększyło? Mowa w tym wypadku zarówno o zainteresowaniu ze strony firm, jak i samych pracowników.

KM: Zdecydowanie zwiększyła się liczba wizyt realizowanych bezpośrednio w domach pracowników. Wzrosła też ilość akcji grupowych, które miały charakter prewencyjny, zwłaszcza w okresach, kiedy liczba zakażeń w Polsce była duża.

6. Jaka Waszym zdaniem jest przyszłość benefitów pracowniczych, zwłaszcza w kontekście lepszego zadbania o szeroko rozumiany dobrostan pracowników?

KM: Czeka nas coraz silniejsza tranzycja na aktywne dostarczanie benefitów. Podobnie jak zmienia się myślenie o realnej potrzebie i efektywności codziennej pracy całego zespołu z biura. Firmy coraz dokładniej przyglądają się zasadności wprowadzenia poszczególnych benefitów, ich realnemu wykorzystaniu, skuteczności i kosztom. Przez aktywne benefity rozumiem rozwiązania, które firma realnie współorganizuje dla pracowników – bezpośrednio je wręcza oraz realizuje w godzinach pracy. Benefity przekazywane jako karty do samodzielnego użycia lub marketplace’y mają dość pasywny charakter i nie zawsze są wykorzystywane, bo wymagają samodzielnego działania po stronie pracownika. Dodatkowo kluczowe w obszarze zdrowia pracowników jest coraz mocniejsze nastawienie na rozwiązania profilaktyczne, zamiast skupienie tylko na tych, które zapewniają leczenie.

7. Jakie macie plany rozwoju, poszerzania swojej oferty w zakresie dbania o zdrowie pracowników?

KM: To tajemnica! 😉 Mamy ogrom pomysłów, w jakim kierunku zmierzać z naszą ofertą i ewidentnie nie brakuje nam perspektyw na rozwój. Nie zwalniamy tempa – będziemy realizować kolejne inicjatywy, które wesprą pracowników w profilaktyce zdrowia i pozwolą zbudować świadomość zdrowotną w przedsiębiorstwach.

8. Profilaktyka zdrowotna to nadal coś, co bywa lekceważone. Nawet ja sam długo żyłem w przekonaniu, że badania profilaktyczne warto robić, ale dopiero w określonym wieku, gdy faktycznie ryzyko pewnych schorzeń jak większe. Jak przekonałbyś zwłaszcza ludzi młodszych, którzy mogą wychodzić z założenia, że skoro nic nie boli to jest ok, że warto się regularnie badać?

KM: Myślę, że jeden z prostszych argumentów mogę przedstawić w oparciu o epidemię koronawirusa. Wszyscy chyba wiedzą, że brak objawów w wypadku COVID-19 nie oznacza, że nie jest się zarażonym. Wdrażanie profilaktyki w momencie, kiedy już coś zaczyna boleć, jest bardziej leczeniem niż zapobieganiem chorobie. W profilaktyce kluczowy cel, jaki sobie stawiamy, to by ból nas nie spotkał, a leczenie nie było konieczne.

Przeważnie nasz organizm jest naturalnie bardzo odporny i jest w stanie wiele znieść – zwłaszcza w młodym wieku. Jednak niezdrowy styl życia i nawyki mogą sprawić, że ból i schorzenia mogą nas spotkać znacznie wcześniej, niż byśmy sobie tego życzyli. Kluczowe jest, by dostrzec problem zdrowotny na jak najwcześniejszym etapie, a badania krwi mogą w tym bardzo pomóc.

9. Jakie badania profilaktyczne warto robić? Faktem jest, że macie naprawdę bogatą ofertę badań, jednak u wielu osób może pojawić się pytanie: jakie badania powinienem zrobić? Jaką pomoc oferujecie w zakresie doboru badań do potrzeb konkretnej osoby?

KM: To jest bardzo ważne pytanie i rzeczywiście odpowiedź nie jest łatwa. Z tego względu oferujemy konsultację, która ma wspierać w doborze badań w zależności od indywidualnych potrzeb. Zakres badań rekomendowanych dla danej osoby może być nieco inny i wynikać m.in. z tego, czy czujemy się zmęczeni, mamy problemy ze snem, trawieniem, skupieniem, intensywnym wysiłkiem. Nie bez znaczenia jest także wiek, BMI i szereg innych zależności.

10. Co dalej po badaniu i otrzymaniu wyników? Wspominacie w swojej ofercie, że jest możliwość konsultacji wyników badań ze specjalistą. Czy kierujecie Pacjentów z wątpliwościami dalej, pomagając w dalszej diagnostyce oraz ewentualnej ścieżce leczenia?

KM: Nasi lekarze i diagności odpowiedzą na każde pytanie dotyczące wyników badań, które przekazujemy Pacjentom. Wyjaśniamy wszystkie istotne kwestie w ramach konsultacji wyników oraz rekomendujemy, co zrobić, by pogłębić wiedzę o ewentualnych nieprawidłowościach lub poprawić swój stan. Te sugestie mogą zawierać zalecenia dotyczące kolejnych badań obrazowych, laboratoryjnych lub wizyty u konkretnego specjalisty medycznego. Dążymy do tego, by wszyscy pacjenci zakończyli konsultację z pełną wiedzą dotyczącą dalszych kroków.

Jeśli jesteście zainteresowani usługami jakimi w zakresie dbania o zdrowie świadczy uPacjenta to na hasło „hrlityczny20” macie 20% zniżki na ich usługi 😉