Konferencja Meetbenefit 2025
W kontekście pokoleń naprawdę sporo mówiło się przez długi czas przede wszystkim o milenialsach i tym jak mogą oni odmieniać rynek pracy poprzez swoje nastawienie. Jednak już teraz trzeba być gotowym na nadejście następnej generacji a więc pokolenia Z.

Czym jest pokolenie Z?

W przypadku pokolenia Z mówimy o osobach urodzonych w roku 1995 lub później chodź niektórzy twierdzą, że powinniśmy tutaj mówić przede wszystkim o osobach urodzonych już w nowym milenium a więc po roku 2000. Ze względu na czas w jakim przyszło im dorastać są to ludzie, którzy nie wyobrażają sobie świata bez nowoczesnych technologii wśród których się wychowywali i które stanowią ich środowisko naturalne.

Również tego pokolenia dotyczy wiele stereotypów odnoszących się choćby do tego, że to najmłodsze pokolenie niemal cały wolny czas spędza ze wzrokiem w ekranie smartfona. Wiele osób może uznawać to za coś złego i stwierdzić, że to tylko pokazuje podejście do życia młodych ludzi.

Jednak warto na to spojrzeć z innej strony. Należy postarać się dostrzec to, że o ile dla innych smartfon może być postrzegany często jako modny gadżet, coś co może nawet podkreślać nasz status społeczny to dla pokolenia Z jest to okno na świat.

Cechy pokolenia Z

Zwracając uwagę na cechy pokolenia Z podstawowa kwestia to juz to o czym wspominałem a więc technologia. Ci wszyscy młodzi ludzie nie wyobrażają sobie życia bez smartfona i dostępu do Internetu. Kluczowe jednak jest właściwe spojrzenie na ten aspekt funkcjonowania pokolenia Z z perspektywy tego jak przez nich jest postrzegana ta technologia. Oczywistym jest, że Internet i wszelkie zdobycze techniki to w istotny sposób źródło rozrywki. Dla młodych to też źródło informacji, to w Internecie mogą oni znajdować odpowiedzi na nurtujące ich pytania.

Zresztą poruszanie się w świecie online nie stanowi dla nich większego problemu gdyż doskonale wiedzą jak poszukiwać potrzebnych informacji. Internet to też dla nich podstawa komunikacji z innymi co pozwala im posiadać naprawdę spore grono znajomych z różnych zakątków świata. Technologia to dla pokolenia Z podstawa świata bez granic, który mogą oni poznawać w nieograniczony sposób czerpiąc z niezliczonej liczby źródeł informacji. Mogą także poznawać ludzi, z którymi gdyby nie sieć być może nigdy nie mieliby okazji nawiązać kontaktu.

W życiu ludzi z pokolenia Z nieustannie coś się dzieje, ich styl życia opiera się na byciu w ciągłym ruchu. Odkrywanie nowych miejsc, poznawanie nowych ludzi i dzielenie się swoim życiem w mediach społecznościowych to dla nich podstawa. Ten styl życia sprawia, że dla młodych multitasking jest czymś naturalnym i nie mają oni zbytniego problemu z robieniem kilku rzeczy jednocześnie. Mają podzielną uwagę i ceniąc sobie mnogość bodźców w swoim otoczeniu wykorzystują ją na każdym kroku.

Na co zwrócić uwagę w przypadku pokolenia Z?

Multitasking pokolenia Z z jednej strony może imponować jednak trzeba pamiętać o tym, że tak naprawdę trudno skupić uwagę przedstawicieli tego pokolenia. Dla nich czymś zupełnie normalnym jest wykonywanie kilku czynności jednocześnie i sporym wyzwaniem może się okazać nakłonienie ich do tego aby skupili się na czymś naprawdę mocno.

W stosunku do pokolenia Y, które na świat patrzyło w optymistyczny sposób tutaj już mamy do czynienia z realistami. Mamy jednak w tym przypadku do czynienia z ciekawym zjawiskiem bowiem o ile młodzi potrafią wręcz sceptycznie podchodzić do pewnych kwestii to już na trendy okazują się być niezwykle podatni. Przy okazji trendów warto zwrócić uwagę na pewną istotną kwestię a mianowicie to jak postrzegają marki.

W przypadku używanych przez nich produktów marka jest istotna aczkolwiek stać za nią musi odpowiednia jakość. Patrząc z kolei z perspektywy bycia pracodawcą to marka musi mieć w sobie to coś co przyciągnie uwagę pokolenia Z. Biorąc pod uwagę, że mówimy tutaj o ludziach, w których życiu ciągle coś się dzieje to bez wątpienia praca nie może ich ograniczać. Zetki cenią sobie bardzo niezależność tak więc ramy klasycznego etatu i pracy w sztywnych godzinach mogłyby być dla nich niczym zamknięcie w złotej klatce.

Pokolenie Z bardzo ceni sobie samorozwój więc praca powinna być dostarczać jak największych możliwości w tym zakresie. Oczywiście nie mówimy tutaj już nawet o jakiś szkoleniach czy dodatkowych formach zdobywania wiedzy. W końcu dla młodych czymś naturalnym jest fakt, że praktycznie całą potrzebną wiedzę można znaleźć w sieci i jedynie trzeba wiedzieć jak jej poszukiwać.

Tak więc dla nich znacznie istotniejsze jest to aby praca sama w sobie była niekończącym się wyzwaniem, które będzie ciągle stymulowało do rozwijania się i to najlepiej jak najbardziej wszechstronnego. Dla przedstawicieli pokolenia Z praca powinna każdego dnia dostarczać czegoś nowego, jakoś zaskakiwać, tutaj nie ma miejsca na zastój, na robienie czegoś odtwórczego gdyż stanięcie w miejscu jest czymś czego pokolenie Z bardzo nie lubi.

Pokolenie Z to urodzeni indywidualiści, którzy chcą czerpać z życia pełnymi garściami. Tak więc w kontekście ich pracy w grupie trzeba będzie właściwie zatroszczyć się o odpowiedni dobór zespołu nie tylko na podstawie kompetencji ale również osobowości. Młodzie są nastawienie na natychmiastowy efekt gdyż nie lubią marnować czasu na coś co uważają nie niepotrzebne. Dlatego Zetki bardzo szybko dokonują wyborów i ocen decyzji koniecznych do podjęcia w ramach realizowanych zadań. Co ważne może się to tyczyć również ludzi, z którymi przyjdzie im pracować i raczej trudno wyobrazić sobie, że będą w stanie poświęcić uwagę osobom, które nie wydadzą im się interesujące.

Jednak to co mogą zaoferować to bez wątpienia ogromne pokłady kreatywności opartej na ich otwartych umysłach zakładających, że w czasach powszechnego dostępu do Internetu gdy możemy zajrzeć w niemal każdy zakątek świata to nie można już patrzeć na wszystko z perspektywy ograniczeń. Pokolenie Z podchodzi do wyzwań w konkretny sposób ceniąc sobie szybkość i szukając maksymalnie praktycznych rozwiązań pozwalających rozwiązać problem.