Konferencja Meetbenefit 2025

1. Jakie konkretne strategie szachowe uważasz za najbardziej przydatne w biznesie?

Po pierwsze – analizuj oponenta (rynek/konkurencję), zanim usiądziesz do partii (negocjacji). Dobry szachista strateg odrabia pracę domową, jeszcze zanim usiądzie do stołu. Po drugie – najpierw zabezpiecz króla (core biznesu), dopiero potem atakuj oponenta (rynek). I w końcu po trzecie, niemniej istotne (last but not least jak mawiają Brytyjczycy) – zachowanie zimnej krwi do samego końca. Pamiętam, jakby to było dziś: mam 13 lat i walczę w półfinale Mistrzostw Polski Juniorów; w kompletnie wygranej partii… podstawiłem mata. Od tamtego czasu nauczyłem się słynnego szachowego powiedzonka: „gramy do mata”.

2. Jakie cechy charakterystyczne dla szachistów są najbardziej przydatne dla liderów biznesu?

Antycypowanie przyszłości, przewidywanie ruchów konkurencji/przeciwnika, myślenie strategiczne, myślenie o końcowym celu i odróżnianie perspektywy taktycznej (operacyjnej) od strategicznej (długoterminowej).

3. Jakie są najważniejsze lekcje, których menedżerowie i liderzy biznesowi mogą się nauczyć od mistrzów szachów?

Poświęciłem temu zagadnieniu cały rozdział w mojej książce „Strategie szachowych mistrzów w biznesie”. Trudno wskazać najważniejsze, ponieważ wierzę w to, że ważna jest różnorodność i każdy może coś innego dla siebie wziąć z królewskiej gry, ale jedne z najważniejszych to te, które dotyczą podejmowania decyzji:

1. Brak decyzji jest decyzją
2. Każda decyzja ma konsekwencje
3. Masz ograniczony czas na decyzję

4. W jaki sposób strategia szachowa różni się od strategii biznesowej? Gdzie widzisz największe podobieństwa i różnice?

Przede wszystkim wyjdźmy od podstawowej różnicy między szachami a biznesem. Szachy są grą o sumie zerowej, biznes nie. Szachy rozgrywają się na 64-polowej szachownicy i choć liczba możliwych do uzyskania na niej pozycji (10^120) jest większa niż liczba atomów we wszechświecie (10^80), to biznes jest grą bez końca, na dodatek z wieloma zmiennymi i niewiadomymi. Z drugiej strony, podobnie jak w szachach, w biznesie regularnie trzeba podejmować decyzje pod presją czasu. Strategia szachowa uczy, by podejmować decyzje good enough i z perspektywy doświadczeń biznesowych moich oraz klientów zwykle jest to mądry pomysł.

5. Czy uważasz, że istnieją specyficzne fazy rozwoju firmy, które odpowiadają etapom gry w szachy (otwarcie, środek gry, końcówka)?

Tak. Otwarcie odpowiada pomysłowi na biznes / startowi przedsiębiorstwa, gra środkowa – rozwojowi działalności, zaś gra końcowa – jego zamknięciu lub np. sukcesji. Ważne jest, by zrozumieć, że tak jak w szachach najlepsi już od początku uczą się końcówek, tak samo w biznesie – choć na starcie trudno myśleć o końcu (sukcesji), to mimo wszystko – warto myśleć o długoterminowej perspektywie: jak firma przetrwa moje odejście i jak odpowiednio przygotować przysłowiowe „przekazanie pałeczki”.

6. Jakie są najważniejsze umiejętności, których liderzy biznesowi mogą nauczyć się od szachistów, a które nie są bezpośrednio związane ze strategią?

1. Postawa fair play – w szachach zarówno przed, jak i po zakończeniu partii obowiązuje gest podania dłoni oponentowi, niezależnie od wyniku.

2. Zachowanie zimnej krwi – myślenie na „chłodno”, bez emocji, które pojawiają się szczególnie w ważnych momentach.

3. Inwestowanie czasu w przygotowanie – szachiści są mistrzami przygotowań do partii. Potrafią godzinami analizować przeciwnika, zanim usiądą do gry. Z moich obserwacji wynika, że w biznesie za mało uwagi angażuje się w research, a zbyt wiele w gaszenie pożarów wynikających z jego braku.

7. Czy istnieją konkretne sytuacje w biznesie, które można porównać do pozycji w szachach, takich jak Zugzwang?

Zugzwang to sytuacja w szachach, w której przeciwnik jest zmuszony do zagrania przegrywającego ruchu. W biznesie taka sytuacja może mieć miejsce np. wtedy, gdy wyprzedzimy konkurencję i zaplanujemy ofensywę rynkową tak, by konkurencja nie miała właściwej odpowiedzi. A to finalnie przełoży się na zwiększanie naszej przewagi.

Michał Kanarkiewicz jest synonimem determinacji i siły woli. To szachista, konsultant biznesowy, mówca inspiracyjny i przedsiębiorca. Michał jest prawdziwym ambasadorem tego, jak strategia szachowa może przekształcić się w potężną przewagę konkurencyjną w świecie biznesu. Jego fascynacja szachami zaczęła się w młodym wieku, kiedy przyjaciel wprowadził go w tajniki tej gry. Dla Michała szachy były więcej niż tylko grą – stały się metaforą życia, w której planowanie, strategia i analityczne myślenie mają kluczowe znaczenie.

Jednak to nie tylko jego umiejętności szachowe dały mu przewagę w świecie biznesu. Już w wieku 19 lat założył swoją pierwszą działalność gospodarczą, w ramach której uczył młodych entuzjastów królewskiej gry. Ta inicjatywa ewoluowała w firmę szkoleniowo-doradczą, która obecnie doradza klientom korporacyjnym i uczy ich, jak wdrażać strategie szachowe w świecie biznesu.

Dziś Michał Kanarkiewicz łączy świat szachów z korporacjami. Jego unikalna perspektywa i doświadczenie sprawiają, że jest jednym z najbardziej poszukiwanych mówców i konsultantów biznesowych, który pomaga firmom zrozumieć i wykorzystać potęgę myślenia mistrzów szachowych. Chcesz się dowiedzieć, jak strategia szachowa może przekształcić Twój biznes? Michał Kanarkiewicz jest odpowiedzią.

Michał Kanarkiewicz wystąpi na konferencji „Moc kompetencji”, kup już dziś bilet!

Konferencja "Moc kompetencji"