Konferencja Meetbenefit 2025
Na łamach HRlityczny poruszyliśmy już kwestię tego, czym jest crowdstaffing, a także jakie oferuje możliwości. Omówiliśmy również to jakie są rodzaje platform, które dają możliwość zarówno rekruterom, jak i organizacjom samodzielnego przekonania się jak bardzo pomocne w ich przypadku może się okazać elastyczne podejście do rekrutacji.
Nadeszła zatem pora, aby zgłębić temat mocniej i pomówić nieco o tym, jak działają platformy crowstaffinogwe.

Jak to działa z perspektywy firmy?

Z perspektywy firmy, która potrzebuje zrekrutować osoby na konkretne stanowiska, działanie platformy crowdstaffingowej jest potencjalnie proste. Pierwszy krok to określenie swojego zapotrzebowania, a więc tego, kogo tak naprawdę potrzebujemy wraz z wymaganiami, jakie ta osoba musi spełniać. Optymalnie, gdy po stronie platformy da się liczyć na wsparcie konsultanta, z którym omówić można swoje zapotrzebowanie rekrutacyjne i ustalić szczegóły projektów, które zlecone będą w ramach platformy.

Gdy już wszystko jest jasne i wiadomo, jacy kandydaci będą poszukiwani, zlecenie trafia do rekruterów działających na platformie, którzy zajmą się wyszukaniem osób najlepiej odpowiadających zapotrzebowaniu firmy. W toku prowadzonych poszukiwań do firmy spływają CV konkretnych kandydatów.

Trzeba wiedzieć kogo się tak naprawdę potrzebuje

Można by rzec, że prosto łatwo i przyjemnie… czy jednak na pewno? No właśnie niekoniecznie, gdyż klucz do udanej rekrutacji tkwi w tym, aby dobrze określić, kogo się realnie potrzebuje, a to nie zawsze musi iść w parze z tym, kogo się szuka. W analityce mówi się o tym, że złe dane na wejściu oznaczają złe dane na wyjściu. Jeśli więc już na początkowym etapie popełniane są błędy to trudno potem oczekiwać satysfakcjonujących efektów.

W przypadku rekrutacji bardzo ważne jest, aby dobrze określić personę i realne potrzeby firmy w zakresie kluczowych kompetencji, które powinien wnieść do organizacji kandydat lub kandydatka. Nie trzeba bowiem chyba specjalnie tłumaczyć, że sama rekrutacja to już określony koszt, który trzeba ponieść w ramach całego procesu prowadzącego do zatrudnienia finalnie nowego pracownika. Do tego należy dodać jeszcze choćby czas potrzebny na wdrożenie nowego pracownika.

Jeśli więc okaże się po paru miesiącach a może nawet szybciej, że dana osoba nie pasuje do zespołu lub jej kompetencje nie są jednak tym, czego potrzebowała realnie organizacja to mamy do czynienia z sytuacją, w której firma poniosła realne koszty, które za chwilę, gdy trzeba będzie prowadzić ponowną rekrutację, znacznie jeszcze wzrosną. Nawet najlepsza platforma crowdstaffingowa nie rozwiąże zatem problemu nieudanych rekrutacji, jeśli w firmie będzie problem z realnym określeniem person kandydatów mogących skutecznie zapełnić braki w obszarze kluczowych dla organizacji kompetencji.

Kwestia kosztów niezmiernie ważna

Wspomniane nieudane rekrutacje związane czy to z zatrudnieniem osoby, która finalnie się nie sprawdziła, czy też z przedłużającym się wakatem na kluczowym stanowisku to tak jak wspomnieliśmy realne koszty dla organizacji. W przypadku platform crowdstaffingowych właśnie koszty odgrywają istotną rolę i są jednym z aspektów wpływających na decyzję o wykorzystaniu tego rozwiązania i wyborze konkretnej platformy.

Idealnie dla firmy byłoby, gdyby istniała możliwość płacenia dopiero po udanej rekrutacji, a więc realnie za efekt. Wskazane byłoby również, aby szacunkowe koszty całego procesu rekrutacyjnego realizowanego w ramach platformy crowdstaffingowej były znane już na początku. Przejrzysty i prosty model rozliczania pozbawiony ukrytych kosztów i niespodzianek, które mogą czekać w trakcie lub po zakończeniu rekrutacji jest jednym z elementów, którymi dana platforma może wiele zyskać lub stracić w oczach potencjalnych klientów.

Rekruterzy o odpowiednich kompetencjach

W ramach pojawiających się potrzeb rekrutacyjnych firmy mogą stawać przed wyzwaniami o różnej skali. Czasami procesy rekrutacyjne nie będą wielkim wyzwaniem nawet dla rekruterów o mniejszym poziomie doświadczenia. Jednak mogą się również w organizacji pojawić wakaty na takich stanowiskach, których zapełnienie może się okazać naprawdę problematyczne.

