39. Kongres Kadry
Rynek pracownika to termin, który słyszy się bardzo często zwłaszcza w odniesieniu do branż takich jak IT. Zdarzają się oczywiście głosy poddające w wątpliwość czy na pewno mamy do czynienia z takim stanem rynku są podzielone jednak nie da się zaprzeczyć temu, że rekrutacja w obecnych czasach staje się coraz większym wyzwaniem zwłaszcza gdy mówimy o obszarze nowych technologii.

Najbardziej oczywistym aspektem walki o odpowiednich kandydatów jest oczywiście oferta jaką przedstawia się potencjalnemu pracownikowi jeśli już faktycznie trafiamy na kogoś kto idealnie wpisuje się w profil specjalisty, którego aktualnie potrzebujemy. Ta oferta musi być jednak naprawdę przekonująca zwłaszcza gdy weźmie się pod uwagę, że zapewne nie jesteśmy jedyną firmą, która zabiega o naprawdę dobrego fachowca.

Rekrutacja to proces

Niezwykle ważne w tym wszystkim jest to, że już teraz musimy nauczyć się patrzeć na rekrutację bardziej z perspektywy procesu. Kandydat często przez dłuższy czas dojrzewa do samej decyzji o zmianie miejsca zatrudnienia i z rozwagą podchodzi do analizy tego gdzie najlepiej będzie kontynuować karierę. Kwestie takie jak finanse są oczywiście istotne aczkolwiek ocena swojego docelowego pracodawcy odbywa się na wielu płaszczyznach.

Nadal dla wielu zaskakujące może być, że proces ten często zaczyna się jeszcze na długo przed tym zanim ktoś podejmie konkretne kroki mające na celu zmianę pracy. W końcu nawet gdy nie myślimy o tym, że moglibyśmy pracować gdzie indziej i jesteśmy zadowoleni z obecnej firmy to w naturalny sposób mamy do czynienia z innymi firmami. Z jednej strony możemy po prostu być grupą docelową ich działań marketingowych ale też mieć do czynienia z osobami, które w tych firmach pracują. Krok po kroku wyrabiamy więc sobie zdanie na temat konkretnych organizacji dowiadując się więcej o tym czym tak na dobrą sprawę się zajmują i jak wygląda praca tam. Już na tym etapie może pojawić się myśl typu “fajnie byłoby tam kiedyś pracować” albo “szkoda, że takich warunków nie ma w mojej obecnej firmie”.

Taki kontakt z innymi firmami oddziałuje więc dwojako. Po pierwsze sama świadomość tego, że jest taka organizacja zapewniająca konkretne możliwości rozwoju i odpowiednie warunki pracy sprawia, że jeśli ta firma naprawdę wydała nam się interesująca to właśnie do niej możemy skierować swoje pierwsze kroki gdy już zaczniemy aktywnie szukać nowej pracy. Druga kwestia to wpływ na naszą decyzję o zmianie pracodawcy, która może zostać przyspieszona gdy obserwowanie tego to co do zaoferowania mają inni zacznie nam uwidaczniać braki miejsca, w którym obecnie pracujemy.

Zatem o rekrutacji możemy mówić już na poziomie działań Employer Brandingowych mających na celu pokazywanie firmy jako atrakcyjnego miejsca pracy. Już na tym poziomie swoją rolę do odegrania mogą mieć chatboty. Wprawdzie wiele informacji jest dystrybuowanych czy to dzięki pracownikom firmy pełniącym rolę ambasadorów czy też właśnie poprzez odpowiednie działania z zakresu EB. Jednak zawsze jest szansa, że pojawią się dodatkowe pytania czy wątpliwości zwłaszcza wtedy gdy dana firma zacznie być już brana pod uwagę jako potencjalny, przyszły pracodawca. Te wątpliwości może wyjaśnić właśnie chatbot, który cierpliwie odpowiadał będzie na wszelkie pytania, dostarczając niezbędnych informacji. Ktoś mógłby powiedzieć, że jest to przerost formy nad treścią skoro przecież wszystkie potrzebne dane są dostępne na stronie firmy czy w jej mediach społecznościowych.

