Według badania, 98% kadry kierowniczej uważa, że zarządzanie efektywnością pracowników jest ważnym elementem sukcesu firmy, ale tylko 64% z nich z powodzeniem zorganizowało ten proces.
Dziś omówimy popularną metodę oceny kompetencji — ocenę 360 stopni. Pomaga ona zmierzyć poziom kompetencji pracownika, zidentyfikować jego mocne i słabe strony oraz sformułować dalszy plan rozwoju.
Czym jest ocena 360 i jaki jest jej cel?
Ocena 360 polega na tym, że pracownik otrzymuje informacje zwrotne na temat swoich wyników od bezpośredniego przełożonego, współpracowników, klientów i podwładnych. Nie ma ograniczeń co do liczby osób zaangażowanych w ten proces, co czyni go bardziej obiektywnym i sprzyja aktywnemu zaangażowaniu pracowników w życie firmy.
Metoda ta wymaga jednak sporo czasu na przygotowanie i przeprowadzenie. Jest ona zazwyczaj stosowana w firmach o otwartej kulturze korporacyjnej, gdzie ocena służy do identyfikacji obszarów rozwoju dla poszczególnych pracowników, grup i całego zespołu.

Cel badania to „360 stopni”
- porównanie otrzymanych informacji z samooceną pracownika.
- na podstawie analizy określić, czy pracownik odpowiada zajmowanemu stanowisku.
- przekazanie informacji zwrotnej na podstawie wyników oceny.
- opracowanie planu poprawy kompetencji w celu skorygowania możliwych problemów.
Wskazówka! W procesie przeprowadzania badania „360 stopni” bardzo pomocna może się okazać kampania informacyjna mająca za zadanie przybliżenie tego jaki jest cel takiej oceny. Najważniejsze jest, aby przekazać, że ocena nie ma na celu ukarania, ale rozwój i wyjaśnić, w jaki sposób wyniki zostaną wykorzystane. |
CASE: Doświadczenie firmy BISCOTTI dotyczące korzystania z oceny 360/180
Firma cukiernicza BISCOTTI wdrożyła wstępny i systematyczny przegląd pracowników na podstawie LMS Collaborator. Zespół sprzedażowy, pracownicy administracyjni i produkcyjni przechodzą ocenę kompetencji korporacyjnych w ramach projektu „Aktualizacji wartości firmy”.
Dzięki metodzie 360 stopni firmie udało się przeprowadzić ocenę pracowników i ustanowić komunikację wewnętrzną. Po przeanalizowaniu wyników każdy pracownik otrzymuje rekomendacje dotyczące rozwoju kompetencji, które „umknęły”, a także nagrody materialne (zespół sprzedażowy) lub niematerialne (zespół produkcyjny).

Lifehack: kiedy stosować i na co zwrócić uwagę?
Kateryna Martirosova — współzałożycielka 2People, kierownik działu Centrum Szkoleniowego Pizza Day
„Przed zastosowaniem oceny 360 powinno istnieć jasne zrozumienie celów i działań następczych opartych na wynikach badania. Warto przeprowadzić ocenę 360, gdy:
- W zespole istnieją ukryte konflikty. W bezpośrednim kontakcie może nie być między nimi sporów ani konfliktów, ale w momentach roboczych celowo „wrzucają kłody pod nogi” utrudniając procesy — opóźnienia w wykonywaniu pracy, produkt końcowy nie spełnia wymagań klienta wewnętrznego, celowe ukrywanie informacji przed sobą itp.
- Wyniki pracowników są poniżej standardów firmy. Ocena 360 pomoże zidentyfikować prawdziwe przyczyny, które mogą być związane z: brakiem umiejętności zawodowych, brakiem niezbędnej wiedzy, demotywacją, wybranym stylem zarządzania, który nie odpowiada wartościom i strategii firmy itp. W ten sposób wyniki oceny pomogą zaplanować wyraźny plan rozwoju pracowników: szkolenia, udział w pracach projektowych i wydarzeniach firmowych.
- Rotacja pracowników przekracza ustaloną normę. Wybrana metoda oceny ujawni prawdziwe przyczyny i pomoże dostosować plan rozwoju kierownika, jeśli głównym powodem niezadowolenia pracowników są metody zarządzania, komunikacji i interakcji z podwładnymi”.

Podsumowanie
Prawidłowe korzystanie z oceny 360 otwiera nowe możliwości rozwoju pracowników. Aby jak najlepiej wykorzystać tę metodę, należy stosować następujące proste wskazówki: należy jasno określić cele ankietowania, poinformować pracowników o znaczeniu oceny, zapewnić anonimowość i przekazać informacje zwrotne na temat wyników. Nie należy przeprowadzać ocen dla samych ocen. Celem powinno być rozwijanie pracownika, identyfikacja jego potencjału i bieżących obszarów wymagających poprawy.
Dzięki LMS Collaborator można to zrobić zautomatyzowanie. I łatwo zapomnieć o długim okresie obliczania wyników.
Funkcjonalność platformy LMS Collaborator pozwala:
- Automatyzacja procesu oceny pracowników.
- Przeprowadzanie ankiet z pracownikami z wykorzystaniem metodologii 360 stopni.
- Przeprowadzanie kompleksowych testów na określone tematy.
- Przydzielać zadania do samodzielnej pracy praktycznej.
- Oceniać pracowników za pomocą list kontrolnych.
- Śledzić wyznaczanie i realizację zadań.
- Analizować uzyskane wyniki za pomocą raportów.
Jeśli obecnie mają Państwo przed sobą zadanie przeprowadzenia jedynie oceny, można wykupić taryfę „Ocena”, jako osobny pakiet. W ten sposób nie trzeba będzie przepłacać za inne funkcje, które nie są obecnie istotne. Więcej informacji na temat funkcjonalności i ceny można uzyskać, wysyłając zgłoszenie, a menedżerowie LMS Collaborator udzielą szybkiej i wyczerpującej odpowiedzi.