Konferencja Meetbenefit 2025
Wiele można powiedzieć na temat tego, jak należy przygotować ogłoszenie rekrutacyjne, aby było maksymalnie efektywne i mogło zainteresować kandydata. Jednak równie ważne jest też to, gdzie opublikujemy nasze ogłoszenie, gdyż nawet najlepsze na niewiele się nam zda, jeśli kandydaci nie będą mieli szansy go zobaczyć.

Im więcej, tym lepiej?

Kiedyś bez wątpienia najbardziej oczywistym wyborem była po prostu publikacja na Pracuj.pl. W końcu mówimy w tym przypadku o największym serwisie rekrutacyjnym w Polsce, który też jest najczęściej odwiedzany. Jednak czy największy automatycznie oznacza najlepszy?

No właśnie tutaj powinien się pojawić kluczowy dla nas znak zapytania, gdyż w pogoni za jak największym zasięgiem możemy się nieco zagalopować. Owszem, zasięg naszego ogłoszenia rekrutacyjnego jest czymś pożądanym i wiadome jest, że dotarcie do większego grona użytkowników zwiększa też szansę na to, że wśród odbiorców będą akurat tacy kandydaci, na jakich nam zależy.

Ilość nie zawsze idzie w parze z jakością

Nie ma się w sumie co dziwić, że wiele osób decydowało się na publikowanie na Pracuj.pl, bo w oczywisty sposób zakłada przecież, że to jest pierwsze miejsce, gdzie ludzie szukają pracy.

W końcu skoro ktoś szukający pracy pierwsze co robi to przeglądanie ofert na Pracuj.pl to trudno sobie wyobrazić, że jako firmy mogłoby nas tam nie być. W końcu, jeśli nas tam zabraknie, to uprzedzi nas nasza konkurencja, która zapewne jako pierwsza ze swoim ogłoszeniem dotrze do kandydata, na którym nam zależy.

Jednak czy ten wyścig kto pierwszy naprawdę ma sens? Zastanówmy się dobrze nad tym, czy fakt, że dostaniemy mnóstwo CV, zagwarantuje nam, że wśród nich będą kandydaci lub kandydatki pasujący do profilu osoby, której szukamy?

Jak ocenić serwis, w którym już publikujemy ogłoszenia rekrutacyjne?

Na początek zawsze najlepiej jest zacząć od danych i bez względu na to, czy publikujemy nasze ogłoszenia rekrutacyjne na Pracuj.pl, czy też dowolnym innym serwisie to warto przyjrzeć się bliżej temu, co nam to właściwie daje.

Ilość odsłon naszego ogłoszenia rekrutacyjnego

Najbardziej podstawowa metryka, o jakiej z pewnością można pomyśleć to właśnie ilość odsłon naszego ogłoszenia rekrutacyjnego. Dzięki niej możemy się dowiedzieć jakim zainteresowaniem cieszy się nasze ogłoszenie, a więc czy portal, na jakim publikujemy, spełnia jedno z podstawowych założeń, jakie z pewnością przed nim stawiamy, a więc zasięg dotarcia do kandydatów.

Ilość składanych CV

Samo wejście nasze ogłoszenie jednak jeszcze nic nam nie daje, gdyż wiadomo, że oczekujemy napływu interesujących CV, wśród których znajdziemy osoby czy osoby, które zwracają naszą uwagę posiadanymi kwalifikacjami.

Bez wątpienia ilość CV, jakie będziemy otrzymywać to metryka, która łatwo może zawrócić w głowie. Jednak zbytnie skupianie się tylko na ilości często bywa zgubne, gdyż to, że naprawdę wiele kandydatur spłynie w odpowiedzi na nasze ogłoszenie rekrutacyjne, wcale jeszcze nie oznacza, że będą one dobrze pasować do profilu osoby, której poszukujemy.

Jakość kandydatur

W tym momencie dochodzimy do kwestii kluczowej, a więc tego, co realnie przynosi nam ogłoszenie rekrutacyjne publikowane w danym serwisie. Jakość składanych CV możemy tak naprawdę rozumieć na wiele sposobów, choć podstawowe założenie, jakie możemy sobie w tym przypadku przyjąć to ilość osób zaproszonych na rozmowę rekrutacyjną.

Oczywiście można też brać pod uwagę to ile osób, które nadesłały CV poprzez aplikowanie na konkretnym portalu, przechodzi na kolejne etapy rekrutacji. Bez względu jednak na to, jaką miarę przyjmiemy do mierzenia jakości składanych CV, kluczowe jest, aby spojrzeć na to z perspektywy większej liczby procesów rekrutacyjnych.

Bazowanie tylko na dwóch czy trzech rekrutacjach może nas doprowadzić do błędnych wniosków co do tego, jaki serwis z ogłoszeniami o pracę sprawdza się w naszym wypadku lepiej.

Ruch pozyskiwany z ogłoszenia

Kwestią, na którą bez wątpienia warto zwrócić uwagę, jest również ruch, jaki pozyskujemy na naszą stronę z naszego ogłoszenia rekrutacyjnego. Bierzmy bowiem pod uwagę, że nie każdy od razu będzie skłonny do nas aplikować, nawet jeśli zainteresuje go wstępnie nasze ogłoszenie.

W naszych analizach warto uwzględnić, że możemy mieć do czynienia również z osobami niezdecydowanymi. Mowa w tym wypadku o ludziach, których jednak coś w naszej ofercie zainteresowało, a także takimi, które być może teraz jeszcze nie szukają pracy, ale i tak nasza oferta, na którą z jakiegoś powodu weszli, wydała się im interesująca.

Wiedza na temat ruchu trafiającego na naszą witrynę (zwłaszcza na zakładkę kariera) może być cenna w kontekście analizowania czy taki użytkownik, który zaczął przygodę z naszą marką pracodawcy poprzez kontakt z ogłoszeniem, finalnie aplikuje czy też nie.

Jak poszukiwać odpowiedniego serwisu do publikacji swoich ogłoszeń rekrutacyjnych?

Tutaj jednak pojawia się pytanie, czym kierować się, gdy szukamy nowych miejsc do publikowania naszych ogłoszeń rekrutacyjnych?

Przede wszystkim warto zastanowić się, czy przypadkiem właściwym krokiem nie jest skupienie się na job boardach dedykowanych branży, w jakiej rekrutujemy. Najlepszym przykładem może być tutaj choćby branża IT. Bez względu na to, czy poszukujemy programistów, czy też specjalistów z dowolnej innej branży to warto zadbać o to, aby nasze ogłoszenie rekrutacyjne naprawdę wyglądało atrakcyjnie i dostarczało wszystkich potrzebnych informacji.

Jak wygląda podstrona ogłoszenia rekrutacyjnego?

Na początek warto więc zerknąć na to, jak prezentuje się podstrona ogłoszenia rekrutacyjnego w danym serwisie. Czy jest ona standardowa, a więc mamy do czynienia z podstawowymi informacjami o firmie i potem klasycznie opis stanowiska, na które prowadzona jest rekrutacja, listę wymagań i to, co firma ma do zaoferowania?

Czy w ogłoszeniu rekrutacyjnym na danym serwisie można szybko znaleźć kluczowe informacje?

Nie da się ukryć, że wiele jest firm umiejących robić naprawdę rozbudowane ogłoszenia rekrutacyjne, rozpisując się nie tylko na temat samego stanowiska, ale też firmy, jej misji i tego, jak będzie wyglądała praca.

Jednak prawda jest taka, że wiele osób w momencie, gdy dopiero wstępnie selekcjonuje interesujące ogłoszenia, zwraca uwagę na kwestie fundamentalne, które pozwalają określić czy dana oferta pracy faktycznie jest warta zainteresowania:

  • oferowane zarobki
  • możliwość i zakres pracy zdalnej
  • forma zatrudnienia
  • kluczowe wymagania
  • forma i ścieżka rekrutacji
  • osoby kontaktowe/rekruterzy z danej firmy
  • To są takie kluczowe kwestie, które osobom wstępnie zainteresowanym danym ogłoszeniem pozwalają określić czy warto się daną ofertą interesować.

    Czy dany job board pozwala stworzyć wizytówkę firmy?

    Ogłoszenie rekrutacyjne to nie wszystko, ponieważ niezwykle ważne jest także, aby świadomie budować markę pracodawcy, a w tym pomocna może być wizytówka firmy, której utworzenie umożliwiają niektóre job boardy.

    W ramach takich wizytówek można już bardziej szczegółowo przedstawić samą firmę, uchylić rąbka tajemnicy na temat tego, jak wygląda dzień pracy w naszej organizacji czy też zaprezentować zespół.

    Wizytówka firmy założona w ramach job boardu to kolejny punkt styku z naszą marką pracodawcy. Dodatkowo jest to świetne miejsce do tego, aby pokazać ludzką stronę naszej marki. Można to zrobić, prezentując osoby odpowiedzialne za rekrutację, z którymi warto się kontaktować w razie jakichkolwiek pytań, a także kluczowe osoby w strukturach naszej organizacji.

    Jak dany job board przyciąga użytkowników?

    Gdy zależy nam na tym, aby docierać skutecznie do użytkowników, wśród których może być ktoś pasujący do naszych wymagań staramy się najpierw określać personę naszego kandydata. Mając określoną personę, możemy następnie trafiać z naszym ogłoszeniem do odpowiedniej grupy odbiorców, dbając o jego dystrybucję poprzez różne kanały.

    Spójrzmy z takiej perspektywy również na job board a konkretnie na to, jakie grupy użytkowników i jak przyciąga. Standardowy serwis z ogłoszeniami o pracę przyciąga przede wszystkim osoby poszukujące aktywnie pracy. Osoby takie mogą docierać do konkretnych ogłoszeń przede wszystkim z pomocą wyszukiwarki w danym serwisie a niekiedy także w wyniku działań, jakie taki serwis podejmuje w mediach społecznościowych.

    Warto zatem przyjrzeć się temu, jakie dodatkowo działania podejmuje job board, aby dotrzeć do szerszego grona odbiorców niż tylko osoby potencjalnie poszukujące pracy i aby przyciągać szersze grono użytkowników.

    Najbardziej oczywistym przykładem może tutaj być blog, w ramach którego osoby zainteresowane daną branżą mogą znaleźć ciekawe artykuły tematyczne. Istotny jest tutaj fakt, że umiejętnie prowadzony blog nie tylko może w istotny sposób zwiększyć zasięg danego serwisu, ale także pozwolić dotrzeć do nowych grup odbiorców.

    Co istotne mowa w tym wypadku o osobach zainteresowanych mocno danym obszarem, które być może nie szukają obecnie pracy. Jeśli więc przy okazji dostarczania im interesujących treści dany job board zadba o ekspozycję pasujących do ich profilu zawodowego ogłoszeń, to zawsze jest mimo wszystko szansa na przyciągnięcie ich uwagi.

    Nawet gdy finalnie taka osoba nie zdecyduje się aplikować do naszej firmy to fakt, że mamy coś interesującego do zaoferowanie może zapaść jej w pamięć i kto wie, czy jeszcze do nas nie wróci, gdy w przyszłości będzie szukać pracy.

    Inną tematyką, która też może być magnesem przyciągającym użytkowników, jest kwestia wynagrodzeń w branży. Wiele osób chce wiedzieć, czy zarabia odpowiednio jak na swoje doświadczenie i zajmowane stanowisko. Taka wiedza może być przydatna czy to podczas rozmów o podwyżce w obecnej pracy, czy też przy okazji szukania już nowej pracy, gdy pada pytanie o to, ile ktoś chce zarabiać.