Na co warto zwrócić uwagę przy wyborze konferencji HR?
Przede wszystkim warto dobrze przejrzeć agendę konkretnej konferencji zwracając uwagę na to czy konkretne prezentacje będą dotykać tematów, które nas interesują. Już na tym etapie trzeba być też świadomym, tego że do rzadkości może należeć sytuacja gdy cała agenda będzie nam w pełni odpowiadała dostarczając wiedzy czy inspiracji, których oczekujemy. Tak więc jeśli uznamy, że przykładowo na 12 prezentacji w ciągu całego dla nas interesujące będą zaledwie cztery to nie powinniśmy być tym zaskoczeni. Specyfika wielu konferencji jest taka, że poprzez szeroki zakres omawianych tematów chcą one dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców.
Patrzmy na prezentacje z szerszej perspektywy
Zasadniczo takie podejście jest w porządku bo dzięki temu każdy znajdzie coś dla siebie w ciągu całego dnia konferencji. Szerokie spojrzenie na tematykę jest również zaletą w kontekście spojrzenia na branżę z szerszego horyzontu bowiem, że nie zajmujemy się jakimś obszarem wcale nie oznacza, że nie zaczerpniemy również z niego inspiracji albo też dowiemy się o trendach, które odnoszą się także do tego czym sami się zajmujemy. W branży HR wiele obszarów się ze sobą przenika czego przykładem może być choćby rekrutacja i Employer Branding.
Popatrzmy zatem na program konferencji również z takiej szerszej perspektywy zastanawiając się nad tym czy nawet te prezentacje, które potencjalnie nie są związane z naszym obszarem działań nie będą w stanie wnieść dla nas dodatkowej wartości. Między innymi właśnie dlatego tak przydatne są dodatkowe opisy poszczególnych prezentacji pozwalające lepiej zorientować się w tym czego dokładnie będą dotyczyć konkretne wystąpienia. Skoro już przy prezentacjach jesteśmy to trzeba też mieć świadomość, że zazwyczaj na każdy temat przeznaczone będzie mniej więcej 20 – 30 minut. Łatwo sobie wyobrazić jak niewiele to czasu aby dokładniej omówić temat a co za tym idzie trudno oczekiwać, że dane zagadnienie zostanie omówione bardzo szczegółowo.
Prezentacje to źródło inspiracji do dalszego zdobywania wiedzy
Oczywiście prezentacje podczas konferencji HR potrafią dostarczyć też konkretną wiedzę aczkolwiek często ich zadaniem jest bardziej wprowadzenie nas do danego tematu, zainteresowanie nim i zainspirowanie do dalszego zgłębiania choćby w ramach szkoleń czy warsztatów. To o czym wspominam jest związane też ze specyfiką grupy docelowej a więc osób obecnych na konferencji gdyż mówimy w tym wypadku o wydarzeniu, na którym pojawiają się przedstawiciele różnych obszarów HRu mający różne potrzeby i oczekiwania. Prelegenci stają tak naprawdę często przed koniecznością znalezienia złotego środka pomiędzy dostarczeniem wartości osobom bezpośrednio zainteresowanym danym tematem a przyciągnięciem uwagi również szerszego grona odbiorców.
Jasno można więc powiedzieć, że prezentacje na konferencjach pełnią tak naprawdę podwójną rolę. Pierwszym zadaniem zwłaszcza dla osób mniej obytych w danym obszarze HRu jest bycie źródłem konkretnej wiedzy. Drugie zadanie to bycie inspiracją dla osób, które już są znacznie bardziej doświadczone i z wielu prezentacji nie dowiadują się już być może wiele nowego. Jednak w przypadku tego drugiego zadania prezentacja nadal może mieć sporo do zaoferowania pokazując choćby jak na już posiadaną wiedzę spojrzeć z zupełnie nowej perspektywy i wykorzystać ją w nieszablonowy sposób.
Warto zerknąć na listę prelegentów konferencji HR
Sporo już powiedzieliśmy sobie o prezentacjach i ich roli jednak nie możemy zapominać o tym, że tak samo ważne jest to kto przedstawia daną prezentację. Zapewne większość z nas uczestnicząc w przeróżnych wydarzeniach branżowych przekonała się już, że jednych osób słucha nam się znacznie lepiej nawet gdy przedstawiają potencjalnie niezbyt interesujący temat. Zapewne trafiliśmy również na takich prelegentów, w przypadku których sposób prezentowania nam zupełnie nie odpowiadał pomimo stosunkowo interesującego tematu przez nich przedstawionego. Być może mamy już nawet w głowie nazwiska konkretnych osób, które są dla nas szczególną inspiracją i których z przyjemnością byśmy posłuchali. Jeśli ktoś z takiej naszej swoistej „listy marzeń” jest wśród prelegentów danej konferencji HR to dodatkowy atut przemawiający za wybraniem się na nią.
Oczywiście nie każdy prelegent występujący na konkretnym wydarzeniu będzie nam znany. Podstawowe metody weryfikacji z kim mamy do czynienia są zasadniczo w tym wypadku dwie. Po pierwsze zerknijmy na profil LinkedIn danego prelegenta gdyż to będzie naprawdę bogate źródło wiedzy na temat jego dotychczasowej ścieżki kariery a więc i posiadanego doświadczenia. Profil na LinkedIn będzie też zasadniczo wstępem do drugiej metody weryfikacji a więc przyjrzenia się publikacjom danego prelegenta.
Myśląc publikacje wiele osób ma być może przed oczami książki, które być może ma już w dorobku dana osoba jednak samo w sobie to nie musi być wyznacznikiem. Poszukajmy czy konkretny prelegent dzielił się już już wiedzą w formie artykułów czy to w branżowych czasopismach czy w serwisach z obszaru HR. Poszukajmy choćby na YouTube czy nie ma dostępnych nagrań z wystąpień danej osoby na innych eventach. Zwróćmy też uwagę na aktywność w mediach społecznościowych gdyż może się okazać, że pomimo braku licznych publikacji ktoś chętnie dzieli się wiedzą np. na grupach HRowych czy nawet w ramach swoich profili w social media.
Gdzie organizowana jest konferencja HR?
Zadanie sobie pytania o miejsce organizacji konferencji jest naprawdę zasadne. Ktoś mógłby pomyśleć, że faktycznie jest to istotne w kontekście odpowiednich warunków do słuchania kolejnych prezentacji. W takim podejściu jest sporo racji bowiem jeśli chcemy z poszczególnych wystąpień wynieść naprawdę konkretną wartość dla siebie to mamy prawo oczekiwać, że organizatorzy zapewnią odpowiedni poziom komfortu. Mówiąc o komforcie już na pierwszy plan przebija się kwestia dojazdu a więc podstawowe pytanie brzmi czy na miejsce konferencji będzie łatwo dotrzeć choćby komunikacją miejską. Dodatkowo przy tej okazji może się pojawić również kwestia parkingu bowiem jeśli należymy do grona osób zmotoryzowanych to będziemy interesować się tym jak wygląda możliwość zaparkowania samochodu w pobliżu miejsca konferencji.
Powinniśmy oczywiście zainteresować się też samym miejscem gdzie odbywa się konferencja zwracając uwagę na wielkość sal a także to czy w ogóle mówimy o miejscu gdzie są wydzielone konkretne i dobrze wyciszone sale czy np. o lokalizacji gdzie obszary do prezentacji będą tylko tymczasowo wydzielone co już może stwarzać ryzyko, że samą prezentację zagłuszać mogą odgłosy dobiegające z zewnątrz. Zwłaszcza w miesiącach letnich istotną kwestią będzie również to czy dany obiekt jest klimatyzowany zapewniając nam odpowiednie warunki termiczne. Mogłoby się wydawać, że to wszystko prozaiczne jednak z perspektywy spędzenia całego dnia na konferencji nawet takie detale mogą mieć znaczenie w kontekście naszego komfortu.
Mało osób zwraca uwagę na jeszcze jeden aspekt istotny w kontekście konferencji HR i miejsc, w których są organizowane. Mowa o obszarze do networkingu, który dla wielu osób stanowi sam w sobie esencję tego typu wydarzeń gdyż to właśnie nawiązywanie nowych kontaktów i wymiana doświadczeń stanowi o wartości eventów tego typu. Warto więc przyjrzeć się temu czy w miejscu gdzie odbywa się dane wydarzenie będą dogodne warunki ku temu aby z kimś na spokojnie porozmawiać nie przeszkadzając jednocześnie innym uczestnikom wydarzenia.
Właściwe spojrzenie na konferencje HR
Nie ulega wątpliwości, że w przypadku konferencji HR mówimy o dość szczególnym typie wydarzeń gdyż z jednej strony koszty uczestniczenia w nich potrafią być stosunkowo wysokie. Z drugiej strony na pierwszy rzut oka wielu osobom może się wydawać, że poprzez szeroki zakres tematyczny i stosunkowo krótkie prezentacje takie wydarzenie nie wniesie odpowiedniej wartości. Jest to o tyle istotne, że eventy takie traktowane są w kategoriach bezpośredniej inwestycji, z której oczekuje się konkretnego zwrotu w postaci praktycznej wiedzy.
Faktycznie jeśli będziemy na to patrzeć w ten sposób to sens udziału w konferencjach dla osób bardziej doświadczonych mógłby stać pod znakiem zapytania. Jeśli jednak nieco zmienimy perspektywę i dostrzeżemy jaką wartością jest doświadczenie oraz perspektywa patrzenia na wiele tematów prelegentów danego wydarzenia to zobaczymy, że mamy naprawdę sporo do zyskania. Nie ulega wątpliwości, że zdobycie wiedzy to jedno gdyż ważna jest jeszcze umiejętność jej efektywnego wykorzystania. Właśnie w odniesieniu do kreatywnego podejścia do już posiadanej wiedzy tak ważna jest inspiracyjna warstwa poszczególnych prezentacji mogąca naprawdę wywołać efekt „wow” nawet u bardziej doświadczonych specjalistów, którzy uświadomią sobie, że faktycznie jakieś zagadnienie było im już wcześniej znane aczkolwiek nie wiedzieli, że można na nie spojrzeć z takiej perspektywy jak pokazał to właśnie prelegent.
Swoistą wisienką na torcie jest przywołany już wcześniej networking gdyż dla wielu osób to właśnie on stanowi najważniejszą część konferencji podczas gdy same prezentacje są tylko dodatkiem. Liczne przerwy pomiędzy prezentacjami a nawet czas tych prezentacji, które okazały się dla nas jakoś nie szczególnie interesujące to idealne chwile do tego aby poznawać nowych ludzi. Z jednej strony podczas takiej konferencji możemy nawiązać wiele relacji biznesowych, które być zaprocentują nam w przyszłości a już podczas samego doświadczenia możemy się naprawdę wiele dowiedzieć wymieniając się swoimi doświadczeniami. Podobnie zresztą jak ma to miejsce w przypadku prezentacji również takie kuluarowe rozmowy mogą się dla nas okazać niezwykle inspirujące pozwalając poznać zupełnie inne punkty widzenia w wielu kwestiach i będąc dla nas cennym źródłem pomysłów.