Biuro jako efektywna przestrzeń odpowiadająca na realne potrzeby i oczekiwania pracowników – właśnie od takiego tematu rozpoczął się Digital Workplace Meetup #6 w Krakowie. Następnie mogliśmy przekonać się czym są cyfrowe potrzeby pracowników i jak je tak naprawdę poznać. W końcu dopiero gdy będziemy je znać będzie możliwość aby na nie odpowiedzieć. Na koniec eventu pozostał temat krwiobiegu organizacji a więc komunikacji. W końcu to właśnie efektywna komunikacja leży u podstaw sprawnego funkcjonowania firm.
Podsumowanie Digital Workplace Meetup #6 w Krakowie
- Ludzie są jak koty, częściej przywiązują się do miejsca pracy niż do ludzi, z którymi pracują.
- Ludzie w firmie się zmieniają a miejsce pracy zostaje.
- Miejsce w którym pracujemy wyznacza rytm naszej pracy.
- Wyzwaniem w kontekście miejsca pracy jest odejście od lokalizacji pokojowych na open space.
- Wpływ na wygląd biura powinni mieć pracownicy, którzy będą z niego później korzystać.
- Biuro powinno być zatem szyte na miarę potrzeb pracowników.
- Kuchnia często jest sercem nowoczesnego biura.
- Nowoczesna kuchnia w firmie nie pełni już wyłącznie funkcji czysto gastronomicznej będąc obszarem integracji pracowników i miejscem ich spotkań nieformalnych.
- Pracownicy lubią indywidualizować swoje biurka, zaznaczyć swoją indywidualność.
- Indywidualizacja odbywa się nawet na poziomie wygaszacza ekranu.
- Ludzie różnie się komunikują i różnie pracują, co powinno być uwzględnione przy projektowaniu przestrzeni, w ramach której będą funkcjonować.
- Rozwiązania takie jak pomieszczenie do pracy cichej czy kreatywnej są odpowiedzią na różnorodność potrzeb pracowników.
- Miejsca spotkań nieformalnych powinny być
- O funkcjonalności biura niekiedy decydują detale takie jak choćby oznaczenia pomagające określić pracowników gdzie właściwie jest i ułatwiające choćby dotarcie do konkretnych salek konferencyjnych.
- Warto regularnie badać opinie pracowników i pytać się ich o zdanie w wielu kwestiach choćby poprzez odpowiednio zaprojektowane ankiety.
- Chatbot to kolejna forma komunikacji z pracownikami i możliwość poznawania ich realnych potrzeb.
- Digital Employee Experience to suma wszystkich doświadczeń pomiędzy pracownikami a organizacją.
- Możemy wyróżnić dwa typy Digital Employee Experience: procesowy oraz narzędziowy.
- Digital Employee Experience procesowy to między innymi cyfrowe wsparcie w rekrutacji, onboardingu czy offboardingu.
- Digital Employee Experience narzędziowy to komunikacja, wymiana wiedzy czy obsługa procesów HR.
- Mnogość narzędzi nie sprzyja efektywności zwłaszcza w kwestii komunikacji.
- Problem z narzędziami jest taki, że szukając nowych niekiedy może się okazać, że nie wykorzystujemy w pełni narzędzi, które już mamy.
- Warto podglądać pracowników aby poznać ich naturalne środowisko pracy.
- Robiąc badania w firmie trzeba mieć przygotowane różne scenariusze badawcze.
- Warto rozmawiać z osobami o różnym doświadczeniu chcą poznać pełen obraz funkcjonowania firmy.
- Jeśli chcemy w pełni poznać oczekiwania i potrzeby pracowników to musimy pamiętać o tym, że na danym panelu badawczyn nie powinny się znajdować osoby na różnych szczeblach.
- Podczas badania potrzeb traktuj pracowników jak ekspertów.
- W badania w firmie warto zaangażować zespół projektowy, który będzie projektował późniejsze optymalizacje w funkcjonowaniu organizacji.
- Trzeba zmapować oczekiwania i potrzeby w firmie aby móc zaprojektować jej cyfrowy ekosystem.
- Komunikacja to krwiobieg organizacji.
- Podstawą do budowania społeczności jest właśnie komunikacja.
- Jednym z pojawiających się problemów jest występowanie zjawiska „firma w firmie” wynikającego z trudności w komunikacji pomiędzy zespołami a nawet konkretnymi osobami.
- Przeszkody pojawiające się w komunikacji prowadzą do tego, że niektórzy decydują się na samodzielne działanie pomimo projektu zespołowego.
- Szum komunikacyjny będący błędnym przekazem informacji istotnych przy realizacji projektów to spore wyzwanie we współczesnej komunikacji.
- Komunikacja to podstawa efektywnego funkcjonowania rozproszonej struktury firmy.
- Wykorzystywane w komunikacji technologie powinny być odpowiednio dopasowane w zależności od projektu w firmie, struktur organizacyjnych itp.
- W bogactwie dostępnych narzędzi musimy umieć umiejętnie poruszać się pomiędzy światem rozwiązań tradycyjnych takich jak email, telefon czy meetingi oraz narzędzi nowoczesnych takich jak Skype, Office czy Sharepoint.
- Nie wystarczy mówić i słuchać, trzeba rozumieć.