Pracownicy to kluczowy kapitał firmy i to oni stanowią o jej wartości stanowiąc fundament, na którym się opiera. Czy jednak aby na pewno ten fundament zawsze jest trwały? Czy osoby zarządzające organizacją nie mają niekiedy złudnego przekonania, że wszystko jest w porządku podczas gdy wewnątrz organizacji nie dzieje się dobrze? Przy tej okazji dobrze widać jak trafnym jest porównywanie współczesnej organizacji do organizmu, który jeśli ma dobrze działać to wszystkie jego organy muszą dobrze funkcjonować. Podobnie jak ma to miejsce w ludzkim ciele również w organizacji pewne problemy mogą przez dłuższy czas nie dawać objawów a gdy już takowe się pojawią to może być zbyt późno na reakcję.
Czym jest satysfakcja pracowników
To porównanie organizacji do organizmu nie pojawiło się bez przyczyny bowiem pora przyjrzeć się tematowi ludzi tworzących organizację i tego jak ważna jest satysfakcja, którą czerpią z pracy. Właśnie, tutaj nasuwa się pytanie czym właściwie jest ta satysfakcja, jak można ją zdefiniować w kontekście tego jaki ma wpływ na firmę? Mogłoby się wydawać, że we współczesnym świecie wszystko można łatwo opisać i zdefiniować lecz zapominamy przy tym, że człowiek to złożona istota i ciężko jest ot tak zamknąć człowieczeństwo w sztywnych ramach różnego rodzaju regułek. Tutaj właśnie pojawia się podstawowy problem postrzegania organizacji przez wiele osób, którym wydaje się, że można ją zarządzać jedynie z perspektywy analitycznego spojrzenia opartego na twardych danych, które przecież mówią wszystko. Dane faktycznie mogą powiedzieć nam bardzo dużo lecz musimy przy tym pamiętać o tym, że trzeba do nich podchodzić we właściwy sposób. Musimy mieć choćby zbudowany odpowiedni kontekst pozwalający na zobaczenie w nich konkretnych informacji a docelowo dostrzeżenie pośród tych wszystkich metryk ludzi. Aby jednak myśleć we właściwy sposób o danych konieczne są odpowiednie podstawy a więc wróćmy do tematu ludzi. Prawdą jest, że każdy z nas wykonuje swoją pracę w jakimś celu, którego podstawowym typem będzie chęć zarobienia środków na utrzymanie się na godziwym poziomie. Oczywiście godziwy poziom w każdym przypadku będzie definiowany nieco inaczej aczkolwiek idąc dalej możemy śmiało stwierdzić, że celem będzie również zarobienie odpowiedniej kwoty aby mieć środki na realizowanie swoich pasji a także spełnianie marzeń. Może się wydawać, że jest to nieco spłycenie postrzegania pracy jednak jak mówiłem aby dobrze zrozumieć istotę tego o czym mówimy zaczynamy od zupełnych podstaw, od najbardziej elementarnego poziomu. W końcu w tym wypadku zasada jest prosta bowiem wykonujemy dobrze swoją pracę a w zamian otrzymujemy godziwe wynagrodzenie. Tutaj właśnie pojawia się kwestia satysfakcji bowiem na tym poziomie będzie ona związana właśnie z tym czy nasze wynagrodzenie uważamy za godziwe. Ilość czasu jaki poświęcamy pracy, wysiłek jaki w nią wkładamy a do tego jeszcze nasza wiedza i doświadczenie to elementy kładzione na jednej stronie szali. Po drugiej stronie szali znajduje się wynagrodzenie, który powinno to wszystko zrównoważyć i tutaj pojawia się pytanie czy jest ono w stanie to zrobić? Czy pracownik czuje się godziwie wynagradzany? Można rzecz, że to podstawy podstaw aczkolwiek dobrze obrazują czym właściwie jest satysfakcja pracownika. Mówimy tutaj o swoistej zależności pomiędzy oczekiwaniami jakie ma dana osoba w organizacji a tym co ta organizacja ma wobec tego do zaoferowania. Wspominałem już jednak wcześniej, że mówiąc o ludziach pewne kwestie ciężko jest ograniczyć tylko do prostej definicji i tak też jest w tym wypadku. Zrozumienie zależności pomiędzy firmą a oczekiwaniami ludzi w niej pracujących to dopiero wstęp do tematu do prawdziwego zrozumienia czym jest satysfakcja pracowników.Dlaczego warto mierzyć satysfakcję pracowników?
