Czego potrzebujesz od warsztatu HR?
Wybierając warsztaty dla siebie przede wszystkim powinniśmy zacząć od swoich potrzeb. Często gdy tylko w naszej głowie pojawia się myśl, że chcemy poszerzyć nasze kompetencje czy to poprzez udział w szkoleniu czy też właśnie w warsztatach mamy w głowie tylko ogólne pojęcie na temat tego czego tak naprawdę potrzebujemy. Skoro nie wiemy tak na dobrą sprawę czego chcemy to jak możemy odpowiednio dobrać warsztaty? Jeśli nie mamy jeszcze pełnej świadomości czego chcemy się nauczyć i z jaką konkretnie wiedzą oraz umiejętnościami chcemy wyjść z tych warsztatów to raczej ciężkim wyzwaniem będzie określenie, które będą dla nas odpowiednie.
Dlatego zanim przystąpimy do przeglądania tych wszystkich ofert poświęćmy choć chwilę na to aby dobrze się zastanowić nad naszymi potrzebami. Skoro już mamy w głowie obszar tematyczny, którego tajniki chcemy zgłębić to zadajmy sobie pytanie z czym realnie mamy problem, na jakie pytania poszukujemy odpowiedzi. Dopiero szczera rozmowa z samym sobą daje nam możliwość pójścia krok dalej a więc przeglądania ofert warsztatów HR.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze warsztatów HR?
Gdy wiemy na jakie pytania poszukujemy odpowiedzi w danym obszarze tematycznym to możemy zacząć przeglądać oferty warsztatów HR. Już w tym miejscu zwrócimy uwagę na pewną istotną kwestię a mianowicie szeroki wybór w tym zakresie. Z jednej strony jest to bez wątpienia zaleta bowiem daje to większą szansę znalezienia warsztatu dopasowanego do osobistych oczekiwań. Jednak to też jednocześnie wada gdyż nasuwa to pytania. Która oferta będzie dla nas najlepsza? Na co powinniśmy zwracać uwagę przy wyborze?
Program warsztatów HR
Pierwsze czemu powinniśmy się przyjrzeć to program poszczególnych warsztatów. Często programy te mogą się wydawać wręcz identyczne bowiem w przypadku wielu tematów nieuniknione jest poruszanie w pewnym, określonym zakresie zagadnień. Jednak kluczowe różnice często będą tkwić w szczegółach, swoistych niuansach różniących jedne warsztaty od drugich. Mowa w tym wypadku choćby o tym jak rozłożony jest nacisk na poszczególne aspekty konkretnych zagadnień. Być może w danym programie większy nacisk położony jest na aspekt, który szczególnie nas interesuje.
Program warsztatów warto analizować zwłaszcza w kontekście określonych ram czasowych. Nie da się ukryć, że podczas jedno czy nawet dwudniowych zajęć trudno byłoby w pełni zgłębić pewne tematy. Dlatego o ile warsztaty faktycznie pozwalają nam od strony praktycznej poznać interesujące nas zagadnienie i nabyć naprawdę wiele konkretnej wiedzy to często są one dopiero wstępem do dalszego rozwoju w tym zakresie.
Przy okazji przyglądania się programowi warto też zwrócić uwagę na wymagany poziom kompetencji wymagany do efektywnego przyswajania przekazywanej wiedzy. Jedne warsztaty będą kierowane do początkujących a inne do osób, które w zakresie danego zagadnienia orientują się już w pewnym stopniu i chcą dowiedzieć się jeszcze więcej. To kto jest adresatem przekazywanej wiedzy ma też przełożenie na sam przebieg warsztatów.
W przypadku osób bardziej zaawansowanych często wiele tematów pobocznych będzie uznawanych za oczywiste dla uczestników a co za tym idzie większa uwaga poświęcona może być głównemu wątkowi. Jeśli zaś chodzi o osoby, które dopiero rozpoczynają poznawanie danego tematu to w taki wypadku w naturalny sposób może istnieć konieczność pochylenia się również nad dodatkowymi zagadnieniami, które z głównym wątkiem warsztatu są powiązane.
Kto prowadzi warsztaty HR?
W przypadku warsztatów HR szczególnie ważne jest aby prowadziła je osoba z praktycznym doświadczeniem w branży. W końcu w tym przypadku mówimy już o przyswajaniu wiedzy w formie ćwiczeń i pracy z konkretnymi case study więc trudno tutaj o teoretyzowanie. Jeśli zaś o wspomniane ćwiczenia chodzi to dobrze byłoby aby prowadzący czy prowadząca warsztaty mieli również umiejętności/predyspozycje trenerskie. W końcu w przypadku pracy z grupą trzeba umieć nad tą grupą zapanować. Trzeba też odpowiednio organizować pracę podczas ćwiczeń planując również same ćwiczenia w jak najbardziej atrakcyjnej formie. W końcu nie wystarczy być praktykiem z doskonałym doświadczeniem, trzeba jeszcze mieć umiejętność odpowiedniego przekazywania wiedzy w warsztatowej formie.
Praca na realnych case’ach podczas warsztatów HR
Case study to coś na co zawsze liczymy przy okazji różnego rodzaju wydarzeń i to nie tylko w obszarze HR. W końcu przekazywanie wiedzy na podstawie omówienia konkretnego przypadku jakiejś firmy sprawia, że na to czego się uczymy możemy spojrzeć w znacznie szerszym ujęciu. Jeszcze ciekawiej robi się gdy jest okazja popracować na przykładzie własnej firmy. Jeśli więc wybierzemy się na przykład na warsztaty z przygotowywania strategii Employer Brandingowej to fajnie byłoby gdy w ramach nich każdy uczestnik pracował nad strategią własnej firmy. W ten sposób wyniesie się dodatkową wartość w postaci konkretnych rozwiązań.