Konferencja Meetbenefit 2025
Świat się zmienia i nie inaczej jest w przypadku sourcingu co pociąga za sobą konieczność dostosowywania się do tych zmian i nadążania za pędzącym coraz szybciej światem. Ondrej w swojej prezentacji pokazał nam jak powinniśmy patrzeć na te zmiany i jak postrzegać sourcing a także sourcera we współczesnych realiach i w ramach obecnych wyzwań z jakimi przychodzi się mierzyć.

Wśród tych wyzwań jest między innymi postępująca automatyzacja, która w oczywisty sposób może stawać w opozycji do personalizacji na którą powinniśmy stawiać w ramach komunikacji i budowania relacji z kandydatami.

Jak postrzegany jest sourcer?

Podczas prezentacji słusznie nasza uwaga została zwrócona na postrzeganie roli sourcera. Jednym z mitów do których odwołał się Ondrej było postrzeganie sourcera jako roli juniorskiej. W końcu dla niektórych sourcer jako taki postrzegany jako osobna rola w ramach organizacji może nadal wydawać się czymś stosunkowo świeżym. Jednak sourcing jako dziedzina jest już naprawdę dojrzała i zasługuje na to aby docenić, że wielu sourcerów to już specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w wyszukiwaniu odpowiedniej kandydatów nawet jeśli przez długi czas byli postrzegani po prostu jako rekruterzy.

Jednak niezwykle istotne jest również to jak sourcer sam postrzega swoją rolę. Przede wszystkim trzeba nauczyć się bowiem tego, że nie jesteśmy samotną wyspą na środku oceanu. Współczesny sourcer powinien raczej pełnić rolę mostu łączącego ze sobą kandydatów a także organizacje. Ta rola odnosi się również do tego co dzieje się wewnątrz firmy gdzie sourcer również musi być pomostem pomiędzy przedstawicielami różnych obszarów organizacji i ich potrzebami oraz oczekiwaniami co do ludzi pozyskiwanych w ramach procesów rekrutacyjnych.

Ondrej słusznie zwrócił uwagę na fakt, że często brakuje nam spojrzenia z perspektywy jednostki, konkretnego człowieka będącego dla organizacji wartością samą w sobie. W ramach działań sourcingowych zdarza nam się bowiem patrzeć na cały proces nie dostrzegając właśnie tego, że czasami jedna osoba może być dla organizacji kluczowa.

Sourcer 1.0 vs. Sourcer 2.0

Podczas prezentacji w ciekawy sposób zostały zarysowane różnice pomiędzy starym sposobem postrzegania sourcera a tym jak powinien być postrzegany sourcer obecnie. Ondrej dokonał więc podziału na sourcera 1.0 oraz sourcera 2.0.

Sourcer 1.0

W tym przypadku mówimy o sourcerze skupiającym się na odkrywaniu coraz bardziej fantazyjnych technik. Z jednej strony mogłoby się wydawać, że to dobre bowiem stara się odkrywać coraz lepsze metody poszukiwania kandydatów. Jednak ta fascynacja odkrywaniem coraz to bardziej wymyślnych metod poszukiwań sprawia, że może on zapomnieć o kwestiach fundamentalnych.

Jego wiedza opiera się przede wszystkim na swojej bazie zapytań wykorzystywanych do wyszukiwania kandydatów. W tych poszukiwaniach bardzo często liczy się przede wszystkim zasięgowość swoich działań rozumiana jako dotarcie do jak największej liczby kandydatów.

Sourcer 2.0

W tym wypadku mówimy już o osobie, której głównym obszarem działania są dane a także budowanie relacji. Sourcer 2.0 potrafi patrzeć z szerszej perspektywy na techniki wykorzystywane przy poszukiwaniach nie skupiając się na samej wymyślności danej techniki ale przede wszystkim jej skuteczności. Taka osoba dostrzega, że liczy się jakość kandydatur a nie ich ilość. Tak więc nowoczesny sourcer nie skupia się już w takim stopniu na tym czy wykorzystywana jest taka czy inna technika poszukiwań tylko na tym aby dopasować technikę do aktualnych potrzeb w taki sposób aby uzyskać możliwie najlepsze wyniki.