Sporo już od jakiegoś czasu mówi się o zaangażowaniu pracowników i bardzo dobrze bowiem dbanie o angażowanie pracowników to krok w dobrą stronę. Jednak cały czas można odnieść wrażenie, że mimo wszystko nie wszyscy rozumieją istotę tego czym jest zaangażowanie a zwłaszcza z czego ono wynika. Jeśli chcemy lepiej zrozumieć mechanizmy wpływające na zaangażowanie w organizacji warto również i tutaj spojrzeć na to z szerszej perspektywy dostrzegając, że na zaangażowanie wpływa wiele czynników. To właśnie te czynniki budują lub też rujnują satysfakcję pracownika z wykonywanej pracy a pracownik usatysfakcjonowany będzie bardziej zaangażowany w wykonywaną pracę skoro daje mu ona satysfakcję. To pewien mechanizm bowiem satysfakcja napędza zaangażowanie a ono buduje satysfakcję. Tak więc jeśli nawet pracownik będzie czerpał satysfakcję z wykonywanej pracy aczkolwiek organizacja nie zapewni mu określonych możliwości zaangażowania się to może się to odbić na poziomie satysfakcji. Podobnie będzie z satysfakcją gdyż jeśli coś wpłynie negatywnie na satysfakcję czerpaną z realizowanych zadań to w naturalny sposób może się to odbić na poziomie zaangażowania. Skoro tak jak już wspomniałem ludzi trudno jest zamknąć w sztywnych ramach jakichkolwiek metryk to aby ich lepiej poznać warto wykorzystać każdą ką temu okazję. Badanie satysfakcji jest taką właśnie okazją na lepsze przyjrzenie temu w jaki sposób pracownicy postrzegają organizację i to co dzieje się w niej obecnie. Dla osób zarządzających firmą takie spojrzenie z perspektywy pracowników jest wręcz bezcenne pozwalając dostrzec problemy, których być może na co dzień się nie dostrzega skupiając się przede wszystkim na patrzeniu z perspektywy wysokiego szczebla zarządzania. Badanie satysfakcji to również okazja to przyjrzenia się temu jakie są oczekiwania osób pracujących w firmie. Skoro możemy zidentyfikować główne problemy jakie trapią organizację to dobrze byłoby się przecież zastanowić nad tym jakie konkretnie działania można podjąć aby było lepiej. Warto zauważyć, że to również szansa na analizę tego jak w firmie funkcjonuje komunikacja wewnętrzna gdyż to ona ma niekiedy istotny wpływ choćby na to w jaki sposób odbierane są pewne decyzje podejmowane przez osoby zarządzające organizacją.Jak często warto mierzyć satysfakcję pracowników?
Skoro już tyle wiemy o tym czym jest satysfakcja pracowników i dlaczego jej mierzenie jest tak ważne to warto się zastanowić nad tym jak często robić takie badania. Pytanie o częstotliwość badań jest w tym wypadku bardzo zasadne bowiem tutaj nie można działać jedynie w sposób doraźny. Nie wystarczy raz sprawdzić poziomu satysfakcji pracowników gdyż w ten sposób sami pozbawiamy się punktu odniesienia. Działając doraźnie nie będziemy wiedzieć jaki jest trend w przypadku naszej organizacji a więc czy poziom satysfakcji utrzymuje się na w miarę równym poziomie a może co gorsza spada. Być może jednak poziom satysfakcji w organizacji wzrasta i dzieje się to w wyniku pewnych decyzji lecz bez dokładniejszego przyjrzenia się temu nie przekonamy się jak nasze decyzje wpływają na usatysfakcjonowanie pracowników. Dlatego właśnie planując badanie satysfakcji pracowników zadbajmy o to aby odbywało się ono regularnie pamiętając też o tym, że dane które będziemy gromadzić powinny dać się porównywać gdyż wtedy dadzą nam spojrzenie na szerszy kontekst tego co dzieje się w organizacji. Planując badania uwzględniajmy również wszelkie większe zmiany wprowadzane w organizacji tak aby satysfakcję pracowników brać pod uwagę już na poziomie planowania pewnych decyzji a następnie analizując efekty zmian, które wdrożyliśmy i ich wpływu na pracujące w firmie osoby i ich satysfakcję z wykonywanej pracy.Satysfakcja pracowników częścią nowoczesnego modelu zarządzania
Nawiązując do tego o czym wspomniałem wcześniej na badanie satysfakcji pracowników warto patrzeć z perspektywy całego modelu zarządzania organizacją. Skoro mowa o roli satysfakcji w zarządzaniu to warto wyróżnić tutaj trzy obszary:- Audyt stanu obecnego i identyfikacja czynników mogących działać demotywacyjnie na pracowników
- Walidacja pomysłów i konkretnych zmian planowanych w organizacji
- Analiza efektów zmian wprowadzanych w firmie