Anna Kępka, Project Manager, brave:
„Trend digitalizacji na stałe wpisał się w DNA organizacji i nadal dominuje rynek pracownika – zauważamy trudności w pozyskaniu potrzebnych kompetencji, i to nie tylko tych cyfrowych. Rola liderów organizacji w zarządzaniu kompetencjami staje się teraz niezmiernie ważna. Jednak ta rola ulega obecnie mocnej zmianie. Pandemia zmieniła hierarchię wartości pracowników, a każde z 4-rech pokoleń, które są aktualnie obecne jest na rynku pracy patrzy na świat inaczej, ma inne potrzeby. ”
Warto wysłuchać również co do powiedzenia mają osoby, które wystąpią na konferencji:
Jak uzupełniać w organizacji brakujące kompetencje i jak zarządzać tymi, które już pozyskaliśmy? Co myślą o tym eksperci rynku?
Jak proces digitalizacji zmienia zespoły?
Agnieszka Maciejewska (TVN WARNER BROS, DISCOVERY):
„Rozwój technologii, pandemia, zmieniające się oczekiwania konsumentów – to wszystko sprawiło, że transformacja cyfrowa w ostatnich latach zdecydowanie przyspieszyła. Naukowcy wskazują, że nawet o 4-7 lat! Co to oznacza dla zespołów? Potrzebę stałego rozwijania swoich kompetencji. Dla naszego biznesu jest to kluczowe z perspektywy budowania kultury innowacji i tworzenia przewagi konkurencyjnej opartej na wiedzy. W TVN WBD na bieżąco analizujemy nasze potrzeby biznesowe i kierunki rozwoju, a także oczekiwania pracowników w kontekście zachodzących zmian – szukamy nowych możliwości i tworzymy środowisko pracy, w którym rozwój i wellbeing stanowią priorytet. W tym celu m.in. podpisaliśmy Kartę na Rzecz Rozwoju Kompetencji Przyszłości Fundacji Digital Poland.”
Jak zarządzać kompetencjami pracowników ze starszych pokoleń? Czego firmy potrzebują dziś od swoich liderów, aby jutro mieć sprawnie i skutecznie działające zespoły?
Wojtek Zaręba (Niezależny Ekspert):
„Zarządzanie kompetencjami osób ze starszych pokoleń to zarządzanie ludźmi, którzy z dużą dozą prawdopodobieństwa mają znacznie większe doświadczenie życiowe i zawodowe niż osoby nimi zarządzające.
Czy możemy oczekiwać, iż nasz „senior” podniesie swoją wydajność o 15%? Mało prawdopodobne. Nie dlatego, że nie chce, po prostu pesel mu nie pozwala. Ale wysoce prawdopodobne jest to, że powie nam jak to zrobić. Kluczem do sukcesu jest utrzymanie motywacji. A to nie będzie łatwe. Optymalnym wydaje się, aby w jakiś sposób zaimponować naszemu „seniorowi”.
Ale jak to zrobić, skoro człowiek widział praktycznie wszystko? Z innej strony – co widział najrzadziej? No właśnie – najrzadziej widział zainteresowanie swoimi kompetencjami i swoim doświadczeniem. Najczęściej widział managerów, którzy wiedzą lepiej i nie muszą nikogo pytać o zdanie. Chcesz zaimponować „seniorowi”? Zapytaj go o jego doświadczenie. Skorzystaj z jego rad. Pokaż mu, że jego zdanie – zdanie pracownika – też się liczy. Że jest ważne.
Firmy potrzebują liderów. Większość tak twierdzi. Niewiele to robi. Jaki powinien być ów lider?
Taki, któremu zespół ufa. Potrzebuje lidera, który zna mocne i słabe strony swoich współpracowników, lidera, który dba o rozwój ich kompetencji, lidera, który na bieżąco komunikuje się ze swoim zespołem, lidera, który ich motywuje, wreszcie – lidera, który stworzy im przestrzeń, w której będą mogli się wykazać kreatywnością, decyzyjnością i zaangażowaniem.
To bardzo trudne zadanie, ale szczerze sobie i Państwu życzę pracy z takimi ludźmi.”