Konferencja Meetbenefit 2025
Myśląc o ogłoszeniu rekrutacyjnym powinniśmy już na samym początku uwzględnić fakt, że rekrutacja to pewien proces, w którym ogłoszenie jest jednym z elementów. Najprościej byłoby ten proces porównać do drogi, która przebywa kandydat w ramach swojej kariery zawodowej. Droga ta trwa zazwyczaj od momentu zakończenia edukacji gdy poszukuje się pierwszej pracy aż do emerytury gdy formalnie kończy się swoją karierę zawodową. Poprzez te wszystkie lata osoba taka mierzy się z różnymi wyzwaniami i napotyka na swojej drodze wiele firm, w których części być może ma okazję krócej lub dłużej popracować. W tym kontekście niezwykle ważna jest świadomość tego, że najczęściej mamy do czynienia z pewnymi, powtarzającymi się cyklami, w ramach których ludzie co pewien czas zmieniają miejsce zatrudnienia. Taki cykl składa się z kilku etapów począwszy od rozpoczęcie pracy w danej organizacji poprzez stopniowy rozwój w niej aż po moment gdy przychodzi czas na zmianę pracodawcy. Zwłaszcza temu obszarowi zmiany warto się bliżej przyjrzeć w ramach tego cyklu bowiem gdy myślimy o ludziach, którzy są już na tym etapie to często możemy mieć przed oczami przede wszystkim osoby, które już aktywnie wysyłają swoje CV będąc zdeterminowanymi aby zmienić miejsce zatrudnienia. Jednak tak na dobrą sprawę w wielu przypadkach sama zmiana pracy jest też pewnym procesem, w ramach którego pracownik dojrzewa do decyzji o tym, że warto odejść. Na początek pojawia się po prostu otwarcie na propozycje zawodowe, które nie jest jeszcze równoznaczne z aktywnym poszukiwaniem nowej pracy a jedynie możliwością rozważenia ewentualnej propozycji o ile oczywiście okaże się atrakcyjna dla potencjalnego kandydata. Dopiero później przychodzi czas na to aby już samemu zacząć aktywnie przeglądać ogłoszenia rekrutacyjne choć często i to ma jeszcze bardziej charakter researchu i oceny ewentualnych perspektyw zawodowych nie oznaczając jeszcze wcale wysyłania CV. To też często moment pierwszego kontaktu z wieloma markami, które poznaje się właśnie dopiero przy okazji rozglądania się za tym jakie firmy mają coś ciekawego do zaoferowania w kontekście dalszego rozwoju kariery.

Rola ogłoszenia rekrutacyjnego w Employer Brandingu

W tym momencie dochodzimy właśnie do kluczowej kwestii a więc tego jak ten cały Employer Branding ma się do kwestii ogłoszeń rekrutacyjnych. Myśląc o tym przypomnijmy sobie o jednym z podstawowych założeń EB a więc fakcie, że opiera się ono na wielu punktach styku z naszą marką. Część osób może się o nas dowiedzieć przy okazji targów pracy, ktoś inny będzie miał kontakt z naszymi produktami czy usługami a być może zetknie się też z rekomendacją swojego znajomego. Takich punktów styku może być całe mnóstwo i jednym z nich jest właśnie ogłoszenie rekrutacyjne. Nasza oferta pracy opublikowana na przykład na Pracuj.pl jest właśnie takim punktem styku stanowiąc jednocześnie kanał dotarcia do naszej marki. W końcu publikując aktywnie ogłoszenia na portalach z ogłoszeniami o pracę dbamy o szerszą ekspozycję naszej marki, z którą być może uda nam się dotrzeć do całego grona osób, które jeszcze o nas nie słyszały. Dlatego właśnie powinniśmy uwzględnić fakt, że nasze ogłoszenie rekrutacyjne może być niejednokrotnie pierwszą okazją do kontaktu z naszą marką. Planując ogłoszenie rekrutacyjne warto uwzględnić to, że powinno ono nie tylko zachęcać do aplikowania na konkretne stanowisko ale również do lepszego poznania nas jako organizacji. Jednak aby było to możliwe konieczne jest spojrzenie na ogłoszenie przez pryzmat jego odbiorców, do których jest adresowane. Z jednej strony mamy osoby, które chcemy przekonać do tego, że warto aplikować na konkretne stanowisko w naszej firmie. Z drugiej strony jest mnóstwo osób, które mogą trafić na nasze ogłoszenie choćby w ramach wspomnianego wcześniej researchu i rozglądania się za organizacjami, do których warto będzie aplikować za jakiś czas. Oczywiście nie możemy zapominać o tym, że do samego wysłania CV też bardzo często prowadzi pewien proces a nasz kandydat niejako dojrzewa do decyzji o aplikowaniu. W tym dojrzewaniu kandydata niebagatelną rolę odgrywa właśnie Employer Branding bowiem to właśnie nasza marka pracodawcy w wielu wypadkach będzie kluczowym aspektem wpływającym na ostateczną decyzję. Tak więc patrzenie na ogłoszenie rekrutacyjne z perspektywy jego wpływu na to jak jesteśmy postrzegani jako pracodawca to tylko jedna stron a medalu i trzeba też mieć świadomość tego co znajduje się po drugiej stronie.

Jak Employer Branding wpływa na ogłoszenie rekrutacyjne?

Wspomniano już nieco o tym jaką rolę odgrywa ogłoszenia rekrutacyjne w dbaniu o Employer Branding a więc pora przyjrzeć się również temu jak ta zależność działa w drugą stronę. Nie ulega bowiem żadnej wątpliwości, że sama nawet najbardziej atrakcyjna oferta to nie wszystko bowiem ważne jest również to kto stoi za tą ofertą pracy. Dlatego trzeba brać pod uwagę również fakt, że na skuteczność naszych ogłoszeń rekrutacyjnych istotny wpływ ma to jak jesteśmy postrzegani jako pracodawca. Jeśli nie cieszymy się zbyt dobrą opinią to trudno się dziwić, że nawet najlepiej przygotowana oferta pracy nie spotka się ze zbyt dużym zainteresowaniem.

Efektywny Employer Branding a zainteresowanie ogłoszeniem rekrutacyjnym

Dbając o naszą markę pracodawcy przede wszystkim w naturalny sposób możemy zwiększyć zainteresowanie naszymi ofertami pracy. Czy to w mediach społecznościowych czy też na portalach z ofertami pracy nasza oferta może bardziej przyciągać uwagę jeśli kojarzona będzie z firmą, która jest pozytywnie kojarzona i postrzegana jako atrakcyjne miejsce pracy. W końcu gdy odpowiednio zadbamy o nasz wizerunek to w momencie gdy dana osoba będzie już na poważnie rozważać zmianę pracy to instynktownie zerknie na nasze aktualne ogłoszenia sprawdzając czy aby nie szukamy akurat kogoś o jej kompetencjach. Nie zapominajmy również o tym, że poprzez Employer Branding mamy szansę skrócić czas dojrzewania kandydata do decyzji o aplikowaniu. W końcu poprzez przemyślaną strategię EB będziemy wydatnie zwiększać szansę na to, że osoby trafiające już na nasze ogłoszenia będą świadome tego kim jesteśmy i czy jesteśmy miejscem, w którym chcą pracować a sama oferta pracy będzie tylko swoistą wisienką na torcie w kontekście dołączenia do naszego zespołu. Dzięki świadomemu budowaniu marki pracodawcy możemy już też na wstępnym etapie odsiać osoby, które z różnych względów nie pasują do naszej kultury organizacji takie takie, którym nasza kultura organizacji zwyczajnie nie odpowiada. W końcu jeśli w Employer Brandingu będziemy pamiętali o jednym z jego podstawowych założeń a więc postawieniu na transparentność to osoby trafiające nasze ogłoszenie będą w wielu przypadkach już wiedziały czy warto w ogóle zawracać sobie głowę naszym ogłoszeniem czy nie. Myśląc o tym jak Employer Branding wpływa na efektywność naszego ogłoszenia rekrutacyjnego musimy spojrzeć na to z perspektywy person. W tym wypadku łatwo wyobrazić sobie sytuację gdy na nasze ogłoszenie trafia osoba, która wie już nieco o naszej marce. Z jednej strony mamy już najbardziej oczywistą korzyść bowiem mówimy o człowieku, który trafił na nasze ogłoszenie w wyniku naszych działań EB. Z drugiej jednak strony nie możemy zapominać o tym, że taka osoba ma już w głowie zbudowaną określone wyobrażenie naszej organizacji i między innymi stylu komunikacji jaki stosujemy.

Ogłoszenie rekrutacyjne musi być spójne z naszym wizerunkiem

Tutaj właśnie pojawia się niezwykle istotna kwestia a mianowicie spójność bowiem marząc o skutecznym budowaniu naszej marki pracodawcy musimy zadbać o to aby nasze działania i poszczególne elementy składające się na tą markę były spójne. Mówiąc o spójności chodzi jednak nie tylko o warstwę wizualną ale też elementy takie jak choćby sposób komunikacji czy przekazywane informacje. Gdy na przykład stawiamy jako marka na bardzo luźny styl komunikacji, która często bazuje na nieszablonowych rozwiązaniach a nasz potencjalny kandydat widzi nagle ogłoszenie rekrutacyjne, które jest do bólu wręcz typowe i napisane w oficjalny sposób to czuje, że coś tu jest nie tak jak być powinno. Mamy więc osobę, którą cały czas prowadziliśmy niczym po sznurku przez świat naszej marki pokazując jacy jesteśmy fajni, jaka luźna atmosfera u nas panuje a tu nagle pojawia się element, który do tej całej układanki nijak nie pasuje. Zagrożenie jest więc podwójne gdyż kwestia najbardziej oczywista to zniechęcenie do uczestniczenia w rekrutacji, do której zachętą mogło być właśnie wyobrażenie na temat naszej firmy. Do tego dochodzi wpływ na nasz wizerunek gdyż przez taką niespójność dana osoba może nabrać wątpliwości czy to wszystko z czym miała do tej pory do czynienia to nie jest tylko sztucznie wykreowana rzeczywistość nie mająca nic wspólnego z tym jak realnie wygląda praca w organizacji.

Ogłoszenie rekrutacyjne i Employer Branding częścią większej układanki

Jak więc łatwo zauważyć gdy mówimy o ogłoszeniach rekrutacyjnych i tym jak przenikają się z tematem Employer Brandingu musimy miec świadomość, że mówimy tutaj o większej układance. To właśnie ta układanka składa się na cały cały świat naszej marki decydujący o tym jak jest ona postrzegana zarówno przez klientów jak i przez potencjalnych kandydatów. To właśnie to postrzeganie przekłada się na zainteresowanie pracą u nas a więc bezpośrednio też rekrutacjami, które prowadzimy. Sposób prowadzeniach tych rekrutacji przekłada się na to jak będziemy postrzegani wśród osób będących grupą docelową w naszych procesach rekrutacyjnych a to wpływać może w istotny sposób na efektywność kolejnych rekrutacji. W tym wszystkim swoje miejsce ma ogłoszenie rekrutacyjne, które jest częścią procesu rekrutacji. Efektywność takiego ogłoszenia z jednej strony zależy od tego jak będzie ono przygotowane. Jednak z drugiej strony nawet najlepiej przygotowane ogłoszenie na niewiele się zda jeśli nie będzie stanowić części większej układanki w postaci przemyślanej strategii Employer Brandingowej. To właśnie dbając odpowiednio o swoją markę pracodawcy możemy wpłynąć na zainteresowanie naszym ogłoszeniem, które samo w sobie dodatkowo będzie przyciągać uwagę poprzez atrakcyjną formę i nieszablonową treść wzmacniając ekspozycję naszej marki jako atrakcyjnego miejsca do pracy i rozwoju swojej kariery.