Jak wiadomo, sztuczna inteligencja uczy się na podstawie nieograniczonej ilości informacji, jest dobra w przewidywaniu trendów i podsumowaniu danych. W tym artykule postanowiliśmy więc dowiedzieć się, co sztuczna inteligencja wie o szkoleniach korporacyjnych. Co więcej, poprosiliśmy ją o stworzenie struktury tego tekstu (nie przejmujcie się, napisaliśmy go sami).
Co z tego wyszło? My, zespół LMS Collaborator, firmy z dziesięcioletnim doświadczeniem we wdrażaniu korporacyjnych szkoleń online, opowiemy więcej.
Krótko o LMS i szkoleniach korporacyjnych
LMS, czyli Learning Management System, to system do zarządzania procesami szkoleniowymi w firmie. Jest to świetne narzędzie, które pomaga usprawnić korporacyjne szkolenia. Ale jak maksymalnie zoptymalizować naukę za pomocą LMS? Pomoże w tym personalizowanie treści, ocena i monitorowanie rozwoju pracowników.
Personalizowanie treści
LMS pomaga spersonalizować treści szkoleniowe w jak największym stopniu, umożliwiając tworzenie indywidualnych planów szkoleniowych i wypełnianie ich informacjami, które będą istotne dla konkretnego stanowiska lub działu, który jest szkolony. Każdy pracownik może otrzymywać spersonalizowane zadania i powiadomienia, wypełniać swój plan nauki odpowiednimi treściami i śledzić swoje postępy.
Ocena pracowników
Dzięki odpowiednio dobranym funkcjom LMS Collaborator pozwala na ocenę pracowników przy użyciu różnych metod, w tym oceny 360 stopni. A takie funkcjonalności jak testy, ankiety zwrotne itp. pozwalają sprawdzić wiedzę pracowników, by jak najlepiej monitorować ich przydatność na zajmowanych stanowiskach.
Ocena 360 najwyższego kierownictwa Pizza Day
Monitorowanie rozwoju pracowników
LMS z łatwością (i radością) przejmie rutynę od działu HR. Mianowicie uprości ocenę 360 i automatycznie zbierze dane analityczne. Co więcej, dzięki raportowaniu każdy pracownik może anonimowo i szczerze otrzymać wysokiej jakości informację zwrotną na temat swojej pracy i szkoleń.
Sztuczna inteligencja, podobnie jak systemy LMS, ma wszelkie szanse, by stać się, interesującym narzędziem pomagającym usprawnić proces korporacyjnego szkolenia. Biorąc pod uwagę jej progresywny charakter i zdolność do znajdowania właściwych informacji w niesamowitej liczbie źródeł, z których się uczy, integracja tych technologii może przynieść korzyści nie tylko działom HR, ale także firmom w ogóle.
Zalety wykorzystania AI w szkoleniach korporacyjnych
Uproszczenie procesu tworzenia materiałów szkoleniowych
Najważniejszym i najbardziej czasochłonnym etapem opracowywania programów szkoleniowych dla pracowników jest tworzenie materiałów szkoleniowych. To właśnie tutaj wykorzystanie sztucznej inteligencji może być zaletą. Można skorzystać z czatu GPT, który z łatwością pomoże przeanalizować materiały, wyszuka odpowiedzi na skomplikowane pytania i pomoże stworzyć strukturę szkoleniową. Najważniejsze to zadać czatowi właściwe pytanie lub zadanie.
Ponadto, jeśli potrzebny artykuł lub post jest napisany w obcym języku, można skorzystać z translatorów opartych na sztucznej inteligencji. Istnieje między innymi dobrze znany tłumacz Deepl, który wykonuje znacznie lepszą pracę niż standardowy tłumacz Google. Nie tłumaczy dosłownie, wychwytując grę słów lub frazeologię, co pomoże lepiej przetłumaczyć tekst.
Tłumacz Deepl
Tworzenie wizualizacji treści
Oczywiście praca z tekstem to nie wszystko. Aby informacje były lepiej przyswajane przez pracowników, ważne jest, aby zilustrować je w jasny i dostępny sposób. Jednak nie każda firma może sobie pozwolić na zatrudnienie designera korporacyjnego do tego zadania. Tutaj z pomocą mogą przyjść graficzne sieci neuronowe oparte na sztucznej inteligencji, takie jak DALL-E.
DALL-E to sieć neuronowa stworzona przez OpenAI, firmę zajmującą się badaniem i wdrażaniem sztucznej inteligencji. Jest to ta sama firma, która rozwija ChatGPT. Za pomocą tekstowych zapytań i podpowiedzi zadawanych przez użytkownika, DALL-E tworzy obrazy w kilku wariantach. Oczywiście stworzony w ten sposób obraz nie będzie idealny. Jego stworzenie zajmie jednak kilka sekund, ale to już postęp, bo jeszcze pół roku temu były to obrazy o znacznie niższej jakości.
Pomoc sztucznej inteligencji w ocenie pracowników
Podczas pisania tego akapitu zapytaliśmy dwóch różnych chatbotów, w jaki sposób mogą pomóc w ocenie personelu. Chatbot GPT zasugerował wykorzystanie sztucznej inteligencji do analizy CV i tworzenia pytań na rozmowy kwalifikacyjne, a także do analizy sieci społecznościowych pracownika (ale sam chatbot nie może tego zrobić). Ponadto sugeruje również wykorzystanie sztucznej inteligencji do analizy aktywności i relacji interpersonalnych między pracownikami. Na przykład poprzez analizę korespondencji, wiadomości na czacie itp.
