39. Kongres Kadry
Ogłoszenie rekrutacyjne można śmiało określić mianem fundamentalnej części większości procesów rekrutacyjnych. W końcu to właśnie ogłoszenie umieszczone na popularnych serwisach ogłoszeniowych i job boardach ma niczym magnes przyciągać do nas kandydatów.

Procedura jest zazwyczaj dość standardowa, gdy biznes określi zapotrzebowanie na pracownika, zostają zebrane wymagania co do tego, kto właściwie jest potrzebny. W końcu na początek powinniśmy zbudować sobie profil naszego docelowego kandydata, który wniesie największą wartość do firmy.

Co zawiera ogłoszenia rekrutacyjne?

Gdy już mamy ustalone kogo będziemy szukać i co możemy zaoferować takiej osobie, przychodzi pora na przygotowanie ogłoszenia rekrutacyjnego. Struktura typowego ogłoszenia rekrutacyjnego jest raczej powszechnie znana:

  • informacje o firmie
  • zadania na danym stanowisku
  • wymagania
  • co oferujemy

Do tego dochodzą jeszcze choćby widełki płacowe, proponowana forma zatrudnienia czy też wymiar pracy zdalnej.

Co się dalej dzieje z ogłoszeniem rekrutacyjnym?

Gdy już mamy ogłoszenie to zazwyczaj trafia ono po prostu na wybrane przez nas serwisy z ogłoszeniami. Każdy ma zapewne swoje doświadczenia co do skuteczności różnych serwisów i ma swoje preferowane, gdzie publikacja przynosi najlepsze rezultaty.

Poza tym zdarza się, że dodatkowe wsparcie stanowią kampanie płatne w Google’u czy też na Facebooku, które adresowane do konkretnego typu odbiorców mają za zadanie jeszcze bardziej zwiększyć zainteresowanie naszą ofertą pracy.

Jeśli mamy na stronie sekcję Kariera to również ona jest naturalnym miejscem, w którym takie ogłoszenie wrzucamy. Właśnie temu aspektowi dystrybucji naszego ogłoszenia warto przyjrzeć się bliżej.

Czy Twoja firma wykorzystuje potencjał swojej sekcji Kariera?

Czy w organizacji analizowaliście kiedyś dane dotyczące sekcji Kariera? Jeśli nie to zdecydowanie warto to zrobić. Jeśli już to robiliście to pytanie, na jakich danych się szczególnie skupialiście?

Gdy mowa o tej sekcji strony firmowej warto na początek zwrócić uwagę na źródła ruchu. Czy na naszą stronę trafiają przede wszystkim osoby przechodzące ze strony głównej naszej firmy? A może ciekawym źródłem ruchu okazuje się w tym wypadku Facebook?

Czy w tym wszystkim widzicie jednak gdzieś Google’a? Nie mówię w tym wypadku o ruchu z kampanii płatnych, ale ruchu z organicznych wyników wyszukiwania. Jedni zobaczą jakiś nieco większy ruch z tego źródła, a u innych będzie on znikomy.

Zrozum ruch z Google’a

Kluczowe jest jednak w tym wypadku to aby zrozumieć, skąd się ten ruch bierze. Najbardziej oczywiste są cztery rodzaje fraz, po których mogą wyszukiwać nas potencjalni kandydaci, chcąc się czegoś więcej dowiedzieć:

  • nazwa firmy
  • nazwa firmy + opinie
  • nazwa firmy + praca
  • nazwa firmy + rekrutacja

Pierwsze dwie frazy są o tyle problematyczne, że ciężko w ich przypadku jasno określić intencję wyszukiwania. W końcu nazwę naszej firmy, a także nazwę firmy + opinie wpisywać będą często również klienci, którzy chcą się o nas dowiedzieć czegoś więcej, zanim zakupią nasze produkty czy usługi.

Na ile tych fraz będzie więcej i ile będą generowały wyszukiwań miesięcznie, zależy w głównej mierze od siły naszej marki i tutaj mogą być widoczne efekty choćby prowadzonych przez nas działań Employer Brandingowych, których wymiernym efektem powinien być właśnie wzrost zainteresowania naszym brandem w wyszukiwarce.

Zacznij analizować co wyszukują użytkownicy

To jakie jeszcze frazy są wyszukiwane w kontekście naszej marki, możemy sprawdzić na kilka sposobów. Przede wszystkim, jeśli jeszcze tego nie zrobiliśmy, warto zadbać o to, aby na stronie firmowej zostało podpięte Google Search Console:

To darmowe narzędzie od Google’a, które dostarczy nam informacji na temat tego, na jakie frazy pojawia się nasza witryna w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Możemy wyfiltrować sobie w nim tylko dane dla naszej sekcji Kariera i analizować, z jakich fraz trafiają do nas użytkownicy, wśród których mogą też być potencjalni kandydaci.

Warto w tym miejscu zaznaczyć od razu, że Google Search Console pokaże tylko te frazy, na które nasza witryna firmowa już się pojawia w Google. Jeśli chcemy spojrzeć na interesujące frazy, poprzez które możemy docierać do kandydatów szerzej, to warto dodatkowo sięgnąć po narzędzia takie jak:

Z pomocą tych narzędzi możemy dowolnie analizować, czego ludzie szukają w Google, co może być przydatne jako inspiracja do materiałów na bloga firmowego, do naszych działam Employer Brandingowych, a także do optymalizacji i rozwoju sekcji Kariera na naszej stronie.

Sekcja Kariera czy ogłoszenia rekrutacyjne – co optymalizować?

Skoro już wiemy, skąd się biorą użytkownicy na naszej stronie firmowej i skąd trafiają do sekcji Kariera, a także jakie frazy wyszukują w Google, to można to wykorzystać. Tutaj właśnie pojawia się kluczowa kwestia, a więc czy warto w kontekście SEO skupiać się na ogłoszeniu rekrutacyjnym, czy lepiej właśnie na sekcji Kariera, która przyciągając ruch, rozprowadzi następnie użytkowników po konkretnych ogłoszeniach.

Fakty są takie, że optymalizacja ogłoszenia rekrutacyjnego pod SEO jak najbardziej byłaby wykonalna. Pojawiają się tutaj jednak dwa kluczowe problemy. Po pierwsze ogłoszenie rekrutacyjne, które publikujemy w sekcji Kariera, jest najczęściej słowo w słowo tym samym ogłoszeniem, które trafia również na portale z ogłoszeniami. Efekt jest taki, że mamy do czynienia z duplikatem a Google preferuje unikalną treść.

Po drugie ogłoszenia zazwyczaj wygasają po czasie, a więc nawet gdybyśmy zoptymalizowali konkretne ogłoszenie i zaczęłoby zbierać jakiś ruch z organicznych wyników wyszukiwania, to finalnie użytkownicy po pewnym czasie trafialiby z Google’a już na nieaktualne ogłoszenie.

Dlatego właśnie lepiej skupić na sekcji Kariera i choćby na wspomnianych wcześniej frazach podstawowych, wśród których były:

  • nazwa firmy + opinie
  • nazwa firmy + praca
  • nazwa firmy + rekrutacja

To już daje nam jasną informację, że w ramach naszej sekcji Kariera warto mieć trzy podstrony dedykowane potrzebom użytkowników wyszukujących nas po tych trzech frazach.

Możemy więc założyć, że pod frazę nazwa firmy + praca zoptymalizujemy podstronę z ofertami pracy. Dla frazy nazwa firmy + rekrutacja przygotujemy podstronę opisującą szczegółowo nasz proces rekrutacyjny. Na tej podstronie warto opisać dokładnie poszczególne etapy procesu, a także przedstawić nasz zespół rekrutacji, do którego można się zwrócić z ewentualnymi pytaniami.
Jeśli zaś chodzi o frazę nazwa firmy + opinie to w tym przypadku można zrobić podstronę, na której opublikujemy opinie naszych obecnych a może też byłych pracowników. Swoją drogą zbieranie opinii od pracowników może być też bazą pod fajną kampanię Employer Brandingową.

Jak optymalizować sekcję kariera?

Mamy już jakiś wstępny plan, a więc teraz pora odpowiedzieć sobie na pytanie: co dokładnie należy zoptymalizować? Kluczowa będzie tutaj przede wszystkim treść, jaka znajdzie się na wspomnianych podstronach. Na tą treść składają się akapity z konkretnymi informacjami, a także nagłówki, które dzielą stronę w przejrzysty sposób na sekcje.

Ważne jest, aby zarówno w tych nagłówkach, jak i samych akapitach wykorzystać umiejętnie frazę kluczową dla danej podstrony. Weźmy za przykład podstronę, gdzie będą opinie naszych pracowników. W jej wypadku główny nagłówek znajdujący się na górze może być zbudowany choćby tak:

Opinie o [nazwa firmy]

W samej treści można wykorzystywać następnie zwroty, w których wplatana będzie nazwa naszej firmy, a także słowo opinie. Analogicznie będzie to wyglądać w przypadku innych stron.

Do tego dochodzi zawartość znacznika tytułowego (title), który jest istotny w kontekście SEO i który również powinien w podanym przykładzie strony z opiniami zawierać frazę kluczową będąc zbudowanym tak samo jak główny nagłówek:

Opinie o [nazwa firmy]