W tym przypadku mamy już do czynienia z prawdziwym partnerem dla biznesu potrafiącym rozmawiać na temat potrzeb w ramach danej rekrutacji. Nowoczesny sourcer jasno komunikuje potencjalne problemy i sugeruje pewne rozwiązania mogące zapewnić powodzenie danej rekrutacji. W ten sposób buduje się zaufanie, którym biznes powinien obdarzyć sourcera wierząc w jego wiedzę i umiejętności znalezienia najlepszych kandydatów.

Kariera sourcera

Jednym z elementów prezentacji było przedstawienie jak wygląda kariera sourcera w organizacji i na czym opiera się przede wszystkim każdy z kolejnych szczebli kariery.

  • Junior – po prostu wie jak wykonywać swoją pracę.
  • Mid-level – Rozumie różne drogi dojścia do celu i dzieli się swoją wiedzą z osobami na poziomie juniora.
  • Experienced – Potrafi określić najlepsze drogi dojścia do celu a dodatkowo umie wykorzystać dane do optymalizacji swojej pracy. Dzięki posiadanej wiedzy może wspierać junior sourcerów i osoby mid-level.
  • Lead/architect – Potrafi tworzyć kompleksową strategię w oparciu o najlepsze praktyki i potrzeby biznesu. Posiada zasoby wiedzy, którymi z powodzeniem może a wręcz powinien się dzielić z innymi sourcerami w organizacji począwszy od juniorów aż po tych najbardziej doświadczonych.

Rozwój sourcera na kolejnych szczeblach kariery

Jak widzimy kariera sourcera powinna być postrzegana na dwóch płaszczyznach. Po pierwsze uwagę zwraca fakt jak wraz z nabywaniem doświadczenia przy kolejnych projektach ewoluuje podejście sourcera do realizowanych projektów rekrutacyjnych. Osoba na poziomie juniorskim po prostu wie, że ma konkretny cel do zrealizowania i wie jak to zrobić. Wraz z rozwojem zawodowym pojawia się świadomość tego jak wieloma drogami można dojść do określonego celu a z czasem również wiedza na temat tego, które ścieżki dojścia do celu są w danej sytuacji najlepsze. Wreszcie na ostatnim stopniu swojej kariery w sourcingu przychodzi pora na rolę leaderską, w ramach której na sourcing patrzy się już z perspektywy strategii. W kulminacyjnym punkcie rozwoju przychodzi czas na to aby wreszcie wykorzystać w pełni nabytą wcześniej wiedzę a także zbudowane z biznesem relacje.

Sourcer powinien dzielić się wiedzą

Druga płaszczyzna to obszar dzielenia się wiedzą bowiem już od samego początku i etapu juniora możliwość czerpania wiedzy również od innych to podstawa zrównoważonego rozwoju. W przypadku schematu rozwoju sourcera, który przedstawił w swojej prezentacji Ondrej widać wyraźną kaskadowość przepływu wiedzy od najbardziej doświadczonych sourcerów poprzez tych z pewnym doświadczeniem aż po juniorów. Korzyści z dobrze ułożonego procesu dzielenia się wiedzą odnosi zarówno organizacji jak i sourcerzy. W końcu zaczynając swoją karierę od etapu juniora można znacznie szybciej rozwijać się i osiągać kolejne szczeble kariery gdy w taki kaskadowy sposób ta wiedza i doświadczenie wypracowane w dziesiątkach projektów będą spływać do nas.