Pytanie tylko czy potencjalny kandydat ma czas oraz przede wszystkim chęci szukać konkretnych informacji, które z perspektywy konkretnej osoby wcale nie muszą się okazać zaprezentowanymi w przejrzysty sposób. Na chatbota powinniśmy zatem spojrzeć również jako na kolejny sposób nawigacji po naszych treściach a także kolejny kanał dystrybucji informacji o naszej firmie.

Chatbot wsparciem dla rekrutera

Wielu rekruterów musi mierzyć się z tym, że przynajmniej część kandydatur jakie do nich spływają ma się nijak do oczekiwań na danym stanowisku i profilu wymarzonego kandydata. Dlatego już wstępna rekrutacja napływających CV może zajmować sporo cennego czasu, który można byłoby przecież przeznaczyć na realną pracę z ludźmi i lepsze komunikowanie się z tymi kandydatami, którzy faktycznie są w kręgu zainteresowań firmy.

Wykorzystanie chatbota w rekrutacji może z powodzeniem stanowić taką pierwszą linię filtracji ofert. Przede wszystkim to on bierze na siebie przyjmowanie aplikacji od kandydatów zbierając od nich także wszelkie potrzebne dane. Docelowo rekruter może więc otrzymać już gotową bazę pokategoryzowanych CV wraz z najważniejszymi informacjami.

Na tym etapie przyjmowania CV i zbierania informacji potrzebnych w konkretnym procesie rekrutacyjnym można też wykorzystać chatbota do sugerowania niektórym kandydatom innych ofert. Po taki system sugestii konkretnych rekrutacji warto sięgnąć jeśli już na tym etapie będzie wyraźnie widać, że profil zawodowy danej osoby niezbyt pasuje do konkretnej rekrutacji.

Chatbot jako doradca zawodowy?

Odpowiednio przygotowany chatbot może z powodzeniem pełnić również rolę doradcy zawodowego mogąc ukierunkowywać kandydata na to w jakim kierunku powinien przede wszystkim szukać zatrudnienia a także jakie organizacje w tym kontekście byłyby dla niego odpowiednie. Tego typu chatbot przede wszystkim musi odpowiednio poznać konkretną osobę zbierają najważniejsze informacje na temat jej obecnych kompetencji zawodowych i posiadanego doświadczenia.

Jednak dane na temat tego jaki jest stan obecny nie wystarczą gdyż należy brać pod uwagę również osoby, które mogłoby chcieć rozwijać się nieco szerszym zakresie kompetencji niż dotychczas. Dlatego chatbot pełniący rolę doradcy zawodowego powinien też uwzględniać oczekiwania danej osoby co do dalszego rozwoju kariery a także zakres kompetencji, w ramach których chciałaby się rozwijać.

Takiego chatbota z powodzeniem można wykorzystać na poziomie konkretnej organizacji. Przede wszystkim może on doradzać potencjalnym kandydatom w zakresie ścieżek rozwoju w firmie. Może on być bezcennym wsparciem choćby dla osób wkraczających dopiero na rynek pracy i nie są jeszcze przekonane co do tego w jakim obszarze czy na jakim konkretnie stanowisko mogłyby najpełniej się realizować. Chatbota doradcę da się też z powodzeniem wykorzystać przy okazji rekrutacji wewnętrznych prowadzonych w firmie.

Za sprawą takiego rozwiązania możemy zaadresować potrzeby osób, które rozważają przebranżowienie a także tych, które po prostu chciałaby rozwijać swoje kompetencje w nieco szerszym lub innym niż dotychczas zakresie. W ten sposób możemy lepiej zadbać o pracowników, których mamy szansę utrzymać w organizacji pokazując im alternatywne ścieżki rozwoju kariery u nas skoro dotychczasowe z jakiegoś powodu ich już nie satysfakcjonują.