Czym jest Google Custom Search?
Z Google Custom Search do czynienia mogły mieć już przede wszystkim osoby, które postanowiły na swojej stronie internetowej zainstalować wyszukiwarkę decydując się na skorzystanie z rozwiązań Google. Za sprawą Google Custom Search można bowiem swoją witrynę wzbogacić w pełnoprawną wyszukiwarkę ułatwiającą użytkownikom przeszukiwanie zasobów konkretnego serwisu.
Jak Google Custom Search może przydać się w sourcingu?
Jednak skoro Google Custom Search to rozwiązanie przede wszystkim dla właścicieli stron internetowych chcących wzbogacić swoją stronę o mechanizm wyszukiwania to pojawia się pytanie: jak to może przydać się w sourcingu?
Tak się składa, że Google Custom Search wcale nie trzeba osadzać na stronie internetowej gdyż tworząc sobie spersonalizowaną wyszukiwarkę otrzymujemy unikalny adres URL, pod którym jest ona dostępna. Konfigurując Google Custom Search określamy listę witryn, które mają podlegać przeszukiwaniu. Wykorzystując to narzędzie możemy więc w łatwy sposób przygotować sobie spersonalizowaną wyszukiwarkę, która będzie wyszukiwać kandydatów w interesujących nas miejscówkach.
Przykładowo możemy sobie skonfigurować Google Custom Search w taki sposób aby przeszukiwał LinkedIn, GoldenLine oraz Twittera. Jednak możliwości personalizowanej wyszukiwarki od Google najlepiej jest po prostu poznać w działaniu.
Jak stworzyć wyszukiwarkę w Google Custom Search?
Proces tworzenia swojej wyszukiwarki w Google Custom Search jest bardzo prosty. Na początek musimy wejść na stronę cse.google.com i zalogować się na swoje konto Google. Następnie kliknąć w przycisk Dodaj i naszym oczom ukaże się okno dodawania nowej wyszukiwarki:
W tym miejscu musimy przede wszystkim określić listę witryn, które będą uwzględniane przy wyszukiwaniu. Możemy tutaj zarówno podać jeden, konkretny serwis na którym chcemy się skupić jak i wpisać ich wiele. To o czym należy jednak pamiętać to fakt, że już na tym etapie możemy określić jaka część danej witryny ma być przeszukiwana.
Do wyboru mamy:
- Konkretne podstrony
- Całą witrynę
- Konkretny katalog
- Całą domenę
W przypadku konkretnych podstron po prostu wskazujemy URLe wybranych podstron. Jeśli zdecydujemy się na całą witrynę to przeszukiwane będą jej wszystkie kategorie i podstrony. Możemy jednak bardziej zawęzić wyszukiwanie i zdecydować się tylko na przeszukiwanie konkretnego katalogu, w którym znajduje się na przykład profile użytkowników. Najbardziej ogólną opcją jest przeszukiwanie całej domeny i wtedy wyszukiwarka będzie brać pod uwagę również wszystkie subdomeny jakie się dostępne w ramach danej domeny.
Dobrym przykładem jest tutaj LinkedIn, który zazwyczaj jest podstawowym obszarem poszukiwań w przypadku sourcingu. Jeśli dodamy jako przeszukiwana witryna do Google Custom Search i uczynimy to w najprostszej formie wpisując po prostu linkedin.com to przeszukiwaniu będzie podlegać jego cała zawartość.
Dla nas oznacza to tyle, że w wynikach będziemy otrzymywać dosłownie wszystko co LinkedIn ma w swoich zasobach i zostało to zaindeksowane przez Google. Będą to między innymi materiały z głównej domeny www.linkedin.com, wśród których znajdziemy choćby kursy oferowane przez serwis. Przeglądając wyniki wyszukiwania natrafimy też między innymi na subdomeny takie jak developer.linkedin.com i wiele innych wyników, które w przypadku sourcingu raczej nie będą tym czego oczekujemy.
Tak więc już na wstępnym etapie konfiguracji naszej wyszukiwarki w Google Custom Search warto się zastanowić w jaki sposób podajemy interesującą nas witrynę. Akurat w przypadku serwisu LinkedIn kluczowe będą tutaj dwa aspekty.
Po pierwsze nie ma wątpliwości, że chcemy wyszukiwać przede wszystkim profile. Na tym etapie niekoniecznie nas interesują różnego rodzaju kursy czy wpisy blogowe w ramach platformy. Dlatego konieczne jest zawężenie wyszukiwania do: linkedin.com/in/ gdyż to jest właśnie cecha wspólna profli użytkowników jeśli chodzi o adres URL.
Druga istotna kwestia kraj z jakiego kandydatów potrzebujemy bowiem nawet przy zawężeniu do wyszukiwania w ramach linkedin.com/in/ nadal otrzymywać będziemy wyniki obejmujące profile z całego świata. Konieczne jest zatem jeszcze dodanie subdomeny pl w wyniku czego adres do podania w konfiguracji Google Custom Search to pl.linkedin.com/in/
Gdy już określimy listę witryn pozostaje tylko podać nazwę naszej wyszukiwarki i gotowe.