Dlatego czasami konieczne może się okazać sięgnięcie po pomoc rekrutera z bogatym doświadczeniem i przede wszystkim ze świetną znajomością konkretnej branży i jej specyfiki. Zatrudnienie odpowiednich rekruterów i zbudowanie sprawnie działającego działu rekrutacji wewnątrz organizacji, związane jest ze znaczącymi kosztami. Choć patrząc długoterminowo, być może bardziej powinno się na to patrzeć jak na inwestycję.

W ramach platformy crowdstaffingowej znaleźć można rekruterów z przeróżnym poziomem doświadczenia, a także wyspecjalizowanych w różnych branżach. Tak więc nawet jeśli w firmie jest już dział rekrutacji to w przypadku konieczności mierzenia się z wyjątkowo trudnym procesem rekrutacyjnym crowdstaffing może się okazać niezwykle pomocny i skuteczny.

Z czego warto zdać sobie sprawę w kontekście platform crowdstaffingowych?

Z pewnością, gdy mowa o platformach crowdstaffingowych to bez względu na to, na której platformie się skupimy, w tle i tak będzie cały cas przewijał się ten sam mechanizm. Aby taka platforma mogła sprawnie działać, musi mieć rekruterów, którzy zagwarantują efektywne realizowanie projektów rekrutacyjnych. W końcu, jeśli firmy mają korzystać z takich platform i realizować na nich swoje rekrutacje to muszą być zadowolone z efektów.

Czy więcej znaczy lepiej?

Jednak tutaj pojawia się kluczowy aspekt, czy bowiem więcej znaczy lepiej? W pierwszej chwili ktoś mógłby powiedzieć, że tak i nie będzie to zaskakujące. W końcu, jeśli na takiej platformie działa większa liczba rekruterów to jest większa szansa na to, że ktoś sprawnie zajmie się zleconym projektem i szybko będzie można liczyć na efekt w postaci listy kandydatów, których można umawiać na rozmowy rekrutacyjne.

Wyobraźmy sobie jednak przez moment dział rekrutacji wewnątrz organizacji. Załóżmy, że taki dział będzie bardzo liczny, lecz będą w nim tylko osoby z bardzo małym doświadczeniem i takie, które stawiają pierwsze kroki na swojej ścieżce kariery w rekrutacji. Czy taki dział poradzi sobie sprawnie z każdą rekrutacją? A co w przypadku gdy dział będzie mniejszy, ale będą w nim sami rekruterzy z wieloletnim doświadczeniem?

Przykład ten został użyty nie bez powodu bowiem kwestią, którą platformy crowdstaffingowe lubią się chwalić, jest właśnie liczba rekruterów działających w ramach nich. Patrzenie jednak na nie głównie przez pryzmat tej konkretnej statystyki mogłoby być nieco złudne. Faktem jest, że więcej rekruterów to faktycznie więcej projektów, które mogą być obsłużone w ramach platformy. Jednak im projekt bardziej wymagający i specyficzny tym ta granica wynikająca z “wydajności” może się tak naprawdę zacierać.

W końcu, jeśli dana platforma ma mniej rekruterów niż inna, ale prowadzi np. bardziej rygorystyczną selekcję, to również może z powodzeniem zrealizować wymagający projekt rekrutacyjny, przypisując do niego osoby z odpowiednim doświadczeniem przy podobnych rekrutacjach i znające dobrze daną branżę.

Jak to działa z perspektywy rekrutera?

Skuteczność platformy crowdstaffingowej w głównej mierze zależy od tego, jak dobrą bazę specjalistek i specjalistów zajmujących się rekrutacją będzie gotowa zaoferować.

W założeniu cały proces działania jako rekruter na platformie nie powinien być przesadnie skomplikowany. Rejestracja, wybór projektu i znalezienie odpowiednich osób, które wpisują się w obraz poszukiwanego kandydata, a następnie zamknięcie projektu i rozliczenie. Czy jednak tak jest faktycznie?

Co do zasady faktycznie to jest oś działań w roli rekrutera na tego typu platformach. Oczywiście, gdy zejdziemy już na poziom detali poszczególnych etapów takiego procesu, można dostrzec pewne różnice.

Rejestracja

Pierwszy krok, jaki trzeba wykonać to rejestracja w danej platformie. Są tutaj dwa aspekty warte uwagi, a mianowicie:

  • wymagania
  • proces rejestracji/dołączenia do platformy

Co do wymagań to platformy mogą się tutaj znacząco różnić, ponieważ jedne zakładają wprost mocną selekcję i już na poziomie wymagań jasno określają, że nie są miejscem dla osób z bardzo małym lub wręcz żadnym doświadczeniem. Z kolei inne starają się być maksymalnie otwarte, nie stawiając szczególnych wymagań, dzięki czemu praktycznie każdy może spróbować swoich sił w rekrutacji.

Druga kwestia, na którą warto zwrócić uwagę to sam proces selekcji do platformy. Może być tak, że na danej platformie zarejestrujemy się i niemal od razu będziemy mogli zacząć działać, szukając dla siebie pierwszego projektu rekrutacyjnego. Jednak są i takie platformy gdzie wypełnienie mniej lub bardziej rozbudowanego formularza to dopiero pierwszy etap procesu dołączenia.

