Wyobraźcie sobie, że kupujecie samochód, nigdy nim nie jeździwszy. Brzmi absurdalnie, prawda?
Podobnie jest z wyborem systemu LMS. To ważny krok dla firmy, który wymaga ostrożnego podejścia i dokładnego sprawdzenia.
Ale jak upewnić się, że wybrałeś właściwy?
Dokładne testowanie jest kluczem do sukcesu. Pomoże to uniknąć kosztownych błędów i znaleźć idealne rozwiązanie dla swojego zespołu.
Twórcy LMS Collaborator przygotowali mapę drogową — 8 kluczowych etapów testowania LMS. Postępując zgodnie z nią, będziecie mogli wybrać system, z którym odbędzie się match.
Jak skutecznie przetestować LMS: 8 krytycznych kroków, których nie można pominąć
1. Tworzenie grupy fokusowej do testowania
Pierwszym krokiem jest stworzenie reprezentatywnej grupy fokusowej do testowania LMS. Zalecamy zaangażowanie pracowników z różnych działów firmy, aby zapewnić kompleksowe podejście do testowania i uwzględnić różne przypadki użycia. Wskazane jest, aby grupa obejmowała uczestników o różnych poziomach wiedzy technicznej: od początkujących do zaawansowanych użytkowników. Pomoże to ocenić, jak intuicyjny i wygodny jest system dla różnych kategorii użytkowników.
Ponadto należy uwzględnić potencjalnych administratorów systemu i twórców treści, aby ocenić funkcjonalność pod względem zarządzania i tworzenia materiałów szkoleniowych.
Taka różnorodność w grupie fokusowej zapewni kompleksową ocenę LMS i pomoże zidentyfikować potencjalne ograniczenia systemu na wczesnych etapach testowania.
2. Sprawdzenie podstawowych funkcji LMS
Zanim podjęta zostanie ostateczna decyzja, należy sprawdzić wszystkie podstawowe funkcje systemu LMS. Pomoże to zrozumieć, czy system spełnia potrzeby i może skutecznie wspierać szkolenia w firmie.
Zalecamy zwrócenie uwagi na następujące aspekty:
Rejestracja i autoryzacja.
Należy ocenić prostotę tych procesów, sprawdzić, czy istnieje opcja odzyskiwania hasła i różne metody autentyfikacji (np. uwierzytelnianie dwuskładnikowe, SSO).
Tworzenie zadań i zarządzanie nimi.
Jakie rodzaje zadań szkoleniowych można tworzyć (programy, kursy, ścieżki, testy itp.). Jakie metody przydzielania zadań są dostępne w systemie (indywidualne, grupowe, automatyczne w oparciu o strukturę organizacyjną). Możliwości ustalania terminów, przypomnień, kolejności zadań itp.
Różnorodność treści.
Jakie formaty i formy treści można przesyłać do systemu. Czy istnieje wsparcie dla wideo, audio, prezentacji, kursów SCORM i innych interaktywnych elementów.
System oceniania.
Jakie rodzaje ocen można tworzyć, czy możliwe jest przekazywanie informacji zwrotnych, ograniczenie czasu zaliczenia, ochrona przed oszukiwaniem itp.
Narzędzia komunikacyjne.
Dostępność i funkcjonalność narzędzi komunikacyjnych, takich jak fora, czaty, automatyczne przypomnienia itp.
Tworzenie biblioteki szkoleniowej.
Możliwość prowadzenia korporacyjnej Bazy wiedzy. Jak wygodne jest wyszukiwanie w niej materiałów, czy można je kategoryzować, tagować itp.
Integracje.
Możliwość integracji z systemami HRM, narzędziami analitycznymi, platformami webinarowymi i innymi narzędziami korporacyjnymi. Dostępność API do tworzenia własnych integracji.
Grywalizacja.
Obecność elementów grywalizacji: odznak, ocen i poziomów osiągnięć. Możliwość tworzenia zadań szkoleniowych i konkursów.
Zarządzanie kompetencjami.
Czy system umożliwia tworzenie i śledzenie rozwoju kompetencji pracowników, powiązanie materiałów szkoleniowych z określonymi kompetencjami.
Chcecie zobaczyć te wszystkie funkcje w działaniu?
LMS Collaborator ma to wszystko i jeszcze więcej! Od prostej rejestracji po elastyczne zarządzanie kompetencjami. Już teraz można wypróbować LMS Collaborator i przekonać się, jak łatwo można przekształcić proces szkolenia w swojej firmie.
Wypróbuj LMS Collaborator
3. Testowanie interfejsu i użyteczności
System powinien być łatwy w użyciu, aby użytkownicy końcowi mogli z nim wygodnie pracować.
Należy ocenić intuicyjność interfejsu. Z pomocą już utworzonej grupy fokusowej warto sprawdzić, jak łatwo jest użytkownikom znaleźć potrzebne funkcje bez wcześniejszego szkolenia. Ponadto należy zwrócić uwagę na to, czy interfejs można dostosować do własnych potrzeb, czy obsługuje on różne języki i czy dostosowuje się do urządzeń mobilnych i różnych przeglądarek.
Na przykład LMS Collaborator stale rozszerza swoje możliwości w zakresie wygodnego korzystania z systemu. System posiada wielojęzyczny interfejs, dzięki czemu pracownicy mogą pracować z platformą w preferowanym przez siebie języku: polskim, angielskim, niemieckim, ukraińskim, czeskim i rumuńskim.

Angielskim
4. Testowanie możliwości administracji i zarządzania treściami szkoleniowymi
Ten etap skupia się na testowaniu narzędzi dla administratorów systemu. Ważne jest, aby ocenić możliwości zarządzania użytkownikami: tworzenie grup, przypisywanie ról i zarządzanie dostępem. Szczególną uwagę należy zwrócić na możliwość wyświetlania i zarządzania strukturą organizacyjną firmy w LMS. Pozwala to na efektywne przydzielanie szkoleń według stanowisk, działów i hierarchii w firmie. Ponadto zalecamy przetestowanie możliwości zarządzania treścią i automatyzacji procesów w celu uproszczenia administracji.
5. Testowanie profesjonalizmu wsparcia technicznego
Ważny etap testowania LMS, który jest często niedoceniany. Profesjonalne wsparcie techniczne sprawi, że korzystanie z LMS będzie łatwe i wygodne.
Podczas testów należy zwracać uwagę:
– Jak szybko reagują?
– Czy naprawdę pomagają rozwiązać problem?
– Czy wyjaśniają wszystko jasno, aby można było uniknąć podobnych problemów w przyszłości?
Warto również sprawdzić godziny pracy wsparcia technicznego i sposób, w jaki można się z nim skontaktować. Czy uda się uzyskać pomoc, gdy będzie ona potrzebna?
Zespół wsparcia technicznego LMS Collaborator jest zawsze gotowy do pomocy użytkownikom. Nie tylko szybko odpowiadają na pytania, ale także pomagają lepiej zrozumieć system, tak aby użytkownik mógł wykorzystać wszystkie funkcje LMS na swoją korzyść.
Anatolii Kovalenko — Head of L&A Learning & Assessment:
„Wsparcie techniczne LMS Collaborator jest jednym z najlepszych i najwygodniejszych, z jakim kiedykolwiek pracowałem. Ich pracownicy nie opuszczą cię, dopóki nie pomogą ci i nie rozwiążą twojego problemu. Dla mnie osobiście wsparcie techniczne LMS Collaborator jest na równi z Apple”.
6. Ocena możliwości analitycznych i raportowania LMS
Analityka jest kluczem do zrozumienia, jak działa szkolenie. Pomaga zobaczyć, co działa dobrze, a co wymaga poprawy.
Podczas testowania systemu LMS należy zwrócić uwagę na to, jak głęboka jest jego analityka. Czy śledzi tylko podstawowe informacje o wskaźnikach zdawalności, czy też zapewnia głębszą analizę, w tym zaangażowanie i aktywność podczas szkolenia. Jakie rodzaje raportów oferuje system. Czy możliwe jest tworzenie zarówno standardowych, jak i dostosowanych raportów, a także w jakich formatach można je eksportować.
Na przykład, LMS Collaborator gromadzi szczegółowe statystyki dotyczące każdego rodzaju zadania i automatycznie generuje raporty, które pozwalają na dogłębną analizę wyników i identyfikację obszarów wymagających poprawy. Ponadto system śledzi aktywność użytkowników na platformie i przechowuje historię ich szkoleń. Zapewnia to pełne zrozumienie postępów każdego pracownika i pozwala szybko reagować na potrzebę dodatkowych szkoleń.

Przykład raportów w LMS Collaborator
Przykład raportów w LMS Collaborator
7. Analiza możliwości skalowania
Ważne jest, aby system LMS rozwijał się wraz z firmą. Podczas testów należy ocenić:
— czy system będzie w stanie efektywnie współpracować z dużą liczbą użytkowników w przyszłości;
— czy będzie wspierał integrację z nowymi narzędziami i platformami, z których firma może zacząć korzystać.
Ocena możliwości skalowania obejmuje również zdolność do dodawania nowych modułów i funkcji zgodnie ze zmianami w procesach biznesowych firmy. Pomoże to wybrać system, który zapewni skuteczność szkoleń firmowych w dłuższej perspektywie i nie stanie się nieaktualny za rok lub dwa.
8. Ocena bezpieczeństwa
Bezpieczeństwo jest fundamentem każdego online-systemu, a LMS nie jest wyjątkiem. Kiedy mówimy o platformie szkoleniowej, mamy do czynienia z wieloma danymi osobowymi i ważnymi informacjami korporacyjnymi. Właśnie dlatego kontrole bezpieczeństwa są nie tylko drobnym dodatkiem, ale kluczowym krokiem.
Należy upewnić się, że system szyfruje dane i przesyła je bezpiecznymi kanałami. Konieczne jest również przeanalizowanie ochrony przed nieautoryzowanym dostępem, w tym systemu praw dostępu i możliwości korzystania z uwierzytelniania dwuskładnikowego. Równie istotna jest kwestia zgodności wybranego systemu LMS z międzynarodową normą bezpieczeństwa ISO 27001. Jest to dodatkowe zabezpieczenie przed potencjalnymi zagrożeniami związanymi z bezpieczeństwem danych firmowych i pracowników.
Na przykład LMS Collaborator posiada certyfikat ISO 27001. Potwierdza to, że system spełnia wymagania międzynarodowej normy dotyczącej zarządzania bezpieczeństwem informacji, w tym ochrony danych, zapobiegania nieautoryzowanemu dostępowi i minimalizacji ryzyka.
LMS Collaborator zapewnia szyfrowanie danych, bezpieczne kanały transmisji danych, uwierzytelnianie dwuskładnikowe i systemy kontroli dostępu, które pozwalają niezawodnie chronić dane osobowe i firmowe.
Wnioski
Należy pamiętać, że odpowiedni system LMS to inwestycja w przyszłość zespołu. Może to być potężne narzędzie do poprawy efektywności szkolenia, rozwoju talentów i osiągania celów biznesowych.
Trzeba poświęcić czas na jego przetestowanie. To znacznie mniej niż czas, który można stracić, wybierając system, który nie jest „wasz”. Warto wysłuchać opinii grupy fokusowej i dokładnie przeanalizować każdy aspekt LMS. Mądrze wybrany pomoże zmienić szkolenia z obowiązku w ekscytującą podróż po nową wiedzę i umiejętności dla całego zespołu.