Kultura firmy ma znaczący wpływ na cele biznesowe i poziom moralny zespołu. Może rozwijać się organicznie w firmie lub kierownictwo może wpływać na jej budowanie i rozwój. Czym więc jest kultura korporacyjna?
Kultura korporacyjna to system pewnych wartości, historia firmy, cele i strategia rozwoju, kodeks etyczny, symbole, a nawet dress code (lub jego brak). To także interakcje między pracownikami, ich motywowanie i pozytywne środowisko do rozwoju.
Według twórców raportu Company Culture Statistics 2023 — kultura korporacyjna jest ważnym elementem wakatu dla osób poszukujących zatrudnienia: 46% uważa ją za kluczową podczas ubiegania się o pracę, a 88% uważa ją za stosunkowo ważną. Dlatego udana strategia tworzenia kultury korporacyjnej pomaga nie tylko zatrzymać pracowników, ale także zachęcić nowych i odpowiednich kandydatów do dołączenia do zespołu.
My, LMS Collaborator, eksperci w branży e-learningu, doskonale wiemy, jak ważne jest tworzenie kultury korporacyjnej. Nasze dziesięcioletnie doświadczenie we wdrażaniu platformy w ukraińskich i międzynarodowych firmach pokazało nam, w jaki sposób specjaliści HR mogą pomóc firmom w rozwoju ich kultury korporacyjnej. Właśnie tym doświadczeniem chcielibyśmy podzielić się w tym artykule.
Rodzaje, elementy i etapy budowanie kultury korporacyjnej
Aby lepiej zrozumieć, czym jest kultura korporacyjna, warto poznać jej rodzaje. Zasadniczo istnieje ich co najmniej pięć: oparta na rolach (zakłada jasny podział obowiązków między pracownikami), rynkowa (konkretna i konkurencyjna hierarchia między menedżerami), rodzinna (firma buduje przyjazne relacje wewnątrz firmy), zespołowa (wszyscy pracują razem nad projektami, najlepsza dla małych zespołów) i oczywiście, oparta na wynikach — najbardziej elastyczny rodzaj kultury, który opiera się na szybkim postępie i rozwoju pracowników.
Wybór odpowiedniego rodzaju kultury korporacyjnej jest kluczowym punktem, który decyduje o dalszym rozwoju.
- Warto rozważyć wszystkie zalety i wady, ocenić korzyści płynące z każdego rodzaju, pozwolić liderom wyrazić swoje opinie na ten temat, a dopiero po wybraniu opcji, która wam odpowiada, przejść do kolejnych elementów i etapów rozwoju kultury korporacyjnej w swojej firmie;
- Należy pamiętać, że rodzaj kultury, jaką wprowadzimy w firmie, będzie determinował nie tylko jej podstawowe wartości i zasady, ale także atmosferę pracy;
- Aby wybrać odpowiedni rodzaj kultury, trzeba przeanalizować swoją konkurencję: kultura korporacyjna firmy może być zarówno jej mocną, jak i słabą stroną.
Jakie są kluczowe elementy kultury korporacyjnej?
Jak już wspomniano, kultura korporacyjna to przede wszystkim misja, cele i strategia firmy. To główne zadania, które firma musi osiągnąć, jej hasła i wartości, które pracownicy muszą podzielać, aby zrealizować wyznaczone cele. Obejmuje to również korporacyjne zasady zachowania, styl korporacyjny (dress code, sposób komunikacji) oraz atmosferę w pracy i tradycje firmy. Mówiąc ogólnie, jest to wszystko, co odnosi się do wewnętrznego życia firmy.
Czy pracownicy muszą nosić specjalne ubrania, a może obowiązuje ich biurowy dress code? Jak się ze sobą komunikujecie: po imieniu czy przez „Pan/Pani”? Czy w waszej kulturze korporacyjnej używa się przezwisk lub pseudonimów?
Wszystko to nie tylko buduje atmosferę w zespole, ale także nadaje określony klimat procesom pracy i poza nią.
Jak rozpocząć budowanie kultury korporacyjnej: etapy jej tworzenia
- Pierwszym i najważniejszym krokiem w tworzeniu kultury korporacyjnej jest analiza obecnego stanu i wyznaczenie celów firmy;
- Następnie ważne jest sformułowanie idei i zasad: są to fundamenty, wokół których budowana jest cała kultura korporacyjna;
- Po wybraniu celów należy sformułować wartości firmy ─ stworzyć zbiory reguł, instrukcje korporacyjne oraz opisać ograniczenia dla zespołu (powinno to być wszystko, co pomoże pracownikom przestrzegać zasad i celów korporacyjnych);
- Warto stworzyć firmowe tradycje: mogą to być przyjemności niezwiązane z pracą (imprezy firmowe, wspólne wakacje) lub tradycje związane z pracą (konkursy dla menedżerów, gamifikowane maratony testowania wiedzy na podstawie LMS Collaborator itp.);
- Należy stopniowo wprowadzać kulturę korporacyjną, ucząc jej swoich pracowników: można korzystać z czatu korporacyjnego, list kontrolnych i platformy LMS.
Metody budowania lub wzmacniania kultury korporacyjnej i rola w tym LMS
Na początku należy ocenić obecną kulturę korporacyjną firmy
Zawsze jest ważne, aby zacząć od analizy. Warto sprawdzić poziom wiedzy pracowników na temat przeszłości, wartości i misji firmy. Do tego celu można użyć systemu LMS. Na przykład LMS Collaborator zawiera wiele narzędzi, które pomagają przeprowadzać zarówno jawne, jak i anonimowe ankiety. Można również tworzyć zadania testowe (być może nawet w postaci gry), które pomogą sprawdzić wiedzę pracowników. Czy znają oni wystarczająco dobrze firmę, w której pracują? Odpowiedź na to pytanie pomoże zdecydować, w jaki sposób wdrożyć kulturę korporacyjną lub które z jej elementów należy lepiej wyjaśnić pracownikom.
Testy dotyczące kultury korporacyjnej oparte na LMS Collaborator
Aby pomóc sobie podczas sprawdzania wiedzy pracowników, można stworzyć listę kontrolną najważniejszych informacji o firmie: data założenia, imiona i nazwiska kierownictwa, kolorystyka firmy, slogany. Wszystko, co pracownicy powinni wiedzieć, trzeba zebrać w jednym miejscu. Ponadto taka lista kontrolna może zawierać informacje o najważniejszych produktach, ciekawostki o firmie lub produkcji, a także podstawowe opisy stanowisk (harmonogramy pracy działów, obowiązki każdego członka zespołu itp.)
Aby dokonać modyfikacji kultury korporacyjnej, należy zachęcić pracowników do dzielenia się swoją wizją. Zebrać od nich informacje zwrotne. Być może stworzyć krótką ankietę w LMS lub zorganizować mały konkurs na najlepszy pomysł na wzmocnienie kultury korporacyjnej. Niech pracownicy czują się zaangażowani w jej tworzenie, zwłaszcza że to oni bezpośrednio doświadczają jej na co dzień w pracy.
Zwiększenie świadomości pracowników za pomocą LMS
Jak pokazuje przykład naszego klienta, firmy KNESS Group, portal e-learningowy pomaga utrzymywać i rozwijać kulturę korporacyjną firmy. Według Anny Kozyr kierownika ds. wewnętrznej komunikacji korporacyjnej w firmie KNESS Group:
[Po wprowadzeniu systemu e-learningowego] zwiększyła się świadomość planów i celów firmy, wydarzeń, innowacji itp. […] pracownicy wiedzą, co dzieje się w innych działach, z kolegami, w grupie firm, wiedzą, do kogo się zwrócić z jakim pytaniem, gdzie znaleźć kontakty do konkretnego pracownika.
Ale jak osiągnąć taki efekt we własnej firmie?
Korzystanie z forum
Forum korporacyjne to świetne miejsce do inicjowania dyskusji, dzielenia się wiadomościami i przeglądu wydarzeń. Tam pracownicy mogą dowiedzieć się o najważniejszych wydarzeniach w firmie: nowych zatrudnieniach, zmianie modelu pracy, wprowadzeniu nowych zasad/wymagań lub innych interesujących aspektach życia firmy. Forum może stać się źródłem wszystkich niezbędnych informacji związanych z kulturą korporacyjną, a także miejscem, w którym pracownicy mogą przedstawić swoją wizję.
Tworzenie bazy danych kontaktów pracowników
Jak wspomina przedstawicielka firmy KNESS Group, aby znacząco ułatwić pracę pracownikom (szczególnie w dużych firmach), warto stworzyć bazę kontaktów. Można to łatwo zrobić za pomocą Bazy wiedzy w LMS Collaborator, tworząc odpowiedni plik i nadając mu właściwy tag wyszukiwania. W ten sposób pracownicy nie będą spędzać dużo czasu na wyszukiwaniu odpowiedniego współpracownika, będą mogli szybko znaleźć kontakty do właściwego działu, aby wyjaśnić wszelkie pytania lub poprosić o pomoc w rozwiązaniu ich problemu.
Rozwój czatu korporacyjnego
Podobnie jak forum, czat może być niezbędnym narzędziem pomagającym pracownikom szybko i bezpiecznie dzielić się informacjami i wiedzą. Jest to dobre rozwiązanie do optymalizacji procesów biznesowych, ułatwiania komunikacji między działami i zwiększania lojalności pracowników. Może być również używany do zapraszania pracowników na szkolenia, wysyłania krótkich wiadomości o aktualizacjach LMS oraz do prywatnych rozmów roboczych, szczególnie dla nowych pracowników, którzy potrzebują wskazówek od mentora.
Tworzenie rozbudowanej platformy edukacyjnej
Wszelkie niezbędne instrukcje, wewnętrzne regulaminy, przewodniki, zdjęcia i filmiki z wydarzeń, zebrane dokumenty organizacyjne, notatki itp. można dodawać do Bazy wiedzy. Jest to korporacyjna biblioteka online, zbiór informacji, w którym przechowywana i gromadzona jest wiedza firmy. Głównym zadaniem takiej Bazy wiedzy jest skrócenie czasu poświęcanego na wyszukiwanie potrzebnych informacji i szybkie oferowanie pracownikom odpowiedzi na ich pytania.
Posiadanie Bazy wiedzy polepsza nie tylko politykę orientacji na klienta i adaptacje nowych pracowników, pomaga to również w utrzymaniu kultury korporacyjnej poprzez ciągłe szkolenia wspierające, aktualizujące wiedzę i umiejętności pracowników.
Za pomocą microlearningu można zachęcić pracowników do nauki. Platforma LMS Collaborator — zawiera niezbędne narzędzia do tworzenia zarówno kursów, jak i krótkich microlearningów. Pozwala tworzyć filmiki, infografiki lub animacje z ważnymi informacjami korporacyjnymi, które powinien znać każdy nowy i dotychczasowy pracownik. Zapoznanie się z tym materiałem nie powinno zająć więcej niż 15 minut, co ułatwia naukę i nie odrywa pracowników od pracy.
Microlearning to najlepszy sposób na szybkie i efektywne szkolenie pracowników w zakresie nowych informacji lub powtarzania tego, co już wiedzą.
Można też urozmaicić szkolenia korporacyjne za pomocą grywalizacji (gamifikacji). Grywalizacja to nie tylko trend w szkoleniach korporacyjnych, to potężne narzędzie, które pomaga szkolić, zwłaszcza młodsze pokolenie pracowników. Wystarczy stworzyć maskotkę marki (firmy), która będzie symbolem programu szkoleniowego firmy: może to być obraz wizualny, przedmiot lub osoba, która będzie miała emocjonalny wpływ na pracowników.
Ponadto można dodać ciekawe i kolorowe naklejki do czatu (mogą one również przedstawiać maskotkę marki), organizować przyjacielskie konkursy między pracownikami lub maratony certyfikacyjne z wykorzystaniem LMS. Pomoże to wzmocnić kulturę korporacyjną i wartości firmy w zespole.
Maraton certyfikacyjny oparty na LMS Collaborator
Podsumowanie:
— Kultura korporacyjna firmy ma znaczący wpływ na cele biznesowe i poziom moralny pracowników;
— Aby zbudować kulturę korporacyjną, należy przede wszystkim wybrać odpowiedni rodzaj, który najlepiej pasuje do specyfiki firmy;
— Stopniowo należy tworzyć kulturę firmy: przeanalizować i opisać podstawowe wartości, misję i strategię. Warto też rozważyć styl korporacyjny, sformułować reguły i zasady oraz stworzyć tradycje firmowe;
— Aby wprowadzić lub wzmocnić kulturę korporacyjną, można przeprowadzić ankietę wśród pracowników za pomocą LMS Collaborator: ocenić wiedzę zespołu, stworzyć listy kontrolne z najważniejszymi informacjami i zaproponować, żeby zespół zostawiał informacje zwrotne;
— Używając wbudowanego w platformę forum i czatu korporacyjnego, można zwiększyć poziom świadomości pracowników. A tworząc bazę kontaktów ułatwić komunikację między działami;
— Niech LMS stanie się rozbudowaną platformą szkoleniową — warto uzupełniać Bazę wiedzy, zachęcać pracowników do nauki poprzez microlearning i grywalizację procesu. Pomoże to utrzymywać zaangażowanie pracowników i wzmocni kulturę korporacyjną.