Projekty rekrutacyjne

Gdy już oficjalnie jest się zarejestrowanym użytkownikiem/użytkowniczką platformy, zyskuje się dostęp do bazy projektów rekrutacyjnych, zleconych przez firmy poszukujące pracowników o określonych kompetencjach. To jest właśnie ten kluczowy etap, w którym tak naprawdę przychodzi pora, aby się zastanowić, ile czasu chcemy poświęcić działaniu na platformie.

Jednak zanim na dobre wpadniemy w wir rekrutowania, to warto odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań:

  • Jak prezentuje się liczba dostępnych projektów?
  • Ile jest rekruterów i rekruterek działających na platformie?
  • Ile informacji o projekcie jest dostępnych już na etapie wyboru projektu?

Będzie to miało istotny wpływ na to, jak nam się działa na platformie. Jeśli naprawdę interesujące projekty można policzyć dosłownie na palcach jednej ręki, a grono aktywnych użytkowników jest stosunkowo duże, to pozyskiwanie zleceń może się okazać naprawdę sporym wyzwaniem.

Sprawdźmy również, czy możemy w ramach platformy realizować swoje projekty rekrutacyjne, angażując do nich innych rekruterów i rekruterki. Taka funkcjonalność platformy może być cennym atutem dla osób, które mają już zlecenia, aczkolwiek przydałoby im się dodatkowe wsparcie w prowadzonych rekrutacjach.

Rozliczenie projektów

Gdy już zrealizujemy wybrany przez siebie projekt, dostarczając odpowiednich kandydatów, przychodzi czas na rozliczenie i możliwość zebrania owoców swojej pracy. Warto jeszcze na etapie wyboru platformy zwrócić uwagę na to, w jaki sposób rozlicza się platforma, którą jesteśmy zainteresowani.

Czy po prostu jest to prowizja wypłacana w momencie zatrudnienia naszego kandydata przez naszą firmę, czy też np. dochodzą do tego jeszcze dodatkowe prowizje wypłacane choćby wtedy gdy nasz kandydat zostanie zaproszony na rozmowę rekrutacyjną.

Warto też zwróci uwagę na kwestie formalne, a więc o jak możemy rozliczać się z platformą. Jeśli posiadamy działalność gospodarczą, to zazwyczaj standardową formą rozliczenia będzie faktura VAT, na podstawie której będzie wypłacana nam należna prowizja. Jednak jeśli nie mamy działalności to nie jesteśmy jeszcze na straconej pozycji bowiem w przypadku platform crowdstaffingowych można się spotkać z rozliczaniem na przykład w oparciu umowę zlecenie.

Co cenią sobie rekruterzy w platformach crowdstaffingowych?

Zapytaliśmy parę osób korzystających z platform crowdstaffingowych co dla nich jest szczególnie istotne.

Atrakcyjne prowizje

Dla jednych rekruterów crowdstaffing to możliwość dorobienia sobie do pracy etatowej a dla innych to główne zajęcie. Jednak bez względu na to, jaką rolę odgrywa w ich karierze zawodowej, ważne jest, aby konkretna platforma oferowała atrakcyjne prowizje.

Ciekawe projekty i ich liczba

To, na co zwracają uwagę rekruterzy to ciekawe projekty, choć wynagrodzenie jest oczywiście istotnym aspektem, to bardzo skutecznie przyciągają też choćby duże marki, dla których można pracować w ramach platformy. Istotna jest również liczba projektów dostępnych w ramach platformy i to, z jakich branż są, w końcu nie każdy musi być zainteresowany jedynie branżą IT.

Szybkość procesu rekrutacyjnego

Szybkość procesu rekrutacyjnego to aspekt, na który często zwracają uwagę kandydaci, narzekający na to czasami rekrutacje ciągną się zdecydowanie zbyt długo. Okazuje się jednak, że również dla rekruterów jest to ważna kwestia i choć tak naprawdę jest to w głównej mierze zależne od konkretnej firmy, która zleca rekrutację, a nie od samej platformy to przeciągający się proces jest czymś, co skutecznie irytuje rekruterów.

Transparentność

Rekruterzy cenią sobie transparentność na platformie i dotyczy to zarówno oferowanych prowizji, która dobrze, aby była jasno określona już na starcie, jak i samych zleceń. Projekty na platformie powinny prezentować informacje o firmie, która rekrutuje wraz ze szczegółami jeszcze przed podjęciem się danego zlecenia tak, aby rekruter mógł świadomie zdecydować czy chce się zająć danym projektem.

Support

Nawet na najlepszej platformie zawsze mogą się pojawić jakieś problemy lub rekruter może mieć po prostu jakieś pytania, czy wątpliwości związane z danym projektem. Dlatego niezwykle istotne jest jak do tematu supportu, podchodzi dana platforma i czy na każdym kroku można liczyć na fachowe i szybkie wsparcie.

Przejrzystość platformy

Dla rekruterów istotne jest również na ile platforma jest intuicyjna. Czy wykonywanie zadań takich jak choćby zarządzanie projektami jest szybkie i proste? Platforma jest narzędziem, które jako takie powinno usprawniać pracę i dlatego tak ważne jest, aby jej interfejs był przejrzysty.