Od lat ludzie interesują się tak zwaną teorią pokoleniową. W mediach i sieciach społecznościowych słyszymy o Millenialsach, Zoomers`ach, generacji Alfa… Ale co to właściwie jest? Główną ideą tej teorii jest to, że co 20-25 lat w świecie zmieniają się pokolenia, a ludzie w każdym z tych pokoleń posiadają pewne wspólne wartości, zachowania i nawyki.
Obecnie na świecie dominuje pokolenie Z (Zoomers`y) — urodzone po 1997 a przed 2010 rokiem, jest to pokolenie digitalizacji, co zdecydowanie wpływa na podejście do szkolenia i adaptacji takiego personelu. Rzeczywiście, nie jest to coś, czym można lekceważyć. Według statystyk, pokolenie Z — wkrótce zastąpi główną siłę roboczą, a do 2030 roku będzie stanowić 58% wszystkich pracowników na świecie. A oni znacznie różnią się od Milenialsów, z którymi jesteśmy już zaznajomieni.
Więc czym różni się generacja Zoomers’ów? Jakie są jego charakterystyczne cechy? Jak szkolić i motywować to pokolenie? O tym i nie tylko w artykule przygotowanym przez LMS Collaborator, ukraińskich specjalistów z dziesięcioletnim doświadczeniem wdrażania e-learningu w międzynarodowych i ukraińskich firmach.
Główne cechy nowego pokolenia
Urodzeni w epoce technologii
Można śmiało powiedzieć, że Zoomers`y to pokolenie, które nie zna świata bez technologii. Kiedy się urodzili, świat właśnie wkroczył w erę cyfrową i z roku na rok staje się coraz bardziej cyfrowy. Jest to pokolenie, które nauczyło się używać gadżetów, szybciej niż czytać.
Oni szybko się uczą i wiedzą, jak odnaleźć to, czego potrzebują
Technologia sprawiła, że to pokolenie może się wiele nauczyć z Internetu, szybko nabywać nowe nawyki i błyskawicznie „wygooglować” wszystko: od przepisów kulinarnych po informacje o ludziach. Ale jednocześnie taki wolny dostęp do wiedzy zmęczył ich, więc jest to pokolenie, które nie lubi longreadów.
Niezależność od opinii innych
To pierwsze pokolenie, które przełamało społeczne ramy konstruktu: „co ludzie powiedzą”. Są niezależni od opinii innych i szukają odpowiednich warunków i możliwości. Dlatego nie działają na nich standardowe metody zachęcania czy motywowania. Wymagają innego, indywidualnego podejścia do ich potrzeb.
Przyzwyczajeni do natychmiastowej satysfakcji
Szybki dostęp do ulubionych rzeczy, wiadomości natychmiastowe, wysokiej jakości Internet i łatwe wyszukiwanie informacji sprawiły, że pokolenie Z przyzwyczaiło się do otrzymywania wszystkiego natychmiast. Dlatego cenią sobie szybką odpowiedź na swoje prośby, pytania, czy wnioski. To pokolenie, które nie toleruje kolejek i lekceważenia ich problemów.
Jak motywować pokolenie Z w pracy?
Głównym zadaniem pracodawców jest wzięcie pod uwagę wszystkich osobliwości pokolenia przy wyborze materialnej i niematerialnej motywacji pracowników, zwłaszcza jeśli chodzi o Zoomers`ów. W końcu liczba ofert pracy na rynku pracy rośnie z roku na rok, a zatrzymanie pracowników staje się coraz trudniejsze. Jak więc dokładnie zmotywować pokolenie Z do pozostania w firmie?
Motywacja materialna
Jest to dosłownie coś, co można trzymać w rękach lub wykorzystać (zrealizować) fizycznie.
- Atrakcyjne „bonusy” od firmy
Mogą to być zniżki na siłownię, rabaty w kawiarniach, wycieczki zagraniczne, książki, gadżety firmowe i wiele innych rzeczy. Innymi słowy, są to miłe drobnostki, a nawet biurowe udogodnienia: biblioteka firmowa, bezpłatne smakołyki i strefy rekreacyjne itp.
- Dobry pakiet socjalny
Pokolenie Z jest szczególnie świadome kwestii zdrowotnych i ekologicznych. Dlatego ważne jest, aby zapewnić im nie tylko gwarancje socjalne ustanowione przez prawo, ale także dodatkowe korzyści: pojazdy / sprzęt firmowy, szczepienia na koszt firmy oraz możliwość przyłączenia się do inicjatyw ekologicznych lub prowadzenia ich w firmie.
- Premie pieniężne i dodatki
Motywacja pieniężna jest nadal główną metodą motywacji w firmach. Pokolenie Z nie jest wyjątkiem. Może to być premia za wykonaną pracę, procent od sprzedaży, a nawet dodatkowy dzień wolny płatny przez firmę.
Motywacja niematerialna
Są to niepieniężne formy motywacji i warunki, które zachęcają pracowników do osiągania lepszych wyników.
- Angażowanie pracowników w budowanie kultury korporacyjnej
Jednym ze sposobów motywowania pracowników w sposób niematerialny jest umożliwienie im przekazywania wyczerpujących informacji zwrotnych i zgłaszania sugestii. Warto pozwolić pracownikom proponować zmiany w procesach pracy, a także przyczyniać się do tworzenia kultury korporacyjnej, poprawy życia biurowego itp. bez obawy o ich osądzenie lub ewentualne poniżenie.
- Gamifikowane „nagrody” i elektroniczne tablice najlepszych pracowników
Odpowiednia platforma LMS pozwala nie tylko szkolić pracowników online. Powinna również zawierać niezbędne narzędzia do grywalizacji procesów (co jest ważne w przypadku Zoomers`ów). LMS Collaborator, na przykład, oferuje nagradzanie pracowników wirtualnymi odznakami, które mogą być przyznawane za poprawne wykonanie zadania lub udział w testach. Takie odznaki pozostają w profilach pracowników, tworząc elektroniczną tablicę najlepszych pracowników — im więcej odznak, tym lepszy pracownik.
Nagrody gamifikowane w LMS Collaborator
- Tworzenie środowiska opartego na rywalizacji
Ludzie z natury uwielbiają rywalizować, więc organizowanie konkursów i pojedynków może pomóc w utrzymaniu motywacji zespołu. W tym celu można stworzyć konkursy wśród pracowników, np. na znajomość kultury korporacyjnej (kolorów firmowych, sloganów, haseł) lub zorganizować maraton certyfikacyjny, podczas którego pracownicy będą wykonywać różne zadania sprawdzające ich wiedzę w czasie rzeczywistym, a ci, którym się nie powiedzie, zostaną z niego wykluczeni.
- Dodatkowe możliwości na koszt firmy
Aby utrzymać motywację pracowników do nauki, można również tworzyć dodatkowe możliwości: wprowadzać kursy języka angielskiego, wysyłać pracowników na zaawansowane szkolenia, oferować poszerzanie bazy umiejętności miękkich — wszystko na koszt firmy. Firma, która dba o swoich pracowników, nie boi się ich rozwoju, a raczej promuje go w każdy możliwy sposób. LMS Collaborator posiada również funkcje zgłoszenia aplikacji na zewnętrzne szkolenia. Po wybraniu interesującego szkolenia zewnętrznego lub kursu online pracownik może wysłać wniosek do zatwierdzenia swojemu kierownikowi. Funkcja ta pozytywnie wpływa na motywację i zaangażowanie zespołu.
Zgłoszenia aplikacji na szkolenia zewnętrzne — jak widzi to administrator
Jak uczyć nowe pokolenie i dlaczego LMS jest do tego najlepszym rozwiązaniem?
Jeśli mówimy o Zoomers`ach, najważniejszą rzeczą dla nich jest to, aby nauka była interesująca, dynamiczna i owocna. Jest to pokolenie, które lubi pozytywne emocje, nie spędza dużo czasu na czytaniu nudnych tekstów i szybko opanowuje niezbędne umiejętności. To właśnie dla nich format nauki online z wykorzystaniem LMS jest idealny.
Korzystanie ze zmieszanych technik nauki
Warto wypełniać swoje materiały szkoleniowe nie tylko tekstem, ale także elementami wizualnymi. W końcu nowe pokolenie jest wzrokowcami, przyzwyczajonymi do memów, zdjęć i filmików. To właśnie wideo może być przydatne w nauczaniu Zoomers`ów. Pokolenie Instagrama jest dobre w przyswajaniu informacji prezentowanych w formie wideo, a także lubi je oglądać w celu szybkiego powtórzenia lub przypomnienia.
Nie warto wahać się przed dodaniem memów lub słynnych dowcipów do materiałów szkoleniowych, aby przyciągnąć uwagę. Ponadto LMS Collaborator obsługuje różne formaty: jpg, png, jpeg, xls, xlsx, doc, docx, zip, rar, pdf.
Zapewnienie elastyczności
Zoomers`y to kochające wolność pokolenie, które nie toleruje presji. Dlatego najlepiej jest wybrać dla nich elastyczny harmonogram szkoleń. Niech pracownicy mogą uczyć się w dogodnym dla siebie czasie, o ile materiał na to pozwala. Należy pozwolić pracownikom wybrać godziny, które najbardziej im odpowiadają, aby mogli rozwiązywać testy lub słuchać kursów. Oczywiście nie oznacza to, że należy całkowicie zrezygnować z deadline’ów — wystarczy dać pracownikom możliwość podejmowania własnych decyzji.
Dodatkowo elastyczność zapewni również możliwość nauki w dowolnym czasie i z dowolnego urządzenia: dzięki funkcjom LMS Collaborator pracownicy będą mogli uczyć się w dogodnym dla siebie czasie, nawet ze smartfona.
Zachęcanie do współpracy i komunikacji międzyludzkiej
Generalnie, nowe pokolenie nie jest graczem drużynowym. Dlatego, aby skutecznie zaadaptować nowego pracownika i zaangażować go w szkolenie, ważne jest, aby stopniowo uczyć go pracy w zespole. Można organizować imprezy teambuildingowe, rozwijać firmowe forum i czat, na których można dzielić się opiniami, doświadczeniami i ciekawostkami na temat procesów pracy. Komunikacja ze współpracownikami jest również rodzajem szkolenia, a pracownicy powinni wiedzieć, do kogo zwrócić się po radę lub wsparcie.
LMS Collaborator oferuje trzy rodzaje narzędzi komunikacyjnych: narzędzia informacyjne (ogłoszenia, kontakty itp.), narzędzia do otrzymywania informacji zwrotnych oraz narzędzia do dialogu/komunikacji (komentarze, czat, forum). Wybierając (lub łącząc) i konfigurując odpowiednie narzędzie, firma ułatwi komunikację między pracownikami.
Krótkie kursy szkoleniowe
Jak już wspomniano, nowe pokolenie pracowników nie lubi długich lektur. Generalnie nie lubią dużych ilości materiału. Dla nich bardziej odpowiednie byłoby wybranie tak zwanych „przekąsek informacyjnych” — microlearningu za pomocą krótkich informacji, które można przeczytać/obejrzeć w maksymalnie 15 minut. Tutaj również LMS może pomóc. Na przykład LMS Collaborator zawiera narzędzia, które pozwalają wypełnić ścieżkę szkoleniową pracownika krótkimi filmami i postami na tematy szkoleniowe. Upraszcza to przyswajanie informacji i umożliwia wdrożenie microlearningu w firmie.
Podsumowanie:
— Nowe pokolenie pracowników (Zoomers) wkrótce zastąpi 58% miejsc pracy na świecie, więc firmy muszą znaleźć nowe podejście do ich motywowania i szkolenia;
— Pracownicy z pokolenia Z różnią się od Millenialsów digitalizacją, niezależnością i umiejętnością szybkiego wyszukiwania i przyswajania informacji;
— Aby zmotywować pracowników nowego pokolenia, należy wybrać zarówno materialne, jak i niematerialne metody motywacji;
— Należy zachęcać ich „bonusami” firmy, dobrym pakietem socjalnym, grywalizacją szkoleń, zachętami finansowymi i słownymi oraz dodatkowymi możliwościami rozwoju;
— Aby szkolić nowe pokolenie, potrzebna jest dobra platforma LMS, która łączy w sobie elastyczność szkolenia, różne techniki i podejścia oraz może być używana na różnych gadżetach;
— LMS Collaborator — zaprojektowany w celu ułatwienia szkolenia pracowników online, pozwala szkolić pokolenie Z ze uwzględnieniem ich specyficznych cech i potrzeb.