Konferencja Digital HR 2025
Ostatnie lata przyniosły znaczące zmiany w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi, a zwłaszcza w sposobie, w jaki firmy przyciągają, zatrudniają i utrzymują talenty. Wyłaniają się nowe trendy i wyzwania, zarówno dla pracodawców, jak i dla pracowników. Rozwój technologii, nowe modele biznesowe, a nawet globalne zawirowania gospodarcze mają wpływ na kształtowanie strategii HR. Przegląd raportów HR z 2023 roku ma na celu rzucić światło na najważniejsze z tych zagadnień.

Artykuł ten przeanalizuje szereg ważnych badań i raportów z ostatniego roku, w tym „Atrakcyjni Pracodawcy 2023”, „Zmiany w polskim HR okiem HR-owców”, „Raport z badania programistów 2023”, „Employer branding w Polsce” oraz „A po studiach idziemy do pracy”. Każdy z nich prezentuje unikalną perspektywę na praktyki HR, od preferencji pracowników i kandydatów po procesy rekrutacyjne i kulturę organizacyjną.

Każdy z tych raportów wnosi coś unikalnego do dyskusji na temat tego, jak najlepiej przyciągać, zatrudniać i utrzymywać talenty w zmiennym świecie pracy.

TOP 5 raportów HR – czerwiec 2023

Nadszedł czas, aby przekonać się, jakie to raporty okazały się być najchętniej przeglądane w czerwcu.

Atrakcyjni Pracodawcy 2023

Raport „Atrakcyjni Pracodawcy” z 2023 roku zmienia sposób, w jaki postrzegamy atrakcyjność pracodawców w Polsce, zwracając uwagę na 31 kluczowych atrybutów, które decydują o wyborze miejsca pracy. Zamiast tradycyjnych rankingów, ten unikalny dokument zyskuje na głębi, skupiając się na tym, co najważniejsze dla pracowników i kandydatów, wyodrębniając pięć głównych kategorii: ekonomiczną, społeczną, rozwojową, zastosowania wiedzy i przyciągania zainteresowania do firmy. Najistotniejsze wnioski z 2023 roku pokazują, że najważniejsze dla kandydatów i pracowników są atrybuty społeczne i relacyjno-godnościowe, takie jak przyjemne środowisko pracy, uznanie i szacunek ze strony przełożonych oraz dobre relacje z przełożonymi.

Zmiany w polskim HR okiem HR-owców

Druga edycja raportu „Zmiany w polskim HR okiem HR-owców”, opublikowana przez Pracuj Ventures, Pracuj.pl oraz Great Digital, ukazuje dynamiczne przemiany i wyzwania, z jakimi muszą się zmierzyć działy HR polskich firm na tle gospodarczych i ekonomicznych zmian na rynku pracy. Priorytety działań HR w latach 2021 i 2023 uległy znaczącej zmianie – z nacisku na pozyskiwanie pracowników przechodzimy do skupienia na utrzymaniu pracowników, a rozwój kultury organizacyjnej zyskał na znaczeniu. Pomimo wykorzystywania technologii i narzędzi HR, wiele firm dostrzega luki w obszarze analityki HR i wskazuje na rosnące potrzeby w zakresie onboardingu, szkolenia i oceny efektów pracy, a także systemów umożliwiających badanie opinii pracowników.



Raport z badania programistów 2023

Raport przedstawia wyniki badania dotyczącego praktyk rekrutacyjnych, a w szczególności pozyskiwania adresów e-mail programistów z kodu na GitHub w celach rekrutacyjnych. Odwołuje się do obaw i niepewności rekruterów związanych z aspektami prawnymi i etyką tego działania, jak również zawiera oficjalną opinię prawną potwierdzającą zgodność tego rozwiązania z prawem. Analiza wyników badania sugeruje, że istnieją różnice w preferencjach komunikacyjnych wśród programistów, co wpływa na ich interakcje z rekruterami – od oczekiwań dotyczących formalności korespondencji po częstotliwość aktualizacji profili LinkedIn i reakcje na zaproszenia od rekruterów.

Employer branding w Polsce

Badanie „Employer Branding w Polsce”, prowadzone przez HRM Institute od 2012 roku, stanowi unikalne źródło wiedzy na temat ewolucji branży EB. Raport dostarcza szczegółowych, rocznych porównań dotyczących opinii branżowych ekspertów na temat trendów, wyzwań dla pracodawców, budżetów na działania EB, stosowanych kanałów komunikacji, a także atrybutów marki pracodawcy przyciągających pracowników. Tym samym, badanie stanowi cenne narzędzie dla firm i specjalistów HR, pomagające w zrozumieniu, jak kształtuje się i ewoluuje employer branding na polskim rynku pracy.



A po studiach idziemy do pracy

Raport „A po studiach idziemy do pracy”, przygotowany przez zespół strategy & research MBE Group, rzetelnie analizuje motywacje i priorytety studentów podczas wyboru pierwszego miejsca pracy. Wykorzystując wyniki badania ilościowego, dokonano wnikliwej analizy preferencji studentów różnych kierunków i z różnych lokalizacji. Jest to nieocenione źródło informacji dla każdego, kto planuje działania employer brandingowe skierowane do młodych absolwentów.