Klikając w przycisk “Publiczny adres URL możemy przejść do utworzonej przez nas wyszukiwarki przekonując się przy okazji pod jakim adresem jest dostępna.
Warto wiedzieć, że podczas wyszukiwania przy pomocy Google Custom Search możemy wykorzystywać standardowe operatory wyszukiwania Google takie jak choćby intext czy intitle celem bardziej precyzyjnego zawężenia wyników wyszukiwania.
Konfiguracja Google Custom Search
Utworzenie swojej wyszukiwarki w Google Custom Search to dopiero początek przygody z tym rozwiązaniem. Naszą wyszukiwarkę możemy jeszcze konfigurować dostosowując ją precyzyjniej do naszych potrzeb.
Wystarczy na liście wyszukiwarek, wybrać tą którą chcemy dodatkowo skonfigurować
Naszym oczom ukaże się panel konfiguracyjny stworzonej przez nas wyszukiwarki z szeregiem dostępnych opcji, z pomocą których będziemy mogli dostosować ją do naszych potrzeb.
Gdy zjedziemy nieco niżej dotrzemy do listy witryn, które są uwzględniane w procesie wyszukiwania.
W tym miejscu możemy wygodnie nimi zarządzać dodając nowe a także usuwając te już dodane jeśli uznamy, że jakaś witryna jednak nie powinna być uwzględniana. Ciekawie robi po kliknięciu w widoczny pod listą link “Zaawansowane.
Widzimy wtedy, że do naszej dyspozycji oddano również możliwość wykluczania witryn z procesu wyszukiwania. Ktoś mógłby się pewnie zacząć zastanawiać do czego nam to realnie potrzebne skoro gdy jasno określimy sobie listę stron, które chcemy przeszukiwać to wyniki wyszukiwania i tak będą się przecież skupiać przede wszystkim na nich. Po co zatem wykluczać jakieś strony?
Wykluczanie może nam się przydać choćby wtedy gdy będziemy chcieli skonfigurować wyszukiwarkę w taki sposób aby pomogła nam wyszukiwać nowe miejscówki do poszukiwania kandydatów. W takim przypadku wykluczymy listę znanych sobie miejscówek taki jak choćby LinkedIn skupiając się na wszelkich innych serwisach.
Konfiguracja Google Custom Search do wyszukiwania nowych miejscówek do sourcingu
Skoro już mowa o wyszukiwaniu nowych miejscówek to może się tutaj bardzo przydać jeszcze jedna opcja, którą znajdziemy na tej zakładce panelu konfiguracji wyszukiwarki Google Custom Search.
Mowa o wyszukiwaniu znaczników Schema.org, które są wykorzystywane do kategoryzowania informacji na stronach internetowych tak aby choćby roboty wyszukiwarek mogły lepiej rozumieć i indeksować treść poszczególnych witryn.
Listę wszystkich znaczników schema znajdziemy pod adresem:
http://schema.org/docs/schemas.html
W naszym przypadku szczególnie istotny będzie znacznik Person wykorzystywany do oznaczania danych dotyczących konkretnych osób. Znacznik ten będzie często występował więc między innymi na różnego rodzaju profilach użytkowników. Skoro jakaś witryna ma profile użytkowników i to jeszcze indeksowalne przez wyszukiwarkę a więc da się do nich dotrzeć poprzez wyniki wyszukiwania to warto się nią bliżej zainteresować.
W opcjach naszej wyszukiwarki Google Custom Search wystarczy zatem wpisać nazwę znacznika, którego poszukujemy na stronach (w tym wypadku będzie to Person). Następnie pamiętajmy o wykluczeniu stron, które jako miejscówki do poszukiwań są nam już znane i nie chcemy ich uwzględniać w naszym wyszukiwaniu.
W ten właśnie sposób skonfigurujemy Google Custom Search do poszukiwania stron spoza podanej przez nas listy i to takich stron, które z dużym prawdopodobieństwem zawierają profile użytkowników.
Konfiguracja zawężonego wyszukiwania w Google Custom Search
Wspominałem już wcześniej, że w Google Custom Search możemy wykorzystywać parametry wyszukiwanie znane już z standardowej wersji Google. Mowa tutaj między innymi o intitle czy intext pozwalających nam dokładniej przeszukiwać strony internetowe po ich zawartości. Jednak wykorzystywanie tych parametrów często oznacza konieczność budowania coraz bardziej rozbudowanych zapytań, które musimy później pamiętać chcąc powtórnie przeprowadzić dane wyszukiwanie.
Oczywiście jakimś rozwiązaniem jest zapisywanie sobie zapytań, które zwracają satysfakcjonujące nas wyniki. Jednak można też ułatwić sobie życie konfigurując odpowiednio Google Custom Search.
W tym celu w menu po lewej stronie klikamy w “Funkcje wyszukiwania a następnie przechodzimy na zakładkę “Zawężenia wyszukiwania.
Tutaj możemy określić sobie w jaki sposób chcemy zawęzić zwracane wyniki wyszukiwania szukając np. specjalistów posługujących się naszym ojczystym językiem czy też takich z konkretnej branży.