W oczywisty sposób na takim dzieleniu się wiedzą zyskuje organizacja gdyż sourcer zaczynający dopiero swoją karierę może szybciej wdrożyć się w swoją pracę. To też korzyść dla doświadczonych sourcerów gdyż dzielenie się już posiadaną wiedzą stanowi dla nich kolejny obszar, w którym mogą się rozwijać jako specjaliści. W ten sposób poprzez dzielenie się swoim doświadczeniem można też dodatkowo wzbogacać swoją i tak już bogatą wiedzę. W końcu samo posiadanie wiedzy to jeszcze nie wszystko gdyż często kluczowe okazuje się dopiero to jak tą wiedzę wykorzysta się w praktyce. Uczenie innych i wspieranie ich w rozwoju to idealna okazja do tego aby na już posiadaną wiedzę spojrzeć z nowej perspektywy.

Wpływ AI na pracę sourcera

W prezentacji nie mogło też zabraknąć paru słów na temat tego jak będzie wyglądał obszar rekrutacji już za jakiś czas wraz z rozwojem technologii. W końcu sztuczna inteligencja może się jawić jako potencjalne zagrożenie dla sourcerów w kontekście zastąpienia ich w wielu codziennych zadaniach. Zdaniem Ondreja to wcale nie jest tak oczywista kwestia bowiem gdy rozbijemy sobie cały obszar rekrutacji na konkretne zadania jakie się na niego składają aby zauważyć pewne zależności.

Przyglądając się tym poszczególnym składnikom całej ścieżki prowadzącej do zrekrutowania odpowiedniego kandydata możemy zauważyć, że są wśród nich takie, które mają potencjał do tego aby je automatyzować. Jednak z drugiej strony są też takie gdzie kontakt z żywym człowiekiem stanowi dodatkową wartość trudno póki co do zastąpienia poprzez automatyzację. Wyraźnie więc widać, że są obszary gdzie faktycznie można z powodzeniem wykorzystać sztuczną inteligencję do automatyzacji pracy jednak nadal w wielu zadaniach człowiek jest trudny do zastąpienia.

Tak więc faktycznie sztuczna inteligencja i nowoczesne technologie wpływają na pracę sourcera. Obecnie powinniśmy jednak wszelkie zdobycze techniki rozpatrywać bardziej w kategoriach realnego wsparcia przy pewnych zadaniach. Dzięki temu z pomocą technologii będzie można poświęcać więcej czasu i uwagi tym zadaniom gdzie faktycznie człowiek może wnieść określoną wartość dodaną budując choćby efektywniej relacje z kandydatami.

Jak rozmawiać z sourcerem?

W rozwoju organizacji i sprawnym prowadzeniu procesów rekrutacyjnych dobry sourcer to prawdziwy skarb. Jednak aby zatrudnić dobrego sourcera i wykorzystać w pełni jego potencjał trzeba umieć odpowiednio z nim rozmawiać. Ondrej podał podczas prezentacji kilka przykładów tego jak nie należy komunikować się z sourcerem. Pytając o to jakie zapytanie wykorzystałby w konkretnym wyszukiwaniu czy też jakich fraz użyłby szukając np. UI designera sprowadzamy go niejako do roli narzędzia mającego zrealizować konkretny cel jakim jest wyszukanie kandydatów.

Znacznie lepiej jest zapytać choćby o to jak ktoś podszedłby do tematu gdyby miał przed sobą jasno postawiony cel przeprowadzenia określonej liczby procesów rekrutacyjnych w przeciągu paru miesięcy. Jak w takim wypadku określiłby czy zmierza we właściwym kierunku? Chcąc lepiej poznać potencjalnego sourcera warto też poprosić go o to aby opowiedział nieco o historii przeprowadzonych z sukcesem projektów sourcingowych. To powie nam sporo nie tylko o wiedzy takiej osoby ale także o sposobie w jaki pracuje. Niekiedy już sporo o drugiej osobie może nam powiedzieć odpowiedź na pytania o posiadane mocne strony zwłaszcza gdy będziemy o to pytać właśnie w kontekście sourcingu.