Z kolei należąca do Google sztuczna inteligencja Gemini (wcześniej nazywana BARD) zaproponowała wykorzystanie AI w rozmowach kwalifikacyjnych (analizując odpowiedzi kandydatów na pytania) oraz do testowania umiejętności pracowników za pomocą testów symulacyjnych. Ponadto Gemini wymienił korzyści płynące z wykorzystania sztucznej inteligencji w ocenie personelu: zmniejszenie uprzedzeń, usprawnienie procesu podejmowania decyzji oraz oszczędność czasu i zasobów.
Ale oba czaty zgadzają się co do najważniejszej rzeczy: AI nie może całkowicie zastąpić ludzi w ocenie personelu, ale może być wykorzystywana jedynie jako uzupełnienie ludzkiej oceny.
Poufność (ale nie etyczność?)
Kolejną zaletą wykorzystania sztucznej inteligencji w szkoleniach korporacyjnych jest poufność. Pomimo faktu, że sam AI uczy się dostępnych danych, nie publikuje wyników wyszukiwania w domenie publicznej. Wszystko, co tworzysz (tekstowo lub wizualnie), jest dostępne tylko dla ciebie i przez dość krótki czas. Na przykład po odświeżeniu czatu GPT wszystkie poprzednie zapytania znikają. Natomiast materiały wizualne stworzone przez DALL-E są dostępne na koncie użytkownika.
Ale czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest całkowicie zgodne z etyką? Jako pierwsi na alarm zaczęli bić twórcy i artyści, którzy zauważyli, że sieci neuronowe uczą się na ich obrazach, zniekształcając je i tworząc obrazy na podstawie dzieł innych. Znaczna część pisarzy też jednogłośnie wypowiedziała się przeciwko wykorzystywaniu sztucznej inteligencji w pisaniu, ponieważ nie pozostawia ona odniesień do wykorzystanych informacji. Tak więc kwestia etycznego wykorzystania sztucznej inteligencji pozostaje otwarta.
Zalecenia dotyczące wdrażania LMS i AI
Jeśli zdecydowaliście się zintegrować LMS i AI i wdrożyć obie technologie w swoim życiu korporacyjnym, my w LMS Collaborator, jako doświadczeni gracze na rynku korporacyjnego nauczania online, mamy kilka wskazówek, jak sprawić, by było to jak najkorzystniejsze dla Państwa firmy:
Przygotowanie pracowników na wprowadzenie nowych technologii
Warto pamiętać, że każda technologia powinna służyć przede wszystkim pracownikom. Dlatego też, jeśli zdecydowaliście się na wdrożenie LMS, zalecamy rozpoczęcie od wypróbowania systemu przez dział HR. Na przykład LMS Collaborator zapewnia bezpłatny dostęp przez miesiąc, co pozwoli wypróbować jego funkcje i zrozumieć, czy jest on odpowiedni dla Państwa firmy. Dodatkową zaletą będzie stałe wsparcie menedżera, który jest gotowy pomóc w przypadku jakichkolwiek problemów, które pojawią się w tym okresie.
Wdrożenie LMS warto również rozpocząć od przetestowania na grupie fokusowej: może to być jeden z działów firmy. Po wybraniu tej grupy należy przygotować materiały szkoleniowe z pomocą AI i wgrać je na portal przy wsparciu naszego managera. Ważnym krokiem po uruchomieniu grupy fokusowej jest przeprowadzenie ankiety i zebranie informacji zwrotnych. Pomoże to w podjęciu decyzji o wprowadzeniu nowych technologii w firmie.
Wypróbuj LMS Collaborator
Niech informacje zwrotne będą na bieżąco
Należy dać pracownikom możliwość wyrażenia opinii. Wprowadzenie każdej nowej technologii w firmie powinno być komfortowe dla pracowników. Dlatego tak ważne jest, aby każdy pracownik czuł się swobodnie, zgłaszając wszelkie błędy, niedociągnięcia lub niejasne punkty szkolenia itp.
Można również przeprowadzić krótką ankietę wśród pracowników po okresie próbnym korzystania z LMS lub innych narzędzi opartych na AI. Pozostając w kontakcie z pracownikami, dział HR może szybko reagować na problemy lub ewentualne niedociągnięcia, a także uzyska bazę pomysłów od pracowników.
Wnioski
— Postęp technologiczny wpływa na każdą dziedzinę życia i pracy, a szkolenia korporacyjne nie są wyjątkiem;
— Według ostatnich badań 35% firm już wykorzystuje sztuczną inteligencję w swoich procesach korporacyjnych;
— Sztuczna inteligencja może stać się nieodłącznym narzędziem pomagającym ulepszyć korporacyjne szkolenia online za pomocą LMS;
— LMS Collaborator umożliwia optymalizację szkoleń korporacyjnych poprzez personalizację treści, ocenę personelu i monitorowanie rozwoju pracowników;
— Istnieje wiele zalet wykorzystania sztucznej inteligencji w szkoleniach korporacyjnych: łatwiejsze tworzenie materiałów szkoleniowych i wizualizacji, pomoc AI w ocenie pracowników i poufność materiałów;
— Pomimo oczywistych zalet sztucznej inteligencji, kwestia etyki jej stosowania w firmach pozostaje otwarta;
— Wprowadzając jakiekolwiek nowe technologie (czy to LMS, czy AI), warto zapewnić swoim pracownikom dobre szkolenie i informację zwrotną.