Dodając nowe zawężenie musimy je przede wszystkim nazwać. Następnie w polu opcjonalne słowa określamy czego zawężenie ma dotyczyć. W tym miejscu możemy oczywiście wykorzystywać nie tylko proste frazy ale również parametry wyszukiwania pozwalające precyzyjniej określić jakie warunki mają spełniać interesujące nas wyniki.
W podanym przykładzie poszukujemy wszystkich stron gdzie w tytule występuje Javascript co może wskazywać, że skoro nastawiamy się na wyszukiwanie profili to dana osoba ma coś wspólnego z tym językiem programowania. Oczywiście w tym miejscu moglibyśmy nasze wyszukiwanie zawęzić jeszcze bardziej i wpisać choćby intitle:javascript developer.
Gdy już zapiszemy nasze zawężenie i ponownie coś wyszukamy w naszej wyszukiwarce to zobaczymy, że tuż pod polem wyszukiwania pojawiła nam się nowa zakładka nazwa dokładnie tak jak zatytułowaliśmy nasze zawężenie.
Po kliknięciu w tą zakładkę automatycznie otworzą nam się wyniki wyszukiwania uwzględniające frazę wpisaną w polu wyszukiwania a także kryteria określone w zawężeniu wyszukiwania. W podanym przykładzie będą to wszystkie profile z LinkedIn zawierające w nagłówku frazę JavaScript.
Oczywiście nasze zawężenia mogą być znacznie bardziej rozbudowane. Przykładowo możemy poprzez parametry wyszukiwania określić sobie, że szukamy profili mających w nagłówku Javascript Developer a do tego należących do osób z konkretnego miasta i mających w skillach czy w samym opisie na profilu informację o konkretnej dodatkowej technologii. Tutaj z pomocą przyjdzie nam dodatkowo choćby parametr intext pozwalający nam wyszukiwać po zawartości profilu.
Musimy pamiętać o tym, że konfiguracja zawężenia odnosi się tylko do wyników wyszukiwania widocznych po kliknięciu w konkretną zakładkę widoczną pod polem wyszukiwania. Jeśli chcieliśmy zawęzić wyszukiwania globalnie w odniesieniu do całej naszej wyszukiwarki stworzonej w Google Custom Search to w opcjach kliknijmy w zakładkę “Zaawansowane.
Widzimy tutaj wiele dodatkowych opcji wśród których zdecydowanie powinna nas zainteresować opcja “Dodatek do zapytania. To właśnie w tym miejscu możemy podać dodatkowe kryteria wyszukiwania. Również tutaj możemy korzystać z parametrów wykorzystując na przykład intext do globalnego zawężenia wyników wyszukiwania naszej wyszukiwarki tylko do podstron zawierających w treści określoną frazę.
Dodatkowe opcje Google Custom Search
Wspomniałem już o tym co najważniejsze w kontekście konfiguracji Google Custom Search i dostosowania wyszukiwarki do swoich potrzeb. Jednak to nie wyczerpuje palety możliwości jakimi dysponuje to rozwiązanie.
Synonimy w Google Custom Search
To co jeszcze może się przydać w ramach codziennej pracy z Google Custom Search to możliwość określania synonimów. Może się bowiem okazać, że ktoś zamiast Javascript Developer ma na przykład JS Developer a szukając Product Ownera ktoś może mieć z kolei skrótowo wpisane PO. Tak więc w procesie sourcingu nieuniknione będzie mierzenie się z problemem synonimów i różnych nazw dla określonych stanowisk.
Gdy w ustawieniach Google Custom Search przejdziemy do zakładki Synonimy zyskamy możliwość określenia właśnie takich różnych wariantów na przykład dla stanowisk.
Wystarczy podać tylko konkretną frazę związaną choćby właśnie ze stanowiskiem na jakie poszukujemy a następnie określić synonimy z nim związane.
Masowe dodawanie listy uwzględnionych lub wykluczonych stron
Zajmując się sourcingiem raczej nie jest niczym dziwnym, że możemy z czasem zbudować sobie pokaźną bazę miejscówek w sieci gdzie można szukać specjalistów na konkretne stanowiska. W przypadku Google Custom Search może więc pojawić się potencjalny problem związany z dodawaniem do listy uwzględnianych lub wykluczonych stron tych wszystkich stron. W końcu gdybyśmy chcieli te wszystkie strony dodawać ręcznie czy to w momencie tworzenia nowej wyszukiwarki czy już jej konfigurowania to zajęłoby to nam mnóstwo czasu.
Na szczęście jest gotowe rozwiązanie tego problemu, wystarczy w opcjach konfiguracyjnych Google Custom Search przejść do zakładki “Zaawansowane o rozwinąć opcje “Adnotacje Twojej wyszukiwarki
W tym miejscu możemy wgrać pliki zawierające listę wszystkich stron, które nasza wyszukiwarka ma brać pod uwagę a także tych, które chcemy wykluczyć z wyszukiwania. Wgrane w ten sposób listy możemy potem pobierać i wgrywać ponownie jeśli będziemy chcieli masowo nimi zarządzać usuwając z nich pewne strony lub dodając nowe.