Już w kontekście Employer Brandingu wspominałem o tym, jak ważny jest człowiek. Właśnie Employee Advocacy jest odzwierciedleniem tego, jak istotny wpływ na kreowanie marki pracodawcy mają pracownicy. Bardzo często to oni są niejako ambasadorami firmy i bywa, że to za ich pośrednictwem inni mają okazję do pierwszego kontaktu z daną marką.

Czym jest Employee Advocacy?

Zastanówmy się nad tym, jak buduje się w naszych głowach wizerunek konkretnych marek. Jeśli chcemy zmienić pracę, to w oczywisty sposób przejrzymy stronę internetową firmy, czy też jej social media. Jednak bardzo często kluczowa będzie dla nas opinia znajomych z tej firmy, lub po prostu osób, które już tam pracują. Chcemy bowiem skonfrontować przekaz jaki buduje firma poprzez swoją komunikację w różnych mediach z tym, jak to wszystko wygląda od środka.

Czy faktycznie możemy liczyć na te wszystkie benefity, jakie firma obiecuje w ogłoszeniu o pracę? Czy projekty, przy których będziemy pracować faktycznie są aż tak atrakcyjne i zapewnią nam rozwój jakiego oczekujemy? Ludzie znacznie bardziej ufają opinii innych ludzi a niekiedy to wręcz ze względu na nich zwracają uwagę na daną markę, która za nimi stoi. Tak więc Employee Advocacy to reprezentowanie marki i budowanie jej wizerunku właśnie w oparciu o pracowników. To po prostu stworzenie im odpowiednich warunków do tego, aby mogli się w pełni realizować.

Employee Advocacy = Employer Branding oparty o Personal Branding

Employee Advocacy na dobrą sprawę wywraca nieco klasyczne postrzeganie marki pracodawcy a nawet samego Employer Brandingu. Tutaj mamy bowiem do czynienia z sytuacją, gdy to marki osobiste konkretnych pracowników budując markę pracodawcy stanowią jej fundament. W pewnym stopniu mamy więc do czynienia ze swoistą decentralizacją brandingu i sytuacją, gdy to właśnie Personal Branding pracowników wychodzi na pierwszy plan a marka firmy idzie w ślad za nimi.

Bardziej wnikliwi zapewne szybko też zauważą, że stawianie na Employee Advocacy to dodatkowa wartość jaką można zaoferować pracownikom. W końcu mamy tutaj do czynienia z sytuacją win-win. Z jednej strony przekaz firmy jest uwiarygodniony przez konkretne osoby przez co działania Employer Brandingowe są znacznie bardziej efektywne. Z drugiej zaś strony pracownicy mają możliwość dbania o swoją markę osobistą. W ten sposób mogą podnosić swoją wartość jako specjalistów w danej dziedzinie.

Korzyści z Employee Advocacy

Myśląc o Employee Advocacy zwróćmy uwagę na to, że przekaz płynący bezpośrednio od ludzi jest najczęściej po prostu bardziej naturalny. Ludzie są skłonni do wrzucania spontanicznych postów na Facebooka, czy Twittera tworząc treści z których płyną emocje. Jest to spojrzenie z perspektywy osoby mającej swoje potrzeby, plany i oczekiwania. Osoby potrafiącej spojrzeć na firmę w czysto ludzki sposób, a dodatkowo osoby, która bardzo często ma już rozbudowaną sieć kontaktów. Kontakty międzyludzkie są oparte na znacznie głębszych relacjach, co w naturalny sposób sprawia, że z treściami udostępnionymi przez innych użytkowników chętniej wchodzimy w interakcje. Te interakcje plus skala w naturalny sposób przekładają na większe zasięgi niż w przypadku większości marek.

W kontekście korzyści płynących z Employee Advocacy warto też wspomnieć nieco szerzej o Personal Brandingu o którym była już mowa chwilę wcześniej. Budowanie marki osobistej przez pracownika często bywa niestety postrzegane jako zagrożenie. Faktycznie, dzięki silnej marce osobistej taki pracownik jest mocniej eksponowany na rynku pracy, a co za tym idzie może otrzymywać więcej ofert. Jednak te wszystkie oferty jeszcze przecież nie są równoznaczne z tym, że będzie chciał od nas odejść. Tym bardziej, że patrząc na Personal Branding przez pryzmat korzyści i tak zyskujemy znacznie więcej.

Przede wszystkim otrzymujemy bardziej zadowolonych pracowników, którzy poprzez możliwość budowania swoich marek osobistych zyskują większą swobodę i możliwości rozwoju. Właśnie ten rozwój jest kolejną zaletą, bowiem pracownik aktywnie dzielący się swoją wiedzą, czy to w ramach social mediów, czy własnego bloga aktywniej wymienia się nią z branżą. Tak naprawdę poprzez takie działanie może on konfrontować posiadaną wiedzę i umiejętności rozwijając je jeszcze efektywniej.

Z tego wszystkiego wynika jeszcze jedna zaleta, a mianowicie fakt, że inni specjaliści w branży widząc to, jaką swobodę mają nasi pracownicy i jak bardzo rozwijają się w naszej firmie dostrzegą konkretną wartość w dołączeniu do nas. Właśnie w ten sposób pokazujemy siebie w roli naprawdę atrakcyjnego pracodawcy.

Czy w ramach Employee Advocacy odnosimy się tylko do obecnych pracowników?

Takie pytanie może się w naturalny sposób nasuwać i wynika być może z postrzegania Employee Advocacy ze zbyt wąskiej perspektywy. Fakt, że jakiś pracownik odchodzi z naszej firmy wcale nie oznacza, że nie może on nadal być ambasadorem naszej marki. Jeśli nawet po odejściu z firmy wypowiada się on o nas pochlebnie i poleca pracę u nas to tak naprawdę dodatkowo uwiarygadnia nasz wizerunek. Skoro taka osoba już u nas nie pracuje, to nie ma przecież specjalnego interesu w tym, aby nas chwalić. Skoro zatem to robi, możemy być pewni, że jest to jej naprawdę szczera opinia.