Konferencja Meetbenefit 2025
Myśląc o tym, jak firma może wyrażać uznanie wobec tego, co robi pracownik, część osób z pewnością pomyśli o tym, że uznanie to powinno mieć wymiar finansowy. W końcu nie ma nic dziwnego w tym, że człowiek oczekuje godziwego wynagradzania za dobrze wykonaną pracę i ewentualnych premii za świetne wyniki.

Czy jednak sprowadzanie kwestii uznania tylko do pieniędzy nie byłoby zbytnim uproszczeniem tematu, który zdecydowanie wymaga tego, aby się mu lepiej przyjrzeć? W końcu kultura uznania jest czymś, co powinno fundamentem nowoczesnej organizacji.

Jak działa program “Z uznaniem dla Ciebie”

Firma Keller postanowiła zrobić coś, aby docenić swoich pracowników i pokazać im, że ich zaangażowanie jest zauważane. Dlatego wprowadzono program “Z uznaniem dla Ciebie” stanowiący sposobność do podziękowania pracownikowi za zaangażowanie czy też pomoc w jakiejś kwestii.

Nie jest to klasyczna premia, która w firmie Keller również funkcjonuje, aczkolwiek przyznawana jest niezależnie. W programie tym chodzi przede wszystkim o możliwość natychmiastowego docenienie pozytywnego działania czy zachowania pracownika i dania mu informacji zwrotnej, że naprawdę wykonuje kawał świetnej roboty i podziękowania mu za to.

Jak utrzymano rotację na niskim poziomie?

W przypadku firmy Keller bez wątpienia wyzwaniem było utrzymanie niskiej rotacji pracowników zwłaszcza w obliczu presji rynkowej. Udało się to osiągnąć dzięki:

  • Celebrowaniu nawet drobnych sukcesów zespołu
  • Wyrobieniu w firmie nawyku udzielania sobie wzajemnie informacji zwrotnej
  • Przyspieszeniu procesu dawania feedbacku
  • Zaadresowaniu tego, co mówią pracownicy w Exit Interview i badaniach satysfakcji

Regularne dawanie feedbacku może naprawdę skutecznie wpłynąć na poczucie docenienia pracowników. Tak więc na dobrą sprawę to mówimy tutaj o aspekcie, który nie tylko może realnie wpłynąć na zmniejszenie poziomu rotacji, ale także wpisywać się dobrze w strategię Employer Brandingową.

W końcu, w przypadku pracownika, który naprawdę czuje się doceniony w obecnej organizacji, z jednej strony jest mniejsza szansa, że będzie myślał o zmianie pracy a z drugiej większa, że będzie mówił pozytywnie o firmie w gronie swoich znajomych, dokładając cegiełkę do procesu budowania marki przez organizację.

Słuchaj głosu pracowników

Przykład firmy Keller pokazuje też, jak ważne jest słuchanie głosu pracowników. Tak się bowiem składa, że sami pracownicy w badaniach satysfakcji wskazywali, że docenianie jest ważnym czynnikiem mającym wpływ na ich zadowolenie z pracy. Po wynikach tych badań widać też było, że jest potrzeba rozmów indywidualnych oraz informacji zwrotnej dotyczącej oceny wykonywanych zadań wraz z ewentualnymi uwagami odnośnie tego, co pracownik może robić lepiej.

Wniosek dla nas wszystkich jest więc prosty, zanim zaczniemy wszędzie szukać rozwiązań na to, jak można zwiększyć zadowolenie pracowników z pracy, zapytajmy najpierw ich o opinie. Już sam, że interesuje nas ich zdanie, może być doceniony, jednak kapitał, jaki zyskujemy w postaci ich feedbacku na temat tego, co można zmienić na lepsze, musi być odpowiednio wykorzystany.

Jeśli bowiem pracownicy będą się dzielić z nami swoją opinią i nie przełoży się to na żadne działania po naszej stronie, to ich entuzjazm do dzielenia się z nami swoimi spostrzeżeniami i brania udziału we wszelkich badaniach satysfakcji może bardzo szybko zgasnąć.

Pytaj o opinię również odchodzących pracowników

Podczas prezentacji na temat rozwiązań wprowadzonych przez firmę Keller pojawił się też wątek pytania o zdanie pracowników odchodzących z pracy. Exit Interview może być naprawdę źródłem bezcennej wręcz wiedzy na temat tego, co w organizacji nie działa, tak jak powinno i czego przede wszystkim brakowało odchodzącym pracownikom.

W końcu takie osoby mogą już szczerze powiedzieć, co im leży na sercu. Wprawdzie takich pracowników już nie zatrzymamy w firmie, ale zyskamy szansę na to, aby zadbać lepiej o tych ludzi, które jeszcze z nami są. W przypadku firmy Keller okazało się, że opinie osób odchodzących z firmy pokrywają się z tym, co sygnalizują pracownicy podczas badań satysfakcji.

Tak więc stało się oczywiste, że na kwestii doceniania i większej trosce o feedback należy się skupić w ramach dalszych działań i efektem tego był wspomniany wcześniej program “Z uznaniem dla Ciebie”.

Uznanie jako potrzeba kandydatów

Uznanie i szacunek okazywane przez przełożonego i ponadprzeciętna pensja – właśnie te dwa elementy są stawiane na równi przy podejmowaniu przez ludzi decyzji związanych z pracą według raportu Julity Dąbrowskiej przywołanego podczas prezentacji.

W ramach programu “Z uznaniem dla Ciebie”, który wdrożono w firmie Keller właśnie w odpowiedzi na potrzebę docenienia pracowników i dodatkowego okazania im wdzięczności za to, co robią, pracownicy mogą liczyć na jeden z trzech upominków do wyboru, a także dołączoną kartkę z personalizowanym podziękowaniem.

Rzeczy, które pełniły funkcję upominków, były zamawiane tylko na potrzeby tego programu i były to markowe produkty premium. Jednak najważniejszą rolę odgrywała właśnie kartka z podziękowaniem bowiem to właśnie treść tego podziękowania i docenienie za coś pracownika niosły kluczową wartość, a upominek był tylko dodatkiem do tego. Można więc powiedzieć, że tak na dobrą sprawę mamy tutaj do czynienia z formą Kudosów tyle, że poza branżą IT i wzbogaconych jeszcze o prezent.

Za co dotychczas doceniano pracowników?

Jeśli chodzi o to, za co można doceniać pracowników w ramach takiego projektu to powód może być w zasadzie dowolny. W firmie Keller podczas pierwszych miesięcy projektu dziękowano między innymi:

  • Za zastępstwo podczas urlopu – pierwszy raz urlop bez telefonu
  • Za zajęcie się projektem, który każdy omijał szerokim łukiem
  • Za zdobycie kontraktu, który wywindował budżet oddziału
  • Za pomoc pomimo urlopu, kiedy w firmie był “pożar”
  • Za pojechanie na inwentaryzację, kiedy ktoś inny był nagle niedysponowany
  • Za bycie człowiekiem od zadań specjalnych