Popularniejszy oznacza lepszy?
Gdy zarzynamy myśleć o job boardach w kontekście tego, gdzie opublikować swoje ogłoszenie to nie ma nic dziwnego w tym, że w pierwszej chwili na myśl przychodzą nam te najpopularniejsze. W końcu to popularność job boardów może mieć kluczowy wpływ, na to ile osób zobaczy naszą ofertę i być może zdecyduje się wysłać CV.
Z pewnością liczba otrzymanych CV jest kryterium, z perspektywy którego ocenia się skuteczność job boardów. Czy jednak większa liczba kandydatów to zawsze coś pozytywnego? W pierwszej chwili możemy dać się porwać emocjom, gdy zobaczymy, że w odpowiedzi na nasze ogłoszenia już w ciągu tygodnia otrzymaliśmy 50 CV. Gdy jednak zaczniemy przeglądać kandydatury, szybko okaże się, że liczba efektywnych CV to może 15 czy maksymalnie 20.
Takie sytuacje wcale nie są rzadkością i choć duże liczby, gdy spojrzy się na całościową liczbę CV może i fajnie wyglądają to stanowią one wartość co najwyżej dla samych job boardów, które mogą się pochwalić, że tyle CV spływa w odpowiedzi na ogłoszenie. Podobne jest zresztą z liczbami dotyczącymi zasięgów w mediach społecznościowych, liczby ogłoszeń czy też wszystkich użytkowników odwiedzających serwis.
Takie liczby ładnie prezentują się w przekazie marketingowym i nawet nie ma się co specjalnie dziwić, że są chętnie wykorzystywane. W końcu takie serwisy jakoś muszą walczyć o klientów w postaci firm, które będą chciały u nich opublikować swoje ogłoszenie rekrutacyjne.
Dla firm kluczowe jest z kolei czy dany job board pomoże im znaleźć odpowiedniego pracownika. W tym wypadku zasięg dotarcia z ogłoszeniem, choć ważny to tak naprawdę na koniec i tak ważniejsze jest to, czy dotrze ono do odpowiedniej grupy docelowej. Dla firm istotne również będzie to, jaki będzie koszt publikacji ogłoszenia, a także wynikający z tego i efektywności napływających CV realny koszt dotarcia do efektywnego kandydata.
Raport z badania skuteczności działania portali z ogłoszeniami IT
Jak wypadają konkretne portale właśnie pod względem trafności napływających CV? Jak prezentuje się realny koszt pozyskania efektywnego kandydata? Jak różne job boardy wypadają przy poszukiwaniach osób na konkretne stanowiska? Odpowiedzi między innymi na te pytania przynosi raport przygotowany przez Mands.
Raporty to nie wszystko, gdy chodzi o job boardy
Trzeba mieć na uwadze, że dane z raportu takiego jak ten to jedno, ale na finalną skuteczność wpływ na naprawdę wiele czynników. Już nawet wyniki tego jednego raportu pokazują, że warto analizować job boardy w ujęciu skuteczności pozyskiwania wartościowych CV na konkretne stanowiska bowiem fakt, że dany job board bardzo dobrze sprawdził się w rekrutacji na jedno stanowisko, wcale nie oznacza, że tak samo dobrze sprawdzi się w rekrutacji na inne, nawet gdy wydaje się ono podobne co do specyfiki.
Faktem jest więc, że tak naprawdę w tym przypadku raporty warto traktować bardziej jako wskazówkę co do tego, którymi serwisami warto się przede wszystkim zainteresować. W ostatecznym rozrachunku bowiem dopiero praktyka, a więc opublikowanie ogłoszenia na kilku z nich i samodzielne porównanie efektów w przypadku własnej rekrutacji pozwoli samodzielnie ocenić, który z nich najlepiej spełnia nasze wymagania.