Dzięki EBMASTERS mamy okazję regularnie odkrywać kolejne oblicza Employer Brandingu mogąc na niego spojrzeć w niezwykle wnikliwy sposób. Podczas EBMASTERS Kraków #22 mogliśmy zobaczyć jak można podejść do tematu EB w przypadku branż, które do łatwych nie należą. Jednak z pewnością był to naprawdę cenny punkt widzenia również dla wszystkich tych, którzy nie pracują w tych konkretnych branżach. Zasadnicze pytanie czym właściwie jest trudna branża oczywiście się pojawiło.
Próba odpowiedzenia sobie na to pytanie pozwoliła realnie ukierunkować sposób postrzegania trudności. Musimy bowiem umieć na nie patrzeć nie tylko z perspektywy konkretnej branży ale też rynku pracy, który mierzyć musi się choćby z wyzwaniami demograficznymi.
Employer Branding w trudnych branżach – o czym warto wiedzieć?
- 95% procent pracowników mających okazję pracować zdalnie ceni sobie taki styl pracy.
- Coraz silniejszym trendem jest dbanie o nowoczesne miejsce pracy – nowoczesne biura to jeden z fundamentów budowania wizerunku firmy.
- Firmy staja się świadome tego, że efektywnie pracować można nie tylko w biurze i stąd narastający trend pracy w coworkingach.
- Widełki płacowe
- Asystenci głosowi, rozszerzona rzeczywistość, autonomiczne samochody, ekonomia współdzielenia – to technologiczn trendy mogące już wkrótce odmienić świat HR.
- W praktycznej analizie trendów EB bardzo pomocny może być Google Trends.
- Przykładem bardzo ciekawie budowanej strategii rekrutacyjnej jest Zendesk. Tajemnicze billboardy zaproszeniem do świata marki.
- Zendesk pokazał jak poprzez filmik można w świetny sposób pokazać kulturę organizacji i naprawdę skutecznie ocieplić wizerunek firmy.
- Zendesk stawia na przyjazną rekrutację, nie wymagają mnóstwa danych w formularzu rekrutacyjnym.
- Jeśli myślimy o trudnych branżach w kontekście EB to zastanówmy się co ma powiedzieć wojsko. W UK aby przyciągnąć rekrutów musiano postawić na kontrowersje odwołujące się do obecnych pokoleń.
- Ludzie nie lubią wypełniać rozbudowanych formularzy a niekiedy maja też problem z przygotowaiem CV. Aviva to rozumie i wystarcza sam link do profilu na LinkedIn aby zgłosić swoją aplikację.
- Zdecydowana większość pracowników jest spokojnych o swoją pracę – trzeba umieć o ich zawalczyć chcąc przyciągnąć do siebie.
- Ponad 45% firm planuje rekrutacje co pokazuje dobitnie jaka będzie skala walki o wartościowych kandydatów na rynku.
- Brak kandydatów oraz ich niewystarczające kompetencje i oczekiwania finansowe to główne trudności we współczesnych rekrutacjach.
- Nadal jeszcze znaczenie Emploer Brandingu wydaje się być niedoceniane, tylko 8,7% firm stawia na EB przy problemach z rekrutacją.
- Pracownicy tymczasowi są bardziej zmotywowani niż stali.
- W przypadku pracowników tymczasowych niespecjalnie stosuje się motywatory.
- Nie ma już czegoś takiego jak łatwa branża.
- Obecnie problem z inżynierami jest taki, że masowo przekwalifikowują się na IT.
- Nowinki technologiczne takie jak chatboty pomagają we wzmocnieniu marki przez komunikację innowacyjnego podejścia do kandydatów.
- Employer Branding to nie tylko działania zewnętrzne ale też wewnętrzne.
- Firma musi umieć zdefiniować swoje Employee Value Proposition.
- EVP oparte musi być o wartości takie jak choćby rozwój, wiedza, innowacje czy poczucie wpływu.