Jeszcze w 2022 roku 76% menedżerów ds. rekrutacji potwierdzało, że największym wyzwaniem stojącym przed firmami jest przyciągnięcie odpowiednich talentów. I do dziś pozostaje to otwartą kwestią dla ekspertów i menedżerów. Dlatego 22 lutego 2024 r. LMS Collaborator zorganizował webinar z udziałem dwóch ekspertek, Agnieszki Ciećwierz i Alyony Yavorskiej, które poruszyły temat oceny 360 stopni i roli LMS w automatyzacji tego procesu. Ponadto spotkanie było poświęcone zwiększeniu efektywności oceny, opracowaniu modelu kompetencji i ankiet, a także sekretom przeprowadzania oceny i udzielania informacji zwrotnej.
Ocena 360 to skuteczna metoda oceny kompetencji, która pomaga zmierzyć poziom pracownika, zidentyfikować jego mocne i słabe strony oraz zrozumieć, które kompetencje należy wzmocnić. Ponadto ta metoda może być wykorzystywana do sprawdzania efektywności i tworzenia puli talentów.
O czym więc rozmawiali na webinarium LMS Collaborator, jakie sekrety udanych case’ów zostały ujawnione i jak sprawić, by ocena była przeprowadzona szybciej, nie tracąc przy tym na jakości? O tym i nie tylko przeczytacie w naszym artykule.
Alyona Yavorska i Agnieszka Ciećwierz
Szkolenie oparte na kompetencjach i rola oceny w kształtowaniu wymagań zawodowych
Według naszych ekspertek ważnym elementem każdego szkolenia korporacyjnego jest kształtowanie pewnej skali kompetencji oraz ich dalszy rozwój i podtrzymywanie poprzez okresową ocenę personelu. Ale jak skutecznie wdrożyć taki proces w swojej firmie?
1. Zidentyfikowanie kluczowych kompetencji dla stanowisk i stworzenie bazy kompetencji
Aby pracownik był jak najbardziej efektywny, dział HR powinien zacząć od określenia kluczowych kompetencji dla każdego stanowiska. Można to zrobić na podstawie wymagań określonych podczas rekrutacji, a także za pomocą badania ankietowego. Można stworzyć formularz dla informacji zwrotnej, który pozwoli pracownikom określić, które kompetencje uważają za kluczowe na danym stanowisku. Po zebraniu takich informacji, dział HR może przygotować bazę kompetencji, które należy rozwijać. Można to zrobić poprzez szkolenia oparte na kompetencjach, tworzenie kursów lub organizowanie zewnętrznych webinarów/seminariów.
LMS Collaborator może pomóc zarówno w przeprowadzeniu badania, jak i w późniejszym przeprowadzeniu kursów i tworzeniu spersonalizowanych ścieżek szkoleniowych dla pracowników firmy.
Ścieżki szkoleniowe w LMS Collaborator
Warto pomyśleć o reskillingu i upskillingu
Przeprowadzając ocenę 360 z wykorzystaniem LMS, dział HR otrzymuje bardzo cenne informacje na temat poziomu zgodności pracowników z zajmowanymi przez nich stanowiskami. Pomaga to nie tylko zidentyfikować mocne lub potencjalne mocne/słabe strony pracowników, ale także zastosować ich do zadań, w których mogą się najlepiej sprawdzić. Pomoże to również stworzyć pulę talentów, dzięki czemu nie trzeba będzie martwić się o rotację pracowników (zwłaszcza wewnątrz firmy).
Może to poprawić efektywność pracowników, ponieważ kolejnym ważnym krokiem, do którego może doprowadzić udana ocena, jest reskilling (przekwalifikowanie) lub upskilling (podniesienie kwalifikacji). Co to oznacza? Krótko mówiąc, jest to szkolenie oparte na kompetencjach, które pozwala albo przenieść pracownika na bardziej odpowiednie stanowisko poprzez rozwijanie nowych umiejętności i wiedzy, albo poprawić jego umiejętności i uczynić go bardziej rozwiniętym w określonym obszarze.
Reskilling lub upskilling nie będzie miał sensu bez dobrze przeprowadzonej oceny 360. Dlatego ważne jest, aby oceniać kompetencje pracowników nie tylko pod kątem ich obecnych stanowisk, ale także pod kątem prawdopodobnej przydatności ich umiejętności na innych stanowiskach.
3. Identyfikacja kluczowych elementów oceny pracownika
Aby ocena była skuteczna, trzeba zrobić coś więcej niż tylko dobrze ją przygotować i zautomatyzować, na przykład za pomocą LMS Collaborator. Należy zacząć od zdefiniowania kluczowych elementów oceny pracowników, tj. co dokładnie chcemy sprawdzić i przeanalizować oraz jakie mocne i słabe strony pracowników interesują nas najbardziej.
Ocena 360 może nie tylko ocenić efektywność pracowników, ale także sprawdzić komunikację wewnętrzną w firmie: czy istnieją jakieś ukryte konflikty w zespole, w jakim stopniu „momenty niezgody” wpływają na pracę i jej jakość lub opóźnienia w realizacji zadań. Pomoże również określić, czy wybrany przez kierownictwo rodzaj zarządzania się sprawdza, jak dobrze dobrane są szkolenia i jaki jest poziom motywacji pracowników.
Zidentyfikowanie kluczowych elementów pomoże wybrać właściwe pytania do ankiety, zrozumieć trajektorię badania i stworzyć odpowiednią podstawę do oceny, aby jak najlepiej wykorzystać ją w różnych obszarach procesu korporacyjnego.
Jak opracować model kompetencji i ankiety oceny 360?
Aby wdrożyć ocenę 360 w swojej firmie, należy zacząć od najprostszych rzeczy:
- Tworzenie matrycy kompetencji
Matryca kompetencji to de facto tabela (lub diagram) z wykazem i oceną umiejętności zawodowych i cech osobistych pracowników. Są to informacje o głównych umiejętnościach pracowników, które nie są pisane przez samego pracownika, ale przez jego przełożonego (lub działem HR, czy działem szkoleń). Na podstawie pierwszej skali ocen. Do czego służy?
Taka matryca pomaga menedżerom łatwiej przydzielać pracowników do projektów (na podstawie ich umiejętności), utrzymywać równowagę kompetencji w zespole, kontrolować poziom wiedzy i motywować pracowników na podstawie konkretnego celu, a nie efemeryczny „możliwy rozwój kariery”. Jeśli chodzi o ocenę, taka matryca pomoże sprawdzić, czy któreś z niezbędnych umiejętności personelu uległy obniżeniu, czy wszyscy pracownicy są świadomi swoich obowiązków i jak efektywnie pracują.
- Tworzenie ankiet oceny 360 stopni
Stworzenie dobrej ankiety oceny nie jest łatwym zadaniem. W końcu ważne jest nie tylko szczegółowe przemyślenie każdego pytania, ale także wysokiej jakości przeprowadzenie wywiadu. W tym właśnie może pomóc LMS Collaborator. Zawiera on wszystkie niezbędne narzędzia do tworzenia ankiet i przypisywania ich jako zadań różnym użytkownikom. Bez względu na liczbę pracowników w firmie, ocena może być przeprowadzona automatycznie, bez marnowania niepotrzebnych zasobów (np. papieru) i czasu.
Biorąc pod uwagę matrycę kompetencji, kluczowe elementy oceny i specyfikę zespołu, należy wypełnić ankietę niezbędnymi pytaniami. Na przykład, w jakim stopniu pracownik jest zorientowany na wyniki, jak zachowuje się w zespole lub czy jest wystarczająco uważny na zadania.
Tworzenie oceny w LMS Collaborator (z webinaru)
- Przekazywanie konstruktywnych informacji zwrotnych
Pracownicy muszą zrozumieć, że ocena 360 nie jest karą i nie przyniesie negatywnych rezultatów. Ocena powinna być narzędziem do poprawy ich wyników i elementem tworzenia zdrowego środowiska w zespole. Dlatego też należy przekazywać konstruktywne informacje zwrotne na temat wyników oceny. Na przykład wyjaśnić pracownikowi, jakich kompetencji brakuje mu na obecnym stanowisku lub jakie cechy osobiste inni pracownicy uważają za jego mocne/słabe strony i jak może je poprawić. Ważne jest, aby ocena stała się podstawą do rozwoju kompetencji: tworzenia spersonalizowanych planów rozwoju lub trajektorii szkoleniowych.
Jeśli więc Państwa firma chce zautomatyzować ocenę pracowników, wystarczy zostawić zgłoszenie, a menedżerowie LMS Collaborator pokażą, jak to zrobić. Pierwszy miesiąc testowy jest bezpłatny.
Przeprowadzanie oceny 360 w LMS Collaborator: sekrety i pomysły
Jak wdrożyć ocenę 360?
Należy przygotować pracowników. Przed przeprowadzeniem oceny należy zaprezentować koncepcję oceny. Warto wyjaśnić powody oceny, zapoznać z ankietami i pytaniami, które będą zadawane pracownikom. Trzeba podkreślić, że ocena nie jest metodą kary i nie będzie do niej prowadzić. Dodatkowo można przeprowadzić warsztat na temat tego, jak przejść ocenę w LMS Collaborator, zaoferować wsparcie menedżera lub działu HR w przypadku dodatkowych pytań i stworzyć przyjazną atmosferę do wypełniania ankiet — np. zapewnić możliwość wypełnienia ankiety w kilku etapach, w dogodnym dla pracowników czasie.
Automatyzacja raportów i ich analiza. LMS Collaborator umożliwia otrzymanie automatycznego raportu z oceny. W ten sposób pracownicy mogą natychmiast przejrzeć swoje wyniki i zobaczyć, które kompetencje lub cechy osobiste są niepokojące dla ich kolegów. Warto przeanalizować wyniki wspólnie z pracownikiem i zasugerować sposoby poprawy (na przykład poprzez ponowne zapoznanie się z niektórymi tematami szkoleń korporacyjnych).
Raport z oceny w LMS Collaborator
Jak wygląda ocena 360 w Collaborator LMS? Nasz LMS to multitool, który pomaga maksymalnie zautomatyzować procesy szkoleniowe, a także różnego rodzaju oceny pracowników. W swoim profilu pracownik może przejść do specjalnie dedykowanej kategorii „Ocena” i uzyskać dostęp do ankiet stworzonych przez dział HR. Liczba pytań/odpowiedzi i ich specyfika zależą od działu i menedżerów, którzy zdecydowali się na przeprowadzenie oceny.
Ankieta w LMS Collaborator może być całkowicie anonimowa. Wszystkie wyniki i dane będą dostępne tylko dla upoważnionych osób. Pomaga to zespołowi pozostać szczerym i nie oszukiwać podczas oceny. A automatycznie skonfigurowane raporty pomagają uniknąć ręcznej weryfikacji poszczególnych ankiet, umożliwiając działowi HR zaoszczędzenie czasu i zasobów na przetwarzanie informacji i podejmowanie dalszych kroków w celu poprawy efektywności pracowników.
Wnioski
— W dniu 22 lutego 2024 r. LMS Collaborator przeprowadził webinarium na temat ocen 360, podczas którego dwie ekspertki omówiły specyfikę i wyzwania związane z przeprowadzaniem ocen w firmach;
— Aby skutecznie przeprowadzić ocenę 360, należy przede wszystkim zidentyfikować kluczowe kompetencje dla każdego stanowiska, opracować matryce kompetencji i określić kluczowe elementy oceny;
— Ocena 360 to metodologia, która pomaga z sukcesem wdrożyć szkolenia oparte na kompetencjach, przeprowadzić reskilling i upskilling w celu poprawy rotacji pracowników w firmie oraz stworzyć lepsze warunki do rozwoju pracowników na stanowiskach;
— LMS Collaborator pozwala maksymalnie zautomatyzować ocenę 360 za pomocą różnych narzędzi do tworzenia ankiet, przeprowadzania badań i zbierania automatycznych raportów itp;
— Aby ocena zakończyła się sukcesem, ważne jest, aby dobrze przygotować do niej pracowników, zapoznać ich z powodami i potrzebami takiej oceny, a także zapewnić konstruktywną informację zwrotną i zasugerować sposoby poprawy kompetencji, które „